Sida 6 av 7

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: ons 06 feb 2013, 22:14:30
av Neblade
Är det inte så att man ska bygla något i diagnostikuttaget när man ställer tändningen på de där? Eller är det bara på de äldre 3S-GE-motorerna?


edit:
..open the diagnostics socket and bridge together T & E1, (TE1 and E1 for 185 and 205).
REF: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... .php?t=291

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: ons 06 feb 2013, 23:43:20
av TARManiAC
På dom hår motorn ska det gå 2 slang til insuget mellom luftburk och throttle (dansk deltager :lol: ) Dessutom IAT, Intake Air Temperature) till luftburk som du inte har. Kolla på www.toyodiy.com hur det ska se ut.

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: tor 07 feb 2013, 08:58:50
av Klim1991
Neblade skrev:Är det inte så att man ska bygla något i diagnostikuttaget när man ställer tändningen på de där? Eller är det bara på de äldre 3S-GE-motorerna?


edit:
..open the diagnostics socket and bridge together T & E1, (TE1 and E1 for 185 and 205).
REF: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... .php?t=291

hmm var hittar du det ?? Dom ska byglas när man ska läsa av felkoder :P är dock ej säker om funkar för att ställa in tändningen :P

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: tor 07 feb 2013, 09:07:57
av Klim1991
TARManiAC skrev:På dom hår motorn ska det gå 2 slang til insuget mellom luftburk och throttle (dansk deltager :lol: ) Dessutom IAT, Intake Air Temperature) till luftburk som du inte har. Kolla på http://www.toyodiy.com hur det ska se ut.

Löser dock inte mitt problem :P

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: tor 07 feb 2013, 12:12:55
av Klim1991
Ang. vevaxel givarn... Hittadeen bild på det dock från en gt4 och egentligen borde det väl sitta likadant på 3sge ??

http://www1.garaget.org/gallery/archive ... mb4drz.jpg

Där ser man ju hela ekipaget, men om det nu är likadant på 3sge och 3sgte så saknar jag den hel å hållet ... iaf taggarna''

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: tor 07 feb 2013, 12:55:37
av Pipedreams
Den där bilden är på en hemmabyggd trigger för eftermarknadsinsprutning. Du ska bygla lika som när du läser felkoder när du ställer tändningen. Då låser tändningen sig så man lättare kan kolla den.
I övrigt tycker jag det låter som du har en otät ventil. Det kontrollerar man enklast med ett leakdown test där man kopplar på tryckluft i cylindern. Kolven ska stå i topp på det varvet den ska tända. Om luften läcker ur cylindern åt nåt håll så kan man höra vilket håll det går åt genom att lyssna/känna i avgas, insug och oljelocket.

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: tor 07 feb 2013, 15:07:41
av Klim1991
Pipedreams skrev:Den där bilden är på en hemmabyggd trigger för eftermarknadsinsprutning. Du ska bygla lika som när du läser felkoder när du ställer tändningen. Då låser tändningen sig så man lättare kan kolla den.
I övrigt tycker jag det låter som du har en otät ventil. Det kontrollerar man enklast med ett leakdown test där man kopplar på tryckluft i cylindern. Kolven ska stå i topp på det varvet den ska tända. Om luften läcker ur cylindern åt nåt håll så kan man höra vilket håll det går åt genom att lyssna/känna i avgas, insug och oljelocket.


Ah!! tack för tipset. ska testa när jag är i verkstan =)

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: fre 08 feb 2013, 16:48:27
av Klim1991
Tja igen =)

Har kollat allt möjligt med ventilerna, kompressionen, elektriska grejer, dock har lite problem med inställningen av tändning. Vad är gradantalet för den ?? är den beroende på oktanhalten i bränslet ??

Ska skiten tända på 0 eller 10 grader helt enkelt ??

Mvh Kristoffer

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: fre 08 feb 2013, 19:24:58
av Pugho
Bygla E1-TE1 och ställ in tändningen på 10 grader med stroboskoplampan. Då blir det rätt.

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Postat: fre 08 feb 2013, 19:40:04
av Klim1991
Pugho skrev:Bygla E1-TE1 och ställ in tändningen på 10 grader med stroboskoplampan. Då blir det rätt.

Nu tänder han !!!! =) Däremot kom det ett annat problem =/ När jag startar honom så är han upp i 2500 på varm motor, konstant. Dock så när jag plockar bort slangen som går till mapp sensorn så lägger han sig på normal tomgån. kan det ha med att göra att en vacuumslang är inte inkopplad?? (hittar fan inte vart den ska -_- den går iaf från en blå grej som ligger strax under temgivarna på motorn =)