Cyrix MR2 5S-GTE
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Ja det var en imponeraden tid...Får ta en extra titt på dig på fredag
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Nu har jag vart rätt dålig på att uppdatera, men faktum är att det inte har hänt så mkt, fram tills Gatebil på Mantorp förra helgen så har bilen bara rullat på med 1,4kg i ladd och allt har funkat bra.
För att vara första vändan på bana, så tyckte jag att det gick väldigt bra, väghållningsmässigt kändes det riktigt bra nu med bredare däck och lite slappare diff.
Däremot så tyckte sprutet att motortempen var 150 grader efter 2 andra vändan, visade sig vara en tempgivare som gett upp. Körde så ett par vändor till under dan, men med rätt rejält sänkt effekt och HÖG avgastemp, pga att sprutet backar tändningen vid för hög motortemp.
Väl hemma igen konstaterade jag att det varit lite varmt på sina ställen.
Motorluckan har börjat smälta och blivit brun i lacken
Luftfiltret har smält i gummistossen och själva filtret ser delvis ut som grillkol
Ena vattenslangen till turbon är jag förvånad att den håller tätt, för den ser ut som den har brunnit.
Packningen i Wastegaten har gått
Turbopackningen har gått
Silikonslangen ut ifrån turbon har börjat smälta och det är nästan hål på den
Så nu blir det lite service:
Svetsa igen en liten miss på grenröret
Plana alla flänsar på grenröret
coata eller linda grenröret
väremplåt eller mössa över avgashuset
flytta luftfiltret längre ifrån turbon
skaffa värmetåligare vattenslangar
Svetsa första böjen på kompressorhuset istället för en silikonböj
Ny bättre packning i wastegaten(kinserna har väl gjort den av en begagnad mjölkartong eller nåt, såg inte så värmetåligt ut iaf)
För att vara första vändan på bana, så tyckte jag att det gick väldigt bra, väghållningsmässigt kändes det riktigt bra nu med bredare däck och lite slappare diff.
Däremot så tyckte sprutet att motortempen var 150 grader efter 2 andra vändan, visade sig vara en tempgivare som gett upp. Körde så ett par vändor till under dan, men med rätt rejält sänkt effekt och HÖG avgastemp, pga att sprutet backar tändningen vid för hög motortemp.
Väl hemma igen konstaterade jag att det varit lite varmt på sina ställen.
Motorluckan har börjat smälta och blivit brun i lacken
Luftfiltret har smält i gummistossen och själva filtret ser delvis ut som grillkol
Ena vattenslangen till turbon är jag förvånad att den håller tätt, för den ser ut som den har brunnit.
Packningen i Wastegaten har gått
Turbopackningen har gått
Silikonslangen ut ifrån turbon har börjat smälta och det är nästan hål på den
Så nu blir det lite service:
Svetsa igen en liten miss på grenröret
Plana alla flänsar på grenröret
coata eller linda grenröret
väremplåt eller mössa över avgashuset
flytta luftfiltret längre ifrån turbon
skaffa värmetåligare vattenslangar
Svetsa första böjen på kompressorhuset istället för en silikonböj
Ny bättre packning i wastegaten(kinserna har väl gjort den av en begagnad mjölkartong eller nåt, såg inte så värmetåligt ut iaf)
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
- Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Malmö
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Kolsyrekylt motorrum de hade varit nått:D
Var köpte du slangar till din wta ic? och vad är diametern på dem?
Var köpte du slangar till din wta ic? och vad är diametern på dem?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Kul att höra att det funkar bra i alla fall trotts mindre missöden....!!
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Hydroscand 19mmHenrik skrev:Kolsyrekylt motorrum de hade varit nått:D
Var köpte du slangar till din wta ic? och vad är diametern på dem?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Shit du måste ju haft över 1000grader i avgas temp, tur att inget i motorn gick sönder.
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
950 visade mätaren, normalt sett har jag runt 800.Hansen skrev:Shit du måste ju haft över 1000grader i avgas temp, tur att inget i motorn gick sönder.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Zeus
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tor 29 jan 2009, 21:30:38
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sweden
- Ort: Stockholm
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Kul att bilen är på rull!
Körde du på Gatebil alltså? Jag var där, men verkar missat dig totalt, illa! Hade varit kul att spana in bilen.

Körde du på Gatebil alltså? Jag var där, men verkar missat dig totalt, illa! Hade varit kul att spana in bilen.
Henrik Karlsson
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Var bara där på söndan.Zeus skrev:Kul att bilen är på rull!![]()
Körde du på Gatebil alltså? Jag var där, men verkar missat dig totalt, illa! Hade varit kul att spana in bilen.
Bilen stod i bandepån hela tiden, förutom när den var ute på banan.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
- Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Malmö
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Ja jag får väl uppdatera här. cyrix är lika snabb på att skriva som att skruva verkar det som.
Jag är på semester i götet, och tjejen fyller år, och finns det något bättre sätt att fira detta genom att.... åka och skruva mr2 med cyrix
Efter ett par timmars slitande hade vi lyckats linda hans fina grerör och montera tillbaka allt på bilen. Som belöning fick jag (rättare sagt, tvingades) köra hans mr2 turbo. Pissblött var det. 255 breda r-däck och en mittmotorbil med på tok för mkt effekt. Det var en skräckblandad upplevelse kan jag lova. en fjärdedels gas på 3ans växel resulterade i fullt hjulspinn.. gasandet fick cyrix själv stå för, och denna bil har fan potential när det är torrt.
tack för en trevlig kväll cyrix!
Jag är på semester i götet, och tjejen fyller år, och finns det något bättre sätt att fira detta genom att.... åka och skruva mr2 med cyrix


Efter ett par timmars slitande hade vi lyckats linda hans fina grerör och montera tillbaka allt på bilen. Som belöning fick jag (rättare sagt, tvingades) köra hans mr2 turbo. Pissblött var det. 255 breda r-däck och en mittmotorbil med på tok för mkt effekt. Det var en skräckblandad upplevelse kan jag lova. en fjärdedels gas på 3ans växel resulterade i fullt hjulspinn.. gasandet fick cyrix själv stå för, och denna bil har fan potential när det är torrt.
tack för en trevlig kväll cyrix!
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein
Albert Einstein