Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av martenheller »

Tack, kul med lite positiv respons då får man ännu mera sug att utveckla bilen ännu mera :).
Har en liten bild i huvudet med mitt svart/vit/röda tema hur de ska bli :).


Att det passar bättre på gatbilsträff än på bana är mkt möjligt, men bilen ska ju vara allround så de måste ju va bra så länge den är snygg ;)
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av KACE80 »

Toningen blev faktiskt mycket över förväntan :D

Jo jag vill bara upplysa dig och ge dig lite vaksamhet över ditt "high pressure radiator cap" ( brukar ju vara 1,3 eller 1,5 bar )....

Jag valde att ändå "gardera" mig förra sommaren genom att bara köpa den med 1,3bar men men den garderingen sprack ändå :thumbdown:
Det som hände kan man ju lätt gissa sig fram till.....
Nästan 20år gamla kylarslangar och 17 000mil och med det ökade trycket så hände ju såklart det jag anade kunde ske, 2 eller 3 olika slangar sprang läck varav
en var en jäkla helvete att byta ( tror jag jobbade med den slangen i 4-5 timmar :cry: )

Så kolla alla slangar du kan komma åt och låt såklart bilen stå på tomgång länge och varva gärna på rejält och kolla av allt riktigt noggrant :thumbup:

Anton
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av martenheller »

Tack för kommentaren, och tack för tipsen ang. TRD kylarlocket Anton :).

Dock blir de inget TRD kylarlock, då de inte passar :(. Vet inte om de kan vara så att de är för beams motorer eller något sådant.

Men oljelocket passade fint iaf hehe.
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av KACE80 »

martenheller skrev:Tack för kommentaren, och tack för tipsen ang. TRD kylarlocket Anton :).

Dock blir de inget TRD kylarlock, då de inte passar :(. Vet inte om de kan vara så att de är för beams motorer eller något sådant.

Men oljelocket passade fint iaf hehe.

Jag har ett äkta Blitz som jag dessutom tycker e snyggare ( i blå färg ) så den kanske jag kan tänka mig att sälja :thumbup:
Den användes ju bara i 30-40 minuters körning förra sommaren..

Fan jag vill ju så gärna använda den men vågar inte sätta systemet under denna press/stress igen :cry:
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av martenheller »

Nja nått blått vill jag inte ha under min huv, tack ändå :).

Tyvärr inte skruvat något mer, förkylningen är långdragen :(.
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av KelMer »

KACE80 skrev:
martenheller skrev:Tack för kommentaren, och tack för tipsen ang. TRD kylarlocket Anton :).

Dock blir de inget TRD kylarlock, då de inte passar :(. Vet inte om de kan vara så att de är för beams motorer eller något sådant.

Men oljelocket passade fint iaf hehe.

Jag har ett äkta Blitz som jag dessutom tycker e snyggare ( i blå färg ) så den kanske jag kan tänka mig att sälja :thumbup:
Den användes ju bara i 30-40 minuters körning förra sommaren..

Fan jag vill ju så gärna använda den men vågar inte sätta systemet under denna press/stress igen :cry:
Men om du har bytt både in/ut gående slangar så borde det inte vara några problem, kör själv med ett Blitz 1,3bar kylarlock...
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av KelMer »

martenheller skrev:Tyvärr inte skruvat något mer, förkylningen är långdragen :(.
Fan inte skoj om man vill skruva... :thumbdown:
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av KACE80 »

KelMer skrev:
KACE80 skrev:
martenheller skrev:Tack för kommentaren, och tack för tipsen ang. TRD kylarlocket Anton :).

Dock blir de inget TRD kylarlock, då de inte passar :(. Vet inte om de kan vara så att de är för beams motorer eller något sådant.

Men oljelocket passade fint iaf hehe.

Jag har ett äkta Blitz som jag dessutom tycker e snyggare ( i blå färg ) så den kanske jag kan tänka mig att sälja :thumbup:
Den användes ju bara i 30-40 minuters körning förra sommaren..

Fan jag vill ju så gärna använda den men vågar inte sätta systemet under denna press/stress igen :cry:
Men om du har bytt både in/ut gående slangar så borde det inte vara några problem, kör själv med ett Blitz 1,3bar kylarlock...

Jo nu går det alldeles säker att köra med, dock så blev jag så skakig av den upplevelsen att jag väljer att köra på original numera ;)
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av martenheller »

Uppdateringsdax:

Nu är chassiet klart inför 2012, hade visserligen hoppats på att få på styvare krägningshämnare både fram och back men det är nog bara glömma tyvärr, är en del annat kvar som kommer kosta också.

Det som alltså är gjort i chassiet nu är följande:
- Ksport coilovers
- Prothane bussningar
- Fjäderbenstag fram/bak

Bild
Nere på backen igen. Tycker fälgarna kom mer till sin rätt nu när den blev lite lägre (ska dock skruvat ner 2-3cm till innan våren tror jag)

Bild

Bild
Får se om dessa får rulla med, hoppas en kommande köpare på min andra bil väljer att köpa med dessa så jag kan köpa andra faktiskt..

Bild
En bild på inredningen och framförallt växelspaksknoppen som Kelmer gjort, tyckte de blev riktigt bra.

Bild
TRD oljelockblingbling

Tyvärr passade inte kylarlocket, antar de var någon Kinaskit kanske..

Bild
Motorrum med fjäderbenstag på plats.

Det som är kvar innan våren:
- Stor service (kamrem, generatorrem, olja, oljefilter, tändstifft, bränslefilter)
- Slitsade bromsskivor från Bromsmannen runt om
- Sportbelägg från Bromsmannen runt om
- Ny bromsslang vänster fram
- Byta bromsvätska
- Montera HKS sportluftfilter
- Lacka lite grejer
- Montera addon till bakkjolen
- Moccaratt
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Inlägg av KelMer »

Looking good man...

riktigt snygg vxlknopp där ;)

vil oxå ha bilen på baken, starta å mysa!!!
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Skriv svar