Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

HAHAHAHAHAHA
Nån marinering att rekommendera? Är de Mojito style som funkar?
Eller bara vanlig hederlig spritmarinering?
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av MrNize »

Man lägger dom i spritmarinering ett tag så dom får suga i sig lite. Sen innan påsä..läggning kan man slänga på en klick smör. Å ju mer sprit dom sugit i sig ju mindre smör krävs... :roll:

Nu skall jag göra mig redo för att gå på bröllop å jaga...
Sen blir det tok meka å försöka få klart bilen till 15sep å EDPR.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Låter trevligt. Happy hunting!

Nedan nu kommer ett litet inlägg om bilens framtid. Mycket kan givetvis ändras i projektets gång. Ibland tar livet vändningar som man kanske inte alltid väntat sig. Men just nu ser framtiden ut som följer i inlägget nedan!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Modifikationerna som kommer göras på bilen inför säsongen 2013 kommer gå i Time Attackens tecken. Ingenting kommer göras om de inte fyller en funktion som gör bilen snabbare, säkrare och mer driftsäker på bana.
Jag kommer slänga ett öga på reglementet för att klassa in i ”PRO” klassen som är den näst högsta klassen.
Till att börja med kommer jag kika på modifikationer som gör bilen driftsäker på bana
Det som ska bytas här är följande

Oljesidan

1st Moroso Oljesump, Ökar oljevolymen till ca 6,5liter
1st Oljekylare 19raders, inkl kåpa med en SPAL-fläkt
1st Oljefilterförflyttningskit

Med oljekylare, lite ökad slanglängd med oljeförflyttning och sumpen så räknar jag med att få en oljevolym i maskinen på ca 7liter, till skillnad från standard knappt 4liter
Detta ger en möjlighet att hålla oljetemperaturen i schack även under hård bankörning.
Morososumpen ser till att oljepickupen alltid har olja trots höga G-krafter i inbroms, acceleration och sidokrafter. (Detta är ett litet problem hos Gen2 sumpen i dagsläget.

E85

4st Siemens 2400cc spridare
2st Walbro/Bosch bränslepumpar inkl stålomspunnen slang
1st Bränslekylare (Eventuellt om detta blir ett problem)
1st Hemmasnickrat bygge av en Catchtank (Aluminium/Rostfritt)
Xst Ett gäng slangkopplingar AN12 och AN8

För att även säkerställa flödet av E85 så kommer jag bygga en catchtank i bagaget som jag matar med två stycken Walbro/Bosch pumpar nedsänkta i originaltanken. Catchtanken kommer bli på en volym av ca 4-5liter. Kommer sätta en regulator på catchtanken så lågt ställd som möjligt så den alltid är trycksatt med ca 0,5bar tryck och sen retur tillbaka till originaltanken.
Från catchtanken och fram till railen kommer jag även fortsättningsvis mata med min Aeromotive A1000 pump som ska vara god för ca 800hp på E85. Spridarna kommer bytas från mina Bosch 1680cc spridare som idag går nästan på max till Siemens 2400cc spridare.
Detta är väl dem två åtgärder som kommer göras för att säkerställa driftsäkerheten och att maskin ska hålla för att pressas

Säkerhet

1st Båge i godkänd konstruktion för att komma genom TimeAttacks reglemente
2st Skalstolar/sportstolar FIA godkända för godkända enl reglemente
2st Bälte passande ovanstående krav

Nu har jag väl kommer förbi dem nödvändiga och ”tråkiga” modifikationerna som krävs för att få bilen driftsäker och godkänd utan att för den sakens skulle göra den konkurrenskraftig eller snabbare. Snarare tyngre och långsammare. Så nu är de väl dags att börja kika på grejer som gör bilen snabbare! Här kommer dock ett varningens finger för er kära läsare. Detta kommer göras i stilen FUNKTION FÖRE FORM. De kommer nog inte alltid göra bilen snyggare direkt. Men finns de något som ger bilen en funktion. Då är de ok i min bok.

Väghållning

1st komplett bussningspaket till hela fram och bakvagn (Finns redan hemma)
1st Whiteline 20mm krängningshämmare fram
1st Whiteline 18 el 20mm krängningshämmare bak
1st Stabilare stag än original mellan stötdämpartorn bak
1st Stabilare stag än original mellan stötdämpartorn fram (Blir eventuellt nått eget bygge)
4st 18” fälgar av någon lättviktsmodell, 18x8” fram och 18x9” bak
4st 18” R-Däck, 235x35-18” fram och 255x35-18” bak, Dimensioner inte hugget i sten

Här finns de lite att fundera på känns de som. Angående fälgar, Jag vet att de finns en del 17” fälgar som har nästan lika stor innerdiameter som 18” fälgar. Så jag tänkte forska i möjligheten att kunna få på 17” över mina bromsar fram. Tror de kan finnas vissa motorsportfälgar där den möjligheten finns faktiskt. Bredden på däcket fram kommer ju givetvis bli ett problem förstår ju alla som äger en MR2:a Här kommer ja ta bort innerskärmarna, rulla skärmkanterna och i övrigt massera lite i hjulhuset om så krävs. Finns även planer på breddade framskärmar i lättviktsmaterial. Beror lite på vad ja kommer över.

Aerodynamik

1st Frontsplitter med 150mm utstick runt om
4st Canardvingar med max utstick 50mm från skärmens yttersta punkt
1st Plangolv under hela bilen, Kolfiber, aluminiumplåt eller faktiskt trä.. inte bestämt ännu.
1st Diffusor baktill
1st Stor gräslig vinge som ser helt malplacerad ut, Vingspann upp mot 1700mm

Här har ni ju som ni förstår nästan inga förskönande åtgärder. Bilen kommer förmodligen inte bli snygg någonstans, Om man inte gillar hardcore banracestuk förstås. Planerna är inte helt uppritade här ännu och jag kommer höra mig för noggrant med folk som är mer insatta i aerodynamikens kunskaper innan ja gör nått som kanske till och med försämrar. Detta är dock en liten skiss.

Lättning

Detta är ju en post som egentligen inte kräver några stora investeringar, Om man inte vill förstås. De finns ju kolfiber framskärmar, kolfiber dörrar m,m som bara ligger och väntar på att klickas i på nätet för beställning. Detta beror dock helt på hur budgeten ser ut när övriga saker är gjorda. Men skärmar, dörrar, bagagelucka och sidopaneler till motorlucka ligger på önskelistan. Fronthuv och motorlucka i kolfiber finns redan.
Men i övrigt så kommer lättningen bestå av andra stolar och stolsfästen, Samt att jag ska plocka ur mattan invändigt och skrapa ur alla asfaltmatta och onödiga prylar. Förhoppningen här är att kunna lätta bilen lika mycket som jag plockar på den andra grejer. Så jag går i alla fall +/- 0 i vikten.

Nu låter ju detta som ett ganska massivt projekt när man läser de rakt upp och ner. Och de är absolut inte säkert att allt kommer bli genomfört till 2013. Förhoppningen är sådan, men de kommer givetvis krävas en hel del. Både ekonomiskt, men också i arbetsinsats. Jag tar givetvis väldigt gärna emot förslag på lösningar, hjälp med arbetskraft och även om de finns någon som driver ett företag och känner att de vore ett kul projekt att på något sätt hjälpa till med! Alla är ni välkomna att på ett eller annat sätt bidra till att detta blir genomförbart. Tanken finns också att även låta typ Wrapzone lägga hela bilen med en schysst helfoliering. Då finns de utrymme för företagare att synas på den folien.
Tveka inte att höra av er om ni har frågor, funderingar, tips och trix! Alla är välkomna!

Ös på gott folk!

Mvh Johan
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Proberas »

Låter som man kommer åka upp oftare till Växjö i vinter ;-) kommer gärna och hjälper dig någon kväll ;-)
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Du är välkommen. Alla mekkunniga händer kommer vara välkomna ;)
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av KACE80 »

Toyspeed skrev:Du är välkommen. Alla mekkunniga händer kommer vara välkomna ;)

Jag är inte lika kunnig som er ÄN men det kommer ;)
Jag åker gärna upp å "hjälper" med ett oljebyte å lite stift medans ni andra hittar på mer avancerade grejer haha allt för att bara få se denna bil :thumbup:

Anton
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Rastaman »

Hänger gärna med daniel upp och hjälper till lite :)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Någon som vet vem/vilka som kan bocka till en godkänd bra båge till en MR2:a i Sverige?
Helst en som gjort de förr och har mått och allt klart för sig redan.
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Rastaman »

Krutis borde ha koll, de kör ju med mr2 i långloppsserie.
Skriv svar