Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Örebro
- Ort: Örebro
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Hur ser turbon ut egentligen!? Ta ett närmare kort på impellern. Det ser ut som det saknas stora bitar från den. Kanske är den lilla bilden som luras föresten.
Gillar din tråd!
Gillar din tråd!
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Ang. högtalarna så såldes många ST185 med stort ljudpaket som hade inte mindre än 10st högtalare. Om jag inte helt missminner mig! Inget som gick att få i CS modellen dock, vikten som du själv nämnde förmodar jag 

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
hade inte alla svensksålda det stora ljudpaketet ?
Iofs vet man aldrig med sånt där, jag var spekulant på en vit CS förut som saknade både AC och ABS, jag TROR den var svensksåld dessutom, fast den kanske var avsedd för rally ?
Iofs vet man aldrig med sånt där, jag var spekulant på en vit CS förut som saknade både AC och ABS, jag TROR den var svensksåld dessutom, fast den kanske var avsedd för rally ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Bra observation! Dock är det bilden som luras, fick panik när jag såg bilden så var tvungen att springa ut o kolla och den är hel o finMr EmCom skrev:Hur ser turbon ut egentligen!? Ta ett närmare kort på impellern. Det ser ut som det saknas stora bitar från den. Kanske är den lilla bilden som luras föresten.
Gillar din tråd!

Tack för du gillar!
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Update!
Nu kommer här en liten uppdatering
Har kommit så långt att fuelrailen är av samt kamremmen och ventilkåpan. Toppen åker väl (äntligen) av i veckan.


Skulle även behöva lite råd
Viktreducering - ta av hela acpaketet? Ha ljud eller inte i bilen (dvs ett steg, en 12" och ett par främmre högtalare o ev ett par 6*9or) Baksäte eller ej?
Bygga eget stabstag bak - görligt? tips? någon som har ett till främre av annan modell som går att modda?
Skulle även vilja ha lite förslag på andra grejjer man kan göra!
Det är tråkigt med update utan bilder så jag slänger upp en till!

O kommentera nu
Nu kommer här en liten uppdatering
Har kommit så långt att fuelrailen är av samt kamremmen och ventilkåpan. Toppen åker väl (äntligen) av i veckan.


Skulle även behöva lite råd

Viktreducering - ta av hela acpaketet? Ha ljud eller inte i bilen (dvs ett steg, en 12" och ett par främmre högtalare o ev ett par 6*9or) Baksäte eller ej?
Bygga eget stabstag bak - görligt? tips? någon som har ett till främre av annan modell som går att modda?
Skulle även vilja ha lite förslag på andra grejjer man kan göra!
Det är tråkigt med update utan bilder så jag slänger upp en till!

O kommentera nu

-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: mån 29 nov 2010, 18:46:40
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Örebro
- Ort: Örebro
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Hur prenumerarar man på trådar?
*hittade.
*hittade.
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Update
Joo, det var ett tag sedan senast nu, men blev rånad och sen efter det fick min dator virus så har inte haft möjlighet. Tur det löst sig nu.
Iallafall, jag har fått av toppen efter många svordomar. Aldrig tagit av en topp innan och det var trångt som fan haha. Som misstänkt har toppapackningen gått. Dom var kassa vid cylinder 2 och 3. Men toppen såg fin ut, eller?


Var inne på verkstad idag och frågade om ventilslip samt planing av topp. Är det något som behövs tror ni? Vet ni någon i skåne län som är duktig till en bra peng?
Förslag mottages!
Har även gjort en beställning på toppackning i stål, rostfria bultar till hela motorn mm, kamrem och lite annat med. Men nu börjar det bli dags för lite godis
så skulle behöva tips på bra/billig(a) ic kit och vad som behövs. Jag har även plockat bort acn så det finns lite mer plats i fronten nu. Finns det remmar någonstans som är gjorda till gt4a utan ac-kompressor?
Andra förslag nu?
Joo, det var ett tag sedan senast nu, men blev rånad och sen efter det fick min dator virus så har inte haft möjlighet. Tur det löst sig nu.
Iallafall, jag har fått av toppen efter många svordomar. Aldrig tagit av en topp innan och det var trångt som fan haha. Som misstänkt har toppapackningen gått. Dom var kassa vid cylinder 2 och 3. Men toppen såg fin ut, eller?


Var inne på verkstad idag och frågade om ventilslip samt planing av topp. Är det något som behövs tror ni? Vet ni någon i skåne län som är duktig till en bra peng?

Förslag mottages!
Har även gjort en beställning på toppackning i stål, rostfria bultar till hela motorn mm, kamrem och lite annat med. Men nu börjar det bli dags för lite godis

Andra förslag nu?

- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Du kan se om ventilerna är bra om du har symaskins olja (tror vi körde med det i alla fall) och häller det i cylindrarna om det läcker ut på avgas/insug är det inte perfekt i alla fall...
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Grymt projekt, kul att se såna här bilder igen, jag har ju också vart exakt där du är för några år sedan 
Hur hårt har du tänkt trimma?
Tänk på att om du modifierar motorns andningsvägar i form av grenrör, kammar, avgashus på turbo osv så behöver den annan mängd bensin för att blanda till ett specifikt lambda värde mot vad original ecu är inställd på. Det betyder att byter du lite grejer i motorn så behöver du antaligen ett nytt sprut och sedan en mappning på det.
Angående grenröret du tänkade till tidigare, det passar antaligen bolt on men inte mot original turbo. Turboflänsen som satt på var en T3 fläns. Det är den vanligaste flänsen för turbos upp till ca 600hk. Så blir det ett sånt grenrör bör du byta turbo.
DTA verkar vara ett väldigt vettigt alternativ och verkar ju vara riktigt bra pris på den också.
Kan dock vara endel pill att installera nya givare och ny kabelhärva.
Om du ändå vill testa att köra lite med original ecu trots att du uppgraderar vissa grejer kan ju en bredbandlamdba vara något att investera i så du kolla så du inte åker för magert.
Den där lilla slangen till vattenexpationskärlet som du ringade in i början tror jag bara är någon avluftning så det ska va öppet där.
Jag har aldrig sett nåt bolt on ic kit till st185or utan det är att köpa en universal intercooler och sedan sy ihop egna rör.
Gillar dina fälgar också, vill ha
Har bara 4 uppsättningar fäljar te min så behöver mer 
Ett litet tips till är vell att montera 2 st 10" elfläktar på framsidan av nya kylaren.

Hur hårt har du tänkt trimma?
Tänk på att om du modifierar motorns andningsvägar i form av grenrör, kammar, avgashus på turbo osv så behöver den annan mängd bensin för att blanda till ett specifikt lambda värde mot vad original ecu är inställd på. Det betyder att byter du lite grejer i motorn så behöver du antaligen ett nytt sprut och sedan en mappning på det.
Angående grenröret du tänkade till tidigare, det passar antaligen bolt on men inte mot original turbo. Turboflänsen som satt på var en T3 fläns. Det är den vanligaste flänsen för turbos upp till ca 600hk. Så blir det ett sånt grenrör bör du byta turbo.
DTA verkar vara ett väldigt vettigt alternativ och verkar ju vara riktigt bra pris på den också.
Kan dock vara endel pill att installera nya givare och ny kabelhärva.
Om du ändå vill testa att köra lite med original ecu trots att du uppgraderar vissa grejer kan ju en bredbandlamdba vara något att investera i så du kolla så du inte åker för magert.
Den där lilla slangen till vattenexpationskärlet som du ringade in i början tror jag bara är någon avluftning så det ska va öppet där.
Jag har aldrig sett nåt bolt on ic kit till st185or utan det är att köpa en universal intercooler och sedan sy ihop egna rör.
Gillar dina fälgar också, vill ha


Ett litet tips till är vell att montera 2 st 10" elfläktar på framsidan av nya kylaren.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Tack för svaret Haank! Detta gjorde mig lite fundersam på hur mycket som ska trimmas, för man vill ju inte köra original
Jag ska kolla runt lite o göra en riktig research när jag har tid nu i veckan
Tack!

