Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
En femtedel av vaddå?
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Vätskan i batteriet...destillerat vatten eller vad det e...
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Var det inte ett underhållsfritt batteri? Dom brukar man inte ens kunna se nån vätskenivå i eftersom man ändå inte kan göra nåt åt saken, men den ska inte heller kunna försvinna.
Nåja, då var det ju läge att byta då.
Vätskan i batteriet är mestadels vatten när batteriet är oladdat och mestadels svavelsyra när det är laddat.
Normal livslängd på ett batteri är ungefär 10 år. Ditt ser ut att vara original, så det är inte så konstigt om det var dags.
Nåja, då var det ju läge att byta då.
Vätskan i batteriet är mestadels vatten när batteriet är oladdat och mestadels svavelsyra när det är laddat.
Normal livslängd på ett batteri är ungefär 10 år. Ditt ser ut att vara original, så det är inte så konstigt om det var dags.
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Åh jag hoppas det!verkligen..jag e jätte rädd för att gå ut o starta bilen fortfarande..
Batteriet..boxen var genomskinlig plast så jag såg att det fattades en bit.
Det nya batteriet är hel svart utan indikator
Batteriet..boxen var genomskinlig plast så jag såg att det fattades en bit.
Det nya batteriet är hel svart utan indikator
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Ja, jag köpte ett nytt Tudor Technica, det hade inte heller nån indikator faktiskt. Verkar som dom har slutat med det...
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Vågade starta idag. Handlade..startade 3 gånger. Inga problem förutom att bromsen bak lät ...jag bytte den för 1 månad sen..klossarna..broms pedalen gick ibland hela vägen ner....morr
-
- Inlägg: 199
- Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
- Bilmodell: Avensis 04 2.0
- Årsmodell: 4
- PostOrt: Vetlanda
- Land (Country): Sverige
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Luft i systemet? Åk till dom som lagade de och prata me dom 

-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Går bromspedalen i botten är det antingen en rejäl luftbubbla nånstans, eller så är det nåt som läcker.
Edit: Det kan vara en möjlighet att det är lite vätska i behållaren också. Kika på det. Sen är kanske frågan varför det är för lite, om det är det, men det kan vara en miss dom har gjort på verkstaden. Man kan behöva suga ur lite när man byter belägg om någon har fyllt på allt eftersom att beläggen slitits.
Att det skrapar lite om bromsar som har stått några dagar är helt normalt, bromsskivor är gjorda av gjutjärn, så det blir en rostbeläggning på dom ganska fort. Slits bort när du har kört en bit och bromsat lite.
Edit: Det kan vara en möjlighet att det är lite vätska i behållaren också. Kika på det. Sen är kanske frågan varför det är för lite, om det är det, men det kan vara en miss dom har gjort på verkstaden. Man kan behöva suga ur lite när man byter belägg om någon har fyllt på allt eftersom att beläggen slitits.
Att det skrapar lite om bromsar som har stått några dagar är helt normalt, bromsskivor är gjorda av gjutjärn, så det blir en rostbeläggning på dom ganska fort. Slits bort när du har kört en bit och bromsat lite.
- Msevl
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
- Bilmodell: Corolla verso
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Göteborg
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Som sagt byttes bak för en månad sen o jag har kört en del sen dess. Idag kördes ca 3km bara..ska ju in på fel sök imorgon o ska påpeka allt
Bilen har bara stått en vecka
Bilen har bara stått en vecka
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?
Det räcker med en helg för att det ska skrapa om det har varit fuktigt väder.
Vad jag tänker är att dom kanske har sugit ut lite vätska, glömt att fylla på, och nu när du har kört lite (slitit in beläggen lite) så har nivån sjunkit såpass att den får in luft i huvudcylindern. Dessbättre brukar detta åtgärdas snabbt och lätt genom att bara fylla på. Huvudcylindern är öppen mot behållaren när man inte bromsar, så eventuell luft som hamnar nere i cylindern kommer upp av sig själv.
Det skulle ju kunna vara så, i värsta fall, att det är någon/några bromsar som ligger på som har ätit upp bromsbeläggen igen, men det har jag faktiskt aldrig haft problem med på nån Toyota, och vi har ändå haft bilar som har gått nästan 40000 mil. Min Skoda däremot, bytte jag belägg på bak 4 gånger på ett år innan jag gav upp och bytte ut oken...
Vad jag tänker är att dom kanske har sugit ut lite vätska, glömt att fylla på, och nu när du har kört lite (slitit in beläggen lite) så har nivån sjunkit såpass att den får in luft i huvudcylindern. Dessbättre brukar detta åtgärdas snabbt och lätt genom att bara fylla på. Huvudcylindern är öppen mot behållaren när man inte bromsar, så eventuell luft som hamnar nere i cylindern kommer upp av sig själv.
Det skulle ju kunna vara så, i värsta fall, att det är någon/några bromsar som ligger på som har ätit upp bromsbeläggen igen, men det har jag faktiskt aldrig haft problem med på nån Toyota, och vi har ändå haft bilar som har gått nästan 40000 mil. Min Skoda däremot, bytte jag belägg på bak 4 gånger på ett år innan jag gav upp och bytte ut oken...