Sida 6 av 15

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 09 dec 2015, 09:04:01
av Glenn
Jag är tveksam till om det är så mycket osm 25, skillnaden är väldigt liten mellan dessa turbos, snarare 5-10 ?, men det baserar jag iofs enbart på vad jag läst, jänkarna gillar ju den uppdateringen men många verkar anse att det inte ger nån märkbar skillnad alls.

Ja man bör väl även ta gen3 grenröret om man ska byta till CT20b.


Angående remmen så är motorn non-interference, men det sägs att det bara gäller om toppen inte är planad, vilket ju låter logiskt. (Andra säger att det bara är ett problem på GE och inte GTE)

..Är ju bara så trist när remmen går av oavsett..

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 09 dec 2015, 20:53:07
av blompa
@glenn

det jag läst är inte att den ger 25 hästar mer utan snarare att om man ökar laddtrycket kommer ct26a orka 25hästar längre.

Det som talar för den mot ct20b är att ct20b blir något mer tungspoolad (men orkar längre). DEssutom är ct20b twin entry och kräver annat grenrör.

jag håller helt med kring kamremmen.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 10 dec 2015, 00:23:10
av Glenn
Tja jag vete sjutton, skulle den ha mer massa i turbinen då ? det känns helt klart som att ST205 spoolar snabbare än ST165, men då är det ju väldigt mycket annat som skiljer också, framförallt insprutningen.


Det finns ju även adapters och grenrör att köpa för att sätta dit en mitsubishi eller garretsnurra, vilket kanske är enklare i längden, men det är ju lite meckigt, och jag har aldrig gillat adapters.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 10 dec 2015, 07:23:04
av blompa
Jo, ct20b borde vara snabbspoolad. Men jag läste en sak som jag reagerade över. Det är händer att bondningen mellan stålet och keramiken på turbinaxeln släpper när man pressar turbon en längre tid. Dvs uppskruvat ladd. Det gällde kanske primärt twin entry ct26 som satt i st185 bland annat.

Nåja. Jag hoppas vi klarar oss länge på vår ct26a.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 10 dec 2015, 09:46:56
av Glenn
Fast det är väl bara JDM-bilar som har keramiskt, inte eurospec afaik.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 10 dec 2015, 13:59:27
av Glenn
ja, jag hade rätt, kollade upp det.

17201-74020: jdm st185(gen2) ceramic wheel
17201-74030: euro st185(gen2), jdm st185RC(gen2) steel wheel
17201-74040: usdm st185(gen2) steel wheel
17201-74050: JDM sw20 (gen2) ceramic wheel
17201-74060: usdm sw20(gen2) steel wheel
17201-74070: JDM sw20(gen3), JDM st205(gen3) ceramic wheel, WRC included.
17201-74080: euro st205(gen3) steel wheel


Och alla WRC är ju JDM, och ST205 finns ju bara som JDM eller Euro, den såldes aldrig som USDM (den går inte ens att regga in i USA av olika skäl)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 10 dec 2015, 14:13:07
av blompa
Intressant,

Var hittade du det där?
Hur är den jämfört med en modern turbo?

Var hittar man specs på den?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 10 dec 2015, 17:37:21
av bennysteen
det kommer updates ikväll om kammar etc.

men en fråga. har biltema något bränslefilter som passar ?
storleken kvittar, bara det passar på dom skruvade anslutningarna.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 11 dec 2015, 00:09:48
av Glenn
Oj, jag googlade fram det, har inte sidan kvar men jag tror det var på gt4oc det stod, lite osäker dock.

Jag tror iofs att killen som postade det fick informationen ur EPC, så har man tid över kan man ju leta där.

Såväl CT26(a) och CT20b är väl inte nån höjdare jämfört med moderna turbos, särskilt inte CT26, men dom är ju rätt gamla också. Vet att folk frågat efter kompressormappar på dom men jag har aldrig sett nån som skakat fram en.

Det är tydligen toyota som tillverkade dessa sägs det, det var alltså inte nåt annat företag som gjorde dom på order av toyota, det gör väl att det blir lite bökigare kanske. (Jag känner faktiskt inte till någon annan tillverkare som har egna turbos, brukar ju alltid vara typ mitsubishi/garret/KKK/IHI, och tuningföretagen som har deras logga ingjuten i deras turbos brukar ju specialbeställa av nån av dom stora.)


Angående bränslefilter brukar man aldrig behöva byta dessa på toyotor, dom är allmänt avsedda att hålla bilens livslängd, tyvärr har jag ingen aning om det finns nåt som passar dock.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 11 dec 2015, 17:17:23
av bennysteen
Jag tror även toyotas motorer mår bra att få nya bränslefilter inom vettiga intervall. hur ofta beror ju på om det är plåttank eller ej och om bilen körs kontinuerligt så det inte rostar i tanken pga kondens.
Vi har även tidigare sett bränslefilter bli igensatta pga etanolen i BF95 som mjukar upp gummidetaljer.
Vår bil har ju dessutom stått stilla i många år utomhus utan bensin i tanken.

Pumpen och bränsleregulatorn kompenserar ju när filtret börjar bli igensatt. Men vi kommer ju förmodligen maxa ur pumpen framöver. Så det kändes vettigt att göra nu. Jag hittade en på biltema som verkar ha rätt anslutningar. nr 52-306