Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Köpte ett batteri idag. Batteriet fick fint sitta på paket hållaren på cykeln.
Sen åter står bytandet..fy vad nervös jag är..
Tänk om det är allt annat än batteriet..
Går nåt på garanti? Bilen är 12 år ..
Har helförsäkring
Sen åter står bytandet..fy vad nervös jag är..
Tänk om det är allt annat än batteriet..
Går nåt på garanti? Bilen är 12 år ..
Har helförsäkring
-
- Inlägg: 199
- Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
- Bilmodell: Avensis 04 2.0
- Årsmodell: 4
- PostOrt: Vetlanda
- Land (Country): Sverige
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Det de kan va är start motor eller batteriet 
Bilen gick igång med hjälp ju. Så den funkar för övrigt

Bilen gick igång med hjälp ju. Så den funkar för övrigt

-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Nej, eftersom den startar med starthjälp är det högst sannolikt GENERATORN eller BATTERIET.
Inte startmotorn.
Skulle felet på startmotorn vara intermitent, skulle den hoppa igång efter några klickande. Iaf göra försök.
Dålig kontakt i startkontakten bak på solenioden, isf, och det börjar "alltid" med klick max 2-3ggr, och sen går den, för att sen snabbt bli sämre.
Med dåliga kol, är startmotorn helt stendöd. Inga klick. Då kan den hoppa igång av en knack, så kolen får kontakt med kollektorn igen och funka 1 eller 2 ggr innan det upprepas. Inget av detta blir bättre av starthjälp, om batteriet är i vigör.
Men av bilden på batteriet att döma, var det då inte nyskick.
Tvärsom såg det riktigt gammalt ut, och behöver bytas, ÄVEN om generatorn nu är "orginalboven".
Med nytt batteri kommer den säkert att puttra igång genast, men för att vara säker borde man mäta spänningen över batteriet när motorn går.
Annars funkar den ett tag, till nya batteriet har slut på ström, och sen står du där snopen igen i behov av bärgning.
Men batteriet behöver då givetvis inte bytas igen...
Det som gör att JAG känner mig ganska säker på att det endast är batteriet, är att bilen fick starthjälp, startade då GENAST, och kördes sen problemfritt i hela 45min.
Den borde ha konstrat/stannat under resan om generatorn inte funkade, för den drar ganska bra med ström under gång.
Halvljus, databoxar, bränslepump, kupefläkt osv....
Startmotor är givetvis inte 100% uteslutet, men eftersom den inte gjort annat än klickat trots flera försök, och funkar GENAST med starthjälp, och batteriets kontrollöga är kolsvart. ... nej, allt "Msevi" har skrivit, talar för att det endast är batteriet.
Att leta upp jordförbindningen mellan motor och chassie och inspektera den, kan vara en ide. (jord =minus)
Starthjälpen sattes säkert med minus direkt på motorns metall, och isf belastas inte en dålig jorförbindelse mellan batteri och chassie.
Den är en kabel eller fläta. Ganska grov. Sannolikt kan du följa minuskabeln från batteriet ända till motorn. "Mellanlandar" säkert på chassiet.
MEN! Den skall vara helt av, och inträffat nyss. Annars skulle inte felet ha blivit så plötsligt.
Detta är bara för att förvissa sig, och ev förebyggande kontroll.
Jag är ändå ganska säker på att det bara är batteriet. (Som oavsett är kass)
Inte startmotorn.
Skulle felet på startmotorn vara intermitent, skulle den hoppa igång efter några klickande. Iaf göra försök.
Dålig kontakt i startkontakten bak på solenioden, isf, och det börjar "alltid" med klick max 2-3ggr, och sen går den, för att sen snabbt bli sämre.
Med dåliga kol, är startmotorn helt stendöd. Inga klick. Då kan den hoppa igång av en knack, så kolen får kontakt med kollektorn igen och funka 1 eller 2 ggr innan det upprepas. Inget av detta blir bättre av starthjälp, om batteriet är i vigör.
Men av bilden på batteriet att döma, var det då inte nyskick.
Tvärsom såg det riktigt gammalt ut, och behöver bytas, ÄVEN om generatorn nu är "orginalboven".
Med nytt batteri kommer den säkert att puttra igång genast, men för att vara säker borde man mäta spänningen över batteriet när motorn går.
Annars funkar den ett tag, till nya batteriet har slut på ström, och sen står du där snopen igen i behov av bärgning.
Men batteriet behöver då givetvis inte bytas igen...
Det som gör att JAG känner mig ganska säker på att det endast är batteriet, är att bilen fick starthjälp, startade då GENAST, och kördes sen problemfritt i hela 45min.
Den borde ha konstrat/stannat under resan om generatorn inte funkade, för den drar ganska bra med ström under gång.
Halvljus, databoxar, bränslepump, kupefläkt osv....
Startmotor är givetvis inte 100% uteslutet, men eftersom den inte gjort annat än klickat trots flera försök, och funkar GENAST med starthjälp, och batteriets kontrollöga är kolsvart. ... nej, allt "Msevi" har skrivit, talar för att det endast är batteriet.
Att leta upp jordförbindningen mellan motor och chassie och inspektera den, kan vara en ide. (jord =minus)
Starthjälpen sattes säkert med minus direkt på motorns metall, och isf belastas inte en dålig jorförbindelse mellan batteri och chassie.
Den är en kabel eller fläta. Ganska grov. Sannolikt kan du följa minuskabeln från batteriet ända till motorn. "Mellanlandar" säkert på chassiet.
MEN! Den skall vara helt av, och inträffat nyss. Annars skulle inte felet ha blivit så plötsligt.
Detta är bara för att förvissa sig, och ev förebyggande kontroll.
Jag är ändå ganska säker på att det bara är batteriet. (Som oavsett är kass)
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Batteriet byttes igår. Var tvungen att ta en öl för att lugna nerverna.
Såg jätte enkelt ut..4 skruvar sen klart.
Fick starta bilen.den var seg första sekunderna men killen bad mig att gasa lite sen fick den vara igång en kvart. Jätte fin tomgång strax under 1an .
Jämn o fin.
Men nu vågar jag ju inte köra nånstans..haha
Vågar inte ens starta henne..
Tänk om detta händer igen?vad gör jag då?
Skapat massa oro i min hjärna.
Om det e generatorn..startmotorn ..
Går det på nån garanti?
Bilen e ju 12
O kan jag åka till mek o be de mäta upp?tar de betalt för det lilla?
Och vad visar de där mätningarna? Kan de se om det e nåt fel på startmotor eller generator genom en mätning?
Sen borde väl nån varning lysa i bilen om det nu e generator eller startmotor väl?
Inget lös igår
Såg jätte enkelt ut..4 skruvar sen klart.
Fick starta bilen.den var seg första sekunderna men killen bad mig att gasa lite sen fick den vara igång en kvart. Jätte fin tomgång strax under 1an .
Jämn o fin.
Men nu vågar jag ju inte köra nånstans..haha
Vågar inte ens starta henne..
Tänk om detta händer igen?vad gör jag då?
Skapat massa oro i min hjärna.
Om det e generatorn..startmotorn ..
Går det på nån garanti?
Bilen e ju 12
O kan jag åka till mek o be de mäta upp?tar de betalt för det lilla?
Och vad visar de där mätningarna? Kan de se om det e nåt fel på startmotor eller generator genom en mätning?
Sen borde väl nån varning lysa i bilen om det nu e generator eller startmotor väl?
Inget lös igår
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
En sån här kanske, så kan du kolla batteri och generator själv?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017040/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017040/
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Tack.ska lämna in bilen på onsdag för en genomgång .kostade bara 245kr. Då görs en säkerhets kontroll.de mäter upp o kollar.
Bara bilen startar på onsdag.
Bara bilen startar på onsdag.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Du ska ha en rejäl skopa otur om du har annat fel.
Eftersom den startade utan klickande är det 99% inte starrnotorn.
Eftersom du körde 45min förut borde generatorn funka.
Men få den mätt för säkerhets skull.
Eftersom den startade utan klickande är det 99% inte starrnotorn.
Eftersom du körde 45min förut borde generatorn funka.
Men få den mätt för säkerhets skull.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Bytte batteri och torkarblad på min "nya" Subaru i dag, jag satte timern på ugnen inne på 13 minuter, och den började precis pipa när jag kom in igen.
Dessutom var det enda jag orkade leta rätt på innanför garagedörren en stor j*vla skiftnyckel, inte direkt rätt verktyg för jobbet, men det gick det med.
Vad jag vill ha sagt med det är att det är verkligen inte svårt. Men är du osäker på vad felet är och det är så billigt att få det kollat, så gör det för all del, det skadar ju inte.

Dessutom var det enda jag orkade leta rätt på innanför garagedörren en stor j*vla skiftnyckel, inte direkt rätt verktyg för jobbet, men det gick det med.
Vad jag vill ha sagt med det är att det är verkligen inte svårt. Men är du osäker på vad felet är och det är så billigt att få det kollat, så gör det för all del, det skadar ju inte.
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Precis..så onsdag...hoppas att allt e bra.som jag skrev förut gjorde jag en stor felsökning av bilen för bara 3v sen o allt var så bra så....
Tydligen inte
Tydligen inte
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Just det...det gamla batteriet.. Det fattades ca 1/5e del när vi bytte