Sida 5 av 14

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: sön 07 jun 2009, 15:35:13
av amby
Ja det var en imponeraden tid...Får ta en extra titt på dig på fredag

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: fre 10 jul 2009, 17:20:48
av Cyrix
Nu har jag vart rätt dålig på att uppdatera, men faktum är att det inte har hänt så mkt, fram tills Gatebil på Mantorp förra helgen så har bilen bara rullat på med 1,4kg i ladd och allt har funkat bra.

För att vara första vändan på bana, så tyckte jag att det gick väldigt bra, väghållningsmässigt kändes det riktigt bra nu med bredare däck och lite slappare diff.
Däremot så tyckte sprutet att motortempen var 150 grader efter 2 andra vändan, visade sig vara en tempgivare som gett upp. Körde så ett par vändor till under dan, men med rätt rejält sänkt effekt och HÖG avgastemp, pga att sprutet backar tändningen vid för hög motortemp.

Väl hemma igen konstaterade jag att det varit lite varmt på sina ställen.
Motorluckan har börjat smälta och blivit brun i lacken
Luftfiltret har smält i gummistossen och själva filtret ser delvis ut som grillkol
Ena vattenslangen till turbon är jag förvånad att den håller tätt, för den ser ut som den har brunnit.
Packningen i Wastegaten har gått
Turbopackningen har gått
Silikonslangen ut ifrån turbon har börjat smälta och det är nästan hål på den

Så nu blir det lite service:
Svetsa igen en liten miss på grenröret
Plana alla flänsar på grenröret
coata eller linda grenröret
väremplåt eller mössa över avgashuset
flytta luftfiltret längre ifrån turbon
skaffa värmetåligare vattenslangar
Svetsa första böjen på kompressorhuset istället för en silikonböj
Ny bättre packning i wastegaten(kinserna har väl gjort den av en begagnad mjölkartong eller nåt, såg inte så värmetåligt ut iaf)

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: sön 12 jul 2009, 20:17:58
av Henrik
Kolsyrekylt motorrum de hade varit nått:D
Var köpte du slangar till din wta ic? och vad är diametern på dem?

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: sön 12 jul 2009, 23:12:24
av mIkAeL
Kul att höra att det funkar bra i alla fall trotts mindre missöden....!!

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: mån 13 jul 2009, 09:37:04
av Cyrix
Henrik skrev:Kolsyrekylt motorrum de hade varit nått:D
Var köpte du slangar till din wta ic? och vad är diametern på dem?
Hydroscand 19mm

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: mån 13 jul 2009, 10:29:47
av Hansen
Shit du måste ju haft över 1000grader i avgas temp, tur att inget i motorn gick sönder.

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: mån 13 jul 2009, 11:36:22
av Cyrix
Hansen skrev:Shit du måste ju haft över 1000grader i avgas temp, tur att inget i motorn gick sönder.
950 visade mätaren, normalt sett har jag runt 800.

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: tis 14 jul 2009, 23:29:51
av Zeus
Kul att bilen är på rull! :)
Körde du på Gatebil alltså? Jag var där, men verkar missat dig totalt, illa! Hade varit kul att spana in bilen.

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: ons 15 jul 2009, 09:45:39
av Cyrix
Zeus skrev:Kul att bilen är på rull! :)
Körde du på Gatebil alltså? Jag var där, men verkar missat dig totalt, illa! Hade varit kul att spana in bilen.
Var bara där på söndan.
Bilen stod i bandepån hela tiden, förutom när den var ute på banan.

Re: Cyrix MR2 5S-GTE

Postat: tis 28 jul 2009, 19:34:26
av Henrik
Ja jag får väl uppdatera här. cyrix är lika snabb på att skriva som att skruva verkar det som.
Jag är på semester i götet, och tjejen fyller år, och finns det något bättre sätt att fira detta genom att.... åka och skruva mr2 med cyrix :lol: :lol:
Efter ett par timmars slitande hade vi lyckats linda hans fina grerör och montera tillbaka allt på bilen. Som belöning fick jag (rättare sagt, tvingades) köra hans mr2 turbo. Pissblött var det. 255 breda r-däck och en mittmotorbil med på tok för mkt effekt. Det var en skräckblandad upplevelse kan jag lova. en fjärdedels gas på 3ans växel resulterade i fullt hjulspinn.. gasandet fick cyrix själv stå för, och denna bil har fan potential när det är torrt.

tack för en trevlig kväll cyrix!