Sida 5 av 16

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: mån 04 maj 2009, 20:53:53
av cheetah1
haank skrev:men de finns ju ingen 4 cyl motor igentligen som lever apa under 4000
VW's (VAG's?) ADZ spottar iofs inte ut så många, men det lilla antalet Nm den har, vid 2500 varv. ^^

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: mån 04 maj 2009, 21:18:26
av haank
Hansson, Det blir dessa spolarna jag kör med. 115r eller vad de nu slutar på. Det är dessa som är förkonfigurerade och rekomenderade av nira. Vet att de är känsliga mot vatten. Har redan lagrat upp med 1 ny reserv.
Om du skulle få tag i begagnade till väldigt rätt pris så skadar det ju inte att ha liggandes. Men jag köper som här ganska billigt redan. De sägs att det är en väldigt bra spole annars som ger stark gnista även vid höga laddtryck.
Sen är ju ventil kåpan nu anpassad för dessa spolar.

Kontakter har jag, men jag ha för mig att jag inte fick några stift i dom. Vet inte om det är några specialla eller så. De saknas har jag för mig.
Vad menar du med kabelskor?

Henrik, ut med språket nu :D
Vet att det är mycket som kan krångla just därför jag vill vara förberedd och helst förebygga om de går.
Så allt ni kommer på och kan se genom mina bilder, säg till om ni ser nåt :)

cheetah1,
Är det ADZ spolar jag har? För de e ju inte samma på min aeb 1.8t iallafall vilket jag trodde det skulle vara först.
ADZ är de turbo eller ej turbo?
Hehe uttryckte mig nog lite fel när jag skrev lever apa. Menade att en stark 4cyl vaknar inte förrns 4000 ungefär. Inte att alla fel kommer över 4000.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: mån 04 maj 2009, 22:14:00
av cheetah1
ADZ är en antik gjutjärnsmotor med fördelare och en tändspole, som satt i typ golfar och motsvarande på 90-talet. 90 glada hästar ur en 1,8-litersmotor, vad ger ni för det? :( En sån 1,8t hade vart fin, den ger väl närmare 180 gnäggs med chip om jag minns rätt? På tal om ingenting, menar jag.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: mån 04 maj 2009, 23:04:26
av Hansson
Du får ut mkt mos ur såna spolar.
Riktigt skönt att slippa köpa dyra tändkablar.
Du gör helrätt! Jag hör av mig så fort vi får in nå motorbyte så får du såklart dom av mig :)

Kabelskor/(stift) till kontakterna till dina spolar ;) Kan kika om vi har kvar guldpläterade.

Mvh/Peter

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: tis 05 maj 2009, 09:12:05
av Larco
Kanske redan har sagts men varför inte Caldina/Avensisspolar? Någon speciell anledning?
De ska ju passa rakt av på gen3 förutom att skruvhål saknas i ventilkåpan för att hålla dem på plats.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: tis 05 maj 2009, 09:35:03
av haank
Larco, Har ju en sån uppsättning liggandes, men enda anledning till att jag väljer vag spolarna är vel att de finns förväljda i nira. De tror jag iallafall inte avensis gör.
Vad är det som är bolt on med dom spolarna förresten? De sticker ju upp endel ur ventil kåpan plus att de inte går att skruva fast dom. Ungefär lika mycket jobb som att anpassa efter vag spolarna

Flera kompisar som bor här i Sunne använder också nira i3+ och vagspolar

cheetah1, hur kom du in på vw ADZ motor? Har den separata tändspolar? Eller vilken motor sitter 115r spolarna på original?

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: tis 05 maj 2009, 11:12:25
av Larco
haank skrev:Larco, Har ju en sån uppsättning liggandes, men enda anledning till att jag väljer vag spolarna är vel att de finns förväljda i nira. De tror jag iallafall inte avensis gör.
Vad är det som är bolt on med dom spolarna förresten? De sticker ju upp endel ur ventil kåpan plus att de inte går att skruva fast dom. Ungefär lika mycket jobb som att anpassa efter vag spolarna

Flera kompisar som bor här i Sunne använder också nira i3+ och vagspolar
OK, förståeligt. Det var Caldina st215 spolar jag tänkte på. Vet inte om de sitter på någon annan avensis också.
Vad jag har läst mig till, att de ska passa rakt av på gen3-kåpan om man bara fixar hålet. Antar att det inte är samma spolar.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: tis 05 maj 2009, 23:05:06
av haank
Här kommer det några fler detaljbilder
Bild
Under bilen är det alltså bränsle alurör hela vägen ifrån dessa genomförare till bränslefiltrena samt bränsleregulatorn.

Bild
Nya diff fästet monterad, tackar till behr som gjort det. Ser väldigt lovande ut tycker jag.

Bild
Samt en helhets bild. Här syns de också att reservhjulsbaljan är omsvetsad för jämnare botten.

Bild
Dagens goda körningar i svarven, vattenslang skarvare. Samt en liten specialare i stål till tankarmaturen.

Bild
Där den veckade gummislangen sitter på bilden satt det veckat rör innan som det hade rostat hål på. Om nån mer har det problemet så tänk på att avluftnings röret går inuti tankarmaturen. Om man inte sågar av det kommer man få mindre problem än jag fick :P Men här ser ni hur lösningen blev.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: ons 06 maj 2009, 11:01:45
av Jonex
Ser kanon ut det där.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Postat: ons 06 maj 2009, 11:07:14
av behr
Ser prydligt ut!

Hoppas arbetet flyter smidigt så du får gasa lite till sommarn :)