Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Hej Mitt i natten här!
Här kommer lite info vad som e gjort med bilen under 7 månaders tid
1 Plocka ur motor plus allt runt omkring
2 Montera ihop nya motor med växellåda
3 Montera i nya motorn i bilen
4 Mäta ut nya soppaslangar, skaffa slangar o kopplingar,
5 Svetsa om tanken för montering av nya kopplingar o förpump,Dragit el till soppapumparna!
6 Byggt fäste till bränsletrycks regulator
7 Eensat och byggt om elsystem till motorn för nirat
8 El till fläktar, vattentempstyrning av fläktar, koppla in databox med reläcentral och lamdasond
9 Monterat t-kors till oljetrycks och oljetemp givare
10 Byggt om för större oljekylare till motor och växellåda med stålomspunna slangar o pressade kopplingar
11 Byggt om generatorfäste så generatorn skulle sitta bra plus el till generator
12 Laserskurna fläns för turbi adapter till grenrör, Byggt om grenrör med adapter för wastegate plus downpipe och oljesticka.
13 Laserskurna gavlar till ic, kapat upp för ic rör dragning, byggt gavlar till ic, svetsning av IC, fästen till IC och byggt IC rör
14 Adapter till givare för kylfläktar, monterat nya 10tums fläktar på nya alu kylaren
15 Monterat nya motorkuddar!
16 Fäste för expansions kärl
17 Wastegate rör till downpipen
18 fixa Generator fäste, spännare och Rem generator
19 Montera ihop respons system och dumpventil
20 Montera klart ic rör
21 Montera avgastempgivare, kylarslangar
22 Ny slang till turbo för vattnet
23 Montera oljeslang till turbo plus ny returslang till oljetråg
24 Fylla i Växellåds olja
25 Bygga om för gasvajern!
26 Monterar batteri i skuffen
27 Luftat kopplingen och fixat vajerväxlarna med svetsning
28 Varmköra motorn byta olja efter varmkörning och test repa för och vara på den säkra sidan
Har säkert glömt något!
Tack till Daniel, Pelle, Stefan för alla hjälp! Hade inte gått utan er!
Du är nog rätt sugen på att gasa får jag en känla av
Vad är det som ska svarvas på remspännaren?
Har du någon lite bättre bild av din adapter mellan ct26 till t3 med wastegate??
Vad är 3 vägs termostat?
haank skrev:Du är nog rätt sugen på att gasa får jag en känla av
Vad är det som ska svarvas på remspännaren?
Har du någon lite bättre bild av din adapter mellan ct26 till t3 med wastegate??
Vad är 3 vägs termostat?
hehe! klart man e sugen! svarva bort spåren i den för de åt upp generator remen!
kanske kan fixa en bild till dig! inget specellt bara byggt en låda så länge med ct26fläns till t3
3 vägs tremostat är till för att tjuvkoppla vattnet förbi kylaren! den har tre utgångar! så du monterar den på kylarslangen! sen drar du den slang direkt över till andra kylarslangen! för att få cirkulation på vattnet hela tiden! minimerar sprikning av block
Spännhjulet jag fick med min 3S-GE är släta... Tror det har med om det sitter AC eller ej men kan ha fel.
Låter smart det där med termostaten. Vem har kläckt den idén att det skulle hjälpa mot sprickbildning i blocken? Finns det något bevisunderlag för det?
Larco skrev:Spännhjulet jag fick med min 3S-GE är släta... Tror det har med om det sitter AC eller ej men kan ha fel.
Låter smart det där med termostaten. Vem har kläckt den idén att det skulle hjälpa mot sprickbildning i blocken? Finns det något bevisunderlag för det?
den idén hade nyman på mr2an och jag ska göra samma sak!! p.g.a att då flödar vattnet förbi innan tremostaten öppnar som vanligt!