Sida 4 av 11
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: tor 13 jan 2011, 22:54:15
av Mr EmCom
Hur ser turbon ut egentligen!? Ta ett närmare kort på impellern. Det ser ut som det saknas stora bitar från den. Kanske är den lilla bilden som luras föresten.
Gillar din tråd!
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: fre 14 jan 2011, 00:10:13
av Hornlund
Ang. högtalarna så såldes många ST185 med stort ljudpaket som hade inte mindre än 10st högtalare. Om jag inte helt missminner mig! Inget som gick att få i CS modellen dock, vikten som du själv nämnde förmodar jag

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: fre 14 jan 2011, 03:25:24
av Glenn
hade inte alla svensksålda det stora ljudpaketet ?
Iofs vet man aldrig med sånt där, jag var spekulant på en vit CS förut som saknade både AC och ABS, jag TROR den var svensksåld dessutom, fast den kanske var avsedd för rally ?
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: fre 14 jan 2011, 08:38:33
av superphilip
Mr EmCom skrev:Hur ser turbon ut egentligen!? Ta ett närmare kort på impellern. Det ser ut som det saknas stora bitar från den. Kanske är den lilla bilden som luras föresten.
Gillar din tråd!
Bra observation! Dock är det bilden som luras, fick panik när jag såg bilden så var tvungen att springa ut o kolla och den är hel o fin
Tack för du gillar!
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: sön 16 jan 2011, 21:35:35
av superphilip
Update!
Nu kommer här en liten uppdatering
Har kommit så långt att fuelrailen är av samt kamremmen och ventilkåpan. Toppen åker väl (äntligen) av i veckan.
Skulle även behöva lite råd
Viktreducering - ta av hela acpaketet? Ha ljud eller inte i bilen (dvs ett steg, en 12" och ett par främmre högtalare o ev ett par 6*9or) Baksäte eller ej?
Bygga eget stabstag bak - görligt? tips? någon som har ett till främre av annan modell som går att modda?
Skulle även vilja ha lite förslag på andra grejjer man kan göra!
Det är tråkigt med update utan bilder så jag slänger upp en till!
O kommentera nu

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: tis 01 feb 2011, 22:24:39
av Mr EmCom
Hur prenumerarar man på trådar?
*hittade.
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: ons 02 feb 2011, 16:45:57
av superphilip
Update
Joo, det var ett tag sedan senast nu, men blev rånad och sen efter det fick min dator virus så har inte haft möjlighet. Tur det löst sig nu.
Iallafall, jag har fått av toppen efter många svordomar. Aldrig tagit av en topp innan och det var trångt som fan haha. Som misstänkt har toppapackningen gått. Dom var kassa vid cylinder 2 och 3. Men toppen såg fin ut, eller?
Var inne på verkstad idag och frågade om ventilslip samt planing av topp. Är det något som behövs tror ni? Vet ni någon i skåne län som är duktig till en bra peng?

Förslag mottages!
Har även gjort en beställning på toppackning i stål, rostfria bultar till hela motorn mm, kamrem och lite annat med. Men nu börjar det bli dags för lite godis

så skulle behöva tips på bra/billig(a) ic kit och vad som behövs. Jag har även plockat bort acn så det finns lite mer plats i fronten nu. Finns det remmar någonstans som är gjorda till gt4a utan ac-kompressor?
Andra förslag nu?

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: ons 02 feb 2011, 17:04:39
av amby
Du kan se om ventilerna är bra om du har symaskins olja (tror vi körde med det i alla fall) och häller det i cylindrarna om det läcker ut på avgas/insug är det inte perfekt i alla fall...
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: ons 02 feb 2011, 19:23:33
av haank
Grymt projekt, kul att se såna här bilder igen, jag har ju också vart exakt där du är för några år sedan
Hur hårt har du tänkt trimma?
Tänk på att om du modifierar motorns andningsvägar i form av grenrör, kammar, avgashus på turbo osv så behöver den annan mängd bensin för att blanda till ett specifikt lambda värde mot vad original ecu är inställd på. Det betyder att byter du lite grejer i motorn så behöver du antaligen ett nytt sprut och sedan en mappning på det.
Angående grenröret du tänkade till tidigare, det passar antaligen bolt on men inte mot original turbo. Turboflänsen som satt på var en T3 fläns. Det är den vanligaste flänsen för turbos upp till ca 600hk. Så blir det ett sånt grenrör bör du byta turbo.
DTA verkar vara ett väldigt vettigt alternativ och verkar ju vara riktigt bra pris på den också.
Kan dock vara endel pill att installera nya givare och ny kabelhärva.
Om du ändå vill testa att köra lite med original ecu trots att du uppgraderar vissa grejer kan ju en bredbandlamdba vara något att investera i så du kolla så du inte åker för magert.
Den där lilla slangen till vattenexpationskärlet som du ringade in i början tror jag bara är någon avluftning så det ska va öppet där.
Jag har aldrig sett nåt bolt on ic kit till st185or utan det är att köpa en universal intercooler och sedan sy ihop egna rör.
Gillar dina fälgar också, vill ha

Har bara 4 uppsättningar fäljar te min så behöver mer
Ett litet tips till är vell att montera 2 st 10" elfläktar på framsidan av nya kylaren.
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Postat: ons 02 feb 2011, 21:35:49
av superphilip
Tack för svaret Haank! Detta gjorde mig lite fundersam på hur mycket som ska trimmas, för man vill ju inte köra original

Jag ska kolla runt lite o göra en riktig research när jag har tid nu i veckan

Tack!