Sida 7 av 19
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: tor 06 feb 2014, 18:27:49
av Showiit
Idag kom 5s motorn:) så nu är den sprängd och tvättad:) hann även med att knacka bort drevet från veven och gänga olje kanalen till balansaxlarna! Så nu väntar jag på lönen så drar jag av en beställning från staterna sen ska detta blocket in till motorslip:)
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: fre 14 feb 2014, 17:46:03
av Showiit
lite update då!
toppen snart klar på motorslip! väntar på mina Supertech ventiltätningar:)
den är blästrad och i ordningjord med nya säten !
ser ut som ny:)
väntar fortfarande på lite cashflow så jag får beställa kolvar och stakar med mera från ATS racing!!
någon som vet exakt vad som måste modifieras på 5s veven för 3s stakarna?
och någon som kör med eagel ventilfjädrar?
stay tuned;)
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: fre 14 feb 2014, 18:02:59
av Pipedreams
Jag föredrar att köra custombeställda stakar som passar direkt på veven. Iom att vevtapparna är ythärdade så måste de härdas om efter slipning då man tar ner dem 1,5mm (3mm på diametern) för att 3s stakar ska passa. Man får även rejälare oljefilm med originalstorleken på tapparna. Pauter har annars stakar i standardsortimentet till 5s om man inte vill beställa custom eller vänta.
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: fre 14 feb 2014, 18:17:56
av Showiit
jo självklart är de ju bäst:)
http://www.ebay.com/itm/ALAMO-CUSTOM-WI ... 0e&vxp=mtr
hittade detta kitten, tyckte de verkade vettigt:)?
finns de några vettiga lager till 5s diametern då?
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: fre 14 feb 2014, 18:34:46
av Pipedreams
Klart prisvärd combo. Aldrig sett de stakarna dock, troligtvis made in china. Vet inte om jag skulle lita på dem till 800hk som de påstår men upp till 600 hade kanske tom jag kunnat tänka mig att ge dem en chans
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: fre 14 feb 2014, 19:06:51
av Showiit
Ja hade inte tänkt så mycket mer än 500 nu så de duger nog men finns de acl lager till 5s botten?
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: fre 14 feb 2014, 19:12:12
av Pipedreams
Jag kommer köra original.
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: tis 25 feb 2014, 21:44:23
av Showiit
Tjena!!
Har lagt en beställning från USA nu så går och stampar och väntar just nu;)
Går i topp tankar, har ju en gen 2 med hks kammar men så mycket ja kan se så är resten original men jag vill göra den lite mer varv villig så tänkte byta fjädrar och retainers. Sen om man vill göra om till shimless va behöver man göra då? Är de bara byta tryckare ?
Tips på bra fjädrar? Är lite inne på supertech dubbla variant med titan retainers! Någon som har någon erfarenhet ?
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 10:52:58
av GT4-Force
vi har en stor beställning på vevstakar som pallar cirka 1200+hk på 4cyl som passar bolt on på 5sfe veven som kommer kosta runt 3200:- för alla fyra. Är du intresserad av en uppsättning?
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 10:58:27
av GT4-Force
Showiit skrev:Tjena!!
Har lagt en beställning från USA nu så går och stampar och väntar just nu;)
Går i topp tankar, har ju en gen 2 med hks kammar men så mycket ja kan se så är resten original men jag vill göra den lite mer varv villig så tänkte byta fjädrar och retainers. Sen om man vill göra om till shimless va behöver man göra då? Är de bara byta tryckare ?
Tips på bra fjädrar? Är lite inne på supertech dubbla variant med titan retainers! Någon som har någon erfarenhet ?
Ang dina topp tankar så säger jag så här MONTERA INTE dubbla ventilfjädrar för du kommer aldrig kunna varva så långt och motorn kommer bli trögare att dra runt motorn skall gå lätt. BC singelspring räcker bra långt runt 9000rpm. jag kommer köra med dom och gen3 3sge kopparna har iofs en sådan topp. men du kan få testa en gen3 ventilfjäder och tryckare om du vill så kan du köpa samma mycket billigare och BC har nu för schimunder bucket som är kanon

. Ring mig om du har mer fråger mitt nummer finns på JC-Performance.se Billy