Celica GT4 st165 - Grusmacka
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Mitt block fick vi ta 0,15mm för det skulle bli plant så visst kan det bli snett å vint.
Säger lika som Henrik ,det kostar typ inget att plana så varför inte göra det ordentligt direkt så slipper du skruva isär sen igen.
Säger lika som Henrik ,det kostar typ inget att plana så varför inte göra det ordentligt direkt så slipper du skruva isär sen igen.
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Där ser man, helt galet att det kan slå sig asså.Gt-4 skrev:Mitt block fick vi ta 0,15mm för det skulle bli plant så visst kan det bli snett å vint.
Säger lika som Henrik ,det kostar typ inget att plana så varför inte göra det ordentligt direkt så slipper du skruva isär sen igen.
Ja pallar inte plocka bort kolvarna osv för att plana så ja överväger att köra med orginalpackningen ändå och max 250hk kanske. Suck... Dessa beslut altså... För ja antar att man inte kan plana blocket om det inte är rensat från tråg, vev å kolvar?
Är det någon som vet med vilket moment man kan dra med 12.9 kvalitets bultar till toppen?
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Ångest ångest ångest... Nä inte längre. Ja tog till slut ett beslut om "att plana eller att inte plana" (känner igen det citatet från nån skön snubbe som rimmar på Pilliam) och det föll på valet att inte plana och heller inte använda den beggade st205 packningen utan istället köra på den original ifrån min packningssats. Ja trooor inte ja kommer köra på mer effekt än typ 250 hk, för då känns det som att ja nog behöver byta massa mer grejer för säkerhets skull. Detta är min första lite mer roliga hoppålek-bil så ja tänker mig mer att ja sattsar på en lite billigare och mer driftsäker bil till en början. Och alla ropar: "TÖÖÖÖÖNT!!"... Och jag tar det som en man: Gråter lite å sen äter jag en ostsmörgås. Efter att allt detta utspelat sig så började jag iaf mecka ihop motorn lite mer i helgen och kom en liten bit på vägen. Tyvärr fick min sunkiga bruksbil alldeles för mkt uppmärksamhet så många timmar försvann där. =(
Här är iaf några bilder från de timmar som blev av. Det går inte snabbt, men det går framåt än så länge..

Korsdrog toppen i 4 st 20 nm steg upp till 80nm.

Vattenpump på plats.

Nu väntar bla en kamrem på sin tur att monteras

Behöver man köra med oljekyl eller vad anser ni? Funderar på om jag ska köpa en oljekylare och adapter till oljefiltret..? Okunnig på området.. Kommer förhoppningsvis användas en hel del på bana så antar det kan vara bra då.
/Kert skjert
Här är iaf några bilder från de timmar som blev av. Det går inte snabbt, men det går framåt än så länge..

Korsdrog toppen i 4 st 20 nm steg upp till 80nm.

Vattenpump på plats.

Nu väntar bla en kamrem på sin tur att monteras

Behöver man köra med oljekyl eller vad anser ni? Funderar på om jag ska köpa en oljekylare och adapter till oljefiltret..? Okunnig på området.. Kommer förhoppningsvis användas en hel del på bana så antar det kan vara bra då.
/Kert skjert
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Ta gärna en ostmacka till medan du gratulerar dej till ett klokt beslut om effekten.
Vill du köra bilen, utan ständiga ras, så gör du rätt. Dubbel effekt på gatan är bara besvärligt och på banan är väghållning, teknik och spårval avgörande.
Visst är det kul att bygga, men inte lika kul att repa.

Vill du köra bilen, utan ständiga ras, så gör du rätt. Dubbel effekt på gatan är bara besvärligt och på banan är väghållning, teknik och spårval avgörande.
Visst är det kul att bygga, men inte lika kul att repa.

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Tack för uppmuntran, tar väl en till macka dåsrylul skrev:Ta gärna en ostmacka till medan du gratulerar dej till ett klokt beslut om effekten.
Vill du köra bilen, utan ständiga ras, så gör du rätt. Dubbel effekt på gatan är bara besvärligt och på banan är väghållning, teknik och spårval avgörande.
Visst är det kul att bygga, men inte lika kul att repa.

-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
På sjuttitalet hette det "2b or not 2b", ang mellanölsdebatten...grusmacka skrev:...
"att plana eller att inte plana"
...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Har nu vart en stund till i garaget och monterat ihop lite fler delar. Kamremmen, spridare, insug, generator, lite slangar å fästen på plats. Men den stora "vart-ska-den-häääera-saken-sitta"-problematiken har precis tagit sin början.. Även fast jag ska ha 2 uppsättningar av allt (2 motorer isärplockade) så har jag ändå svårt att hitta skruvarna, känns som jag har för få skruvar eller att ja gömt en låda med massa skruv någonstanns... Aja, det har löst sig hittils så går säkert bra, tar massa onödig tid att leta saker bara.
Är det någon som kan förklara vart dessa fästen ska sitta?

Ja tycker om att dokumentera med bilder så här kommer några på dagens resultat.. (Kanske prima om någon har lust att använda bilderna för att markera istället för att berätta vart fästena ska vara? Synd att jag bara hade mobilkameran dock. Någon som tänkt på att "dock" är ett najs ord..? Inte? Nähä.. De är det iaf. Slut på parentes..)



Om man tänkt svettsa nytt grenrör, går det bra att göra när motorn är på plats eller gör det de hela väldigt komplicerat?
Jag hoppas på några timmar meck imorgon också. Godnatt...
Är det någon som kan förklara vart dessa fästen ska sitta?
Ja tycker om att dokumentera med bilder så här kommer några på dagens resultat.. (Kanske prima om någon har lust att använda bilderna för att markera istället för att berätta vart fästena ska vara? Synd att jag bara hade mobilkameran dock. Någon som tänkt på att "dock" är ett najs ord..? Inte? Nähä.. De är det iaf. Slut på parentes..)
Om man tänkt svettsa nytt grenrör, går det bra att göra när motorn är på plats eller gör det de hela väldigt komplicerat?
Jag hoppas på några timmar meck imorgon också. Godnatt...
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Planerat att stoppa i motorn nu i helgen. Får se hur det går..
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
ser riktigt trevligt ut! kul att allt går som det ska för dig!! 

Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Tack!
Motorn kom i igår men ingenting är inkopplat förutom kardanen iprincip.. Bilder kommer senare när ja pallat lägga in dom. Något som jag VET att jag kommer ha problem med vid ihopmonteringen av allt i motorrummet, är vart allt ska sitta..
Är det någon som har bilder på sitt motorrum med allt inkopplat osv så jag kan tjuvtitta lite och kanske lyckas koppla in någon kontakt och slang på rätt ställe? Vore vääääldans uppskattat! Har letat en hel del på forumet efter bilder men utan större lycka.
Tjipp!
/Jonas
Motorn kom i igår men ingenting är inkopplat förutom kardanen iprincip.. Bilder kommer senare när ja pallat lägga in dom. Något som jag VET att jag kommer ha problem med vid ihopmonteringen av allt i motorrummet, är vart allt ska sitta..
Är det någon som har bilder på sitt motorrum med allt inkopplat osv så jag kan tjuvtitta lite och kanske lyckas koppla in någon kontakt och slang på rätt ställe? Vore vääääldans uppskattat! Har letat en hel del på forumet efter bilder men utan större lycka.
Tjipp!
/Jonas