MR2 NA-Turbo 91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Hur mycket spalt är det mellan nu ? ..bara så du inte får problem med att det nyper igen när grejerna blir varma.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Har inte mätt, men nu går det fritt, minst 1-2mm mer frigång nu än innan.
Det var precis att det touchade i och vart eftersom det blev friktion och varmt så började det smeta och bygga aluminium.
Gick runt för hand innan så kan inte varit många tiondelar det saknades, om ens det.
Osäker på hur långt urtrampningslagret gått så passar på att byta den nu när allt ändå är isär så har jag iallafall haft någon nytta av det hela.
Kändes ok och verkade ha lite fett kvar i sig.. men det sista jag vill ha nu är mer kopplingsproblem så Nytt toyota på väg.
I med motorpaket, vätskor, koppla ström till soppapump, pilla med databurken och sen är det start.
Det var precis att det touchade i och vart eftersom det blev friktion och varmt så började det smeta och bygga aluminium.
Gick runt för hand innan så kan inte varit många tiondelar det saknades, om ens det.
Osäker på hur långt urtrampningslagret gått så passar på att byta den nu när allt ändå är isär så har jag iallafall haft någon nytta av det hela.
Kändes ok och verkade ha lite fett kvar i sig.. men det sista jag vill ha nu är mer kopplingsproblem så Nytt toyota på väg.

I med motorpaket, vätskor, koppla ström till soppapump, pilla med databurken och sen är det start.

- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
http://www.atsracing.net/Parts/Details/EL-INTAKEAIRTEMP
Här är ett kitt exakt samma som jag har.

Installerat relä till bränslepump framme vid batteriet. Originalmatningen var klippt, blir nog lite bättre snurr på den då det slippe gå genom och belasta ECU kretsen i onödan.
Bytt handbromsvajer passagerarsida som hade kollapsat.


Led skyltbelysning

- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: MR2 NA-Turbo 91
Det blir intressant att höra vad du har att säga om EMU sprutet.
När jag köpte mitt LinksEcu så hade jag missat att folk byggt plugg and play till EMU spruten och den lokala tunern sålde själva EMU.
Dessutom billigare än vad jag köpte LinksEcu för.
Men nu sitter mitt i min GT4 och jag är nöjd med Link.
Vad har EMU för möjligheter när det kommer till Knockcontroll.
Mitt links kräver extra givare för 4000kr om man ska köra Closed loom.
Dom säljer dock en kompromiss som är standalone och inte kopplas mot sprutet som jag fungerar på att köpa.
Knock link heter det och fungerar lite som en shiftlight, helt själv kalibrerande.
När jag köpte mitt LinksEcu så hade jag missat att folk byggt plugg and play till EMU spruten och den lokala tunern sålde själva EMU.
Dessutom billigare än vad jag köpte LinksEcu för.
Men nu sitter mitt i min GT4 och jag är nöjd med Link.
Vad har EMU för möjligheter när det kommer till Knockcontroll.
Mitt links kräver extra givare för 4000kr om man ska köra Closed loom.
Dom säljer dock en kompromiss som är standalone och inte kopplas mot sprutet som jag fungerar på att köpa.
Knock link heter det och fungerar lite som en shiftlight, helt själv kalibrerande.
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Använder antingen standard knacksensor eller så kan man använda en vanlig bosch typ.amby skrev: ↑tor 08 feb 2018, 19:03:52 Det blir intressant att höra vad du har att säga om EMU sprutet.
När jag köpte mitt LinksEcu så hade jag missat att folk byggt plugg and play till EMU spruten och den lokala tunern sålde själva EMU.
Dessutom billigare än vad jag köpte LinksEcu för.
Men nu sitter mitt i min GT4 och jag är nöjd med Link.
Vad har EMU för möjligheter när det kommer till Knockcontroll.
Mitt links kräver extra givare för 4000kr om man ska köra Closed loom.
Dom säljer dock en kompromiss som är standalone och inte kopplas mot sprutet som jag fungerar på att köpa.
Knock link heter det och fungerar lite som en shiftlight, helt själv kalibrerande.
Inbyggt och behövs inget extra, finns 2 kanaler men behövs bara 1 till 4-cylinder
Man kan välja att motorlampan lyser eller annan lampa när det kommer knackvarning.
Inställningar




Jag hoppas det kommer funka bra, det AEM EMS 1 sprutet som satt i bilen funkar säkert bra och verkar ha typ alla funktioner.
Hade den här på hyllan hemma så passar på att sätta i den istället, bättre support och simplare för mig som nybörjare.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: MR2 NA-Turbo 91
Det där verkar inte min version av Links p&p inkludera.
Kör du också någon typ av Plug and Play?
Kör du också någon typ av Plug and Play?
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Ja jag kör deras Plug and Play adapter.
Hade varit enkelt till en motorhärva med orörda kontakter men nu fick jag lägga några dagar på att återställa kontakterna
Kunde egentligen skippat adaptern och kopplat kablarna rakt på när jag ändå höll på. Kanske gör det senare för att förenkla det hela.
Motor i

Bakslag igen, stoppringen i drivknuten var av så har skickat efter ny


Tänkte köra med Lambda/Avgastemp mätaren som följde med här men den strular så mycket med massa programvaror och inställningar så litar inte på den att styra lambdasignalen till ECUn.
Kopplat lambda och avgastemp rakt in i ECun nu.

Flyttar nog ner laddtrycksmätaren till dess plats istället

Oljetemp, tänkte köra den vid oljefiltret men den fick sitta här nu för stunden

Testar 17" fälgar

Får jag hem delarna jag behöver i veckan så blir det uppstart i helgen.

- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Känns som jag skulle lita mer på oljetempen i sumpen än vid filtret, men lite tråkigt om man kör på nåt som slår av den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Ja vi får se hur länge den sitter kvar, har inte planerat att köra över stockar och sten.
Nu är den igång
Fix med intercoolern

Ny tändspole

- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 NA-Turbo 91
Målat bromsok fram, lite udda men kul färg, samma som på motorn.


Köpt och monterat krockbalk fram samt nya Hella lyktor

Blir nästan som nytt med lite slip och färg

Nya Bosch 1200cc EV14 spridare

Walbro GST450 pump bränslepump



Köpt och monterat krockbalk fram samt nya Hella lyktor

Blir nästan som nytt med lite slip och färg

Nya Bosch 1200cc EV14 spridare

Walbro GST450 pump bränslepump
