Sida 6 av 8
Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)
Postat: tis 24 aug 2010, 17:22:17
av Fnys
Johnny Blade skrev:#1 är oljetryck.
Som vi misstänkte. Tack
Pugho skrev:#3 är troligtvis "cold start injector time switch" vilket innebär att den inte är en rent resistiv givare. Dock kan man kolla om den är ok med en multimeter ändå.
Den här switchen ska ha 30-50 ohm vid under 10 grader och 70-90 ohm över 25 grader. Dessutom ska resistansen mellan det vänstra stiftet (om man tittar rakt in i kontaktstycket med "snäppet" neråt) och jord ligga runt 30-90 ohm.
Tack! Också en gissning vi hade men var inte säkra. Ska mäta upp och kolla på Torsdag igen.
Tobbera skrev:TIPS! Koppla isär kontakten till kallstartsinjektorn som sitter vid insuget. Jag tror det är den man ser precis bakom på bilden du lagt upp. Om tempgivaren är kass så sprutar den in soppa genom den injektorn även när motorn är varm. Koppla isär den först när bilen blivit varm och börjar gå dåligt.
Kikar även på detta på Torsdag. Tack!
Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)
Postat: tis 24 aug 2010, 20:56:30
av KelMer
Fnys skrev:KelMer skrev:Hej Fnys
Kommer in lite sent hära i diskutionen, men jag undrar vad du har för repmanual?
Har nämligen en väldigt bra på pdf (608 sidor) som jag skulle kunna maila dig!!!
Den täcker 3s-ge, 5s-fe och 3s-gte.
Det är nog precis den jag har som jag fick utav Dale:
Toyota 3S-GE & 3S-GTE & 5S-FE Engine Repair Manual.pdf (608 sidor)
Kunde inte hitta något om givarnas värden ändå

Finns det i den och vilken sida?
Tyvärr, har suttit å letat, men jag hittar inte det, är oxå lite osäker på vilka givare dessa är!
Det är nog samma manual

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)
Postat: tor 26 aug 2010, 20:59:19
av Roger
Mätte upp "cold start injector time switch" och den levererade rätt värde. Efter nya tändstift går motorn som den ska. Får väl hoppas det var så enkelt?
Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)
Postat: tor 26 aug 2010, 21:47:13
av Fnys
Äntligen!!!
Jätteglad att det (tydligen) bara var tändstiften det var fel på.
Efter att ha bytt tändstift stod vi på parkeringen med motorn igång och väntade på att den skulle bli varm. Märktes ingenting då. Körde en sväng och körde rätt hårt (för det är då hoppande i motorn märks mest) men det verkar vara helt omöjligt att få motorn att hoppa igen
STORT TACK till Dale (support på platsen), Roger (support på platsen), Cyrix (telesupport), Neblade (msn support) och alla ni andra som lagt ned tid på att hjälpa mig med att få igång bilen.
Nu ska jag gå och elda på gamla BOSH stift. "Tråd kan låsas" som vi brukar säga

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)
Postat: fre 27 aug 2010, 07:50:13
av Codriver
Härligt att det löste sig utan allt för stora kostnader i felsökning.
Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!
Postat: sön 26 sep 2010, 22:01:38
av Fnys
Problemet tillbaka!
Har kört 100 mil och nu är problemet tillbaka och motorn beter sig
exakt likadant som innan.
Kan det ha hänt någonting med ett tändstift/tändstiften redan och i så fall är det antagligen någonting som "käkar upp" stiftet/stiften?
Fick ett tips och behöver hjälp av er:
Är det
brytarspets eller
elektronisk tändning på min bil?
Brytarspets - Ställ in brytaravståndet
Elektronisk tändning - Dålig tändspole
Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!
Postat: sön 26 sep 2010, 23:11:24
av Glenn
Det är elektroniskt tändsystem på den, det har nog alla japanska bilar av dom årsmodellerna.
Om den käkar stift (vilket jag inte är så säker på att den gör) skulle jag iofs inte misstänkt tändsystemet i första hand.
dra ur ett stift och kolla färgen och om det ser slitet ut (mjuka kanter)
Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!
Postat: sön 26 sep 2010, 23:52:55
av Fnys
Glenn skrev:Det är elektroniskt tändsystem på den, det har nog alla japanska bilar av dom årsmodellerna.
Om den käkar stift (vilket jag inte är så säker på att den gör) skulle jag iofs inte misstänkt tändsystemet i första hand.
dra ur ett stift och kolla färgen och om det ser slitet ut (mjuka kanter)
Stiften är ju precis nya

Ska beställa fördelare och rotor först. Även om jag inte tror att det är felet så behövdes dom bytas sist jag kikade på dom.
Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!
Postat: ons 29 sep 2010, 22:47:10
av Gt-4
Har du kollat så Lambdan reglerar som den ska?
Re: Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!
Postat: ons 29 sep 2010, 23:50:51
av Fnys
Gt-4 skrev:Har du kollat så Lambdan reglerar som den ska?
Nej, det har jag inte.
Vad behövs? En multimeter och en billyft?