Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
(Toyotaägda) Denso tog fram ett filter för toyota som var designat för att hålla bilens livslängd ut, om jag minns rätt så hade det tio gånger filterytan som ett vanligt filter som ska hålla 5000 mil, alltså borde det hålla 50000 mil, men vid praktiska tester på långmilare så fann man att filtret fortfarande var bra efter just 50k, nåt åt det hållet iaf, det finns nån artikel om det där som jag har läst.
Så filtret ska enbart bytas om man fått ner skit i tanken, typ hällt grus i den eller nåt, därför finns det ingen bytesintervall.
dom jämför med tidigare bränslefilter, före bränsleinsprutning. Det är mycket möjligt det gamla är tillräckligt rent , men eftersom vi inte vet och konskvensen av för lite bränsle och turbo smälter kolvar så är det en billig åtgärd.
men vi behöver inte gissa, jag skall öppna och kolla det gamla.
Det går framåt fort som vanligt hos er,
Sensorn du undrar över på Alfapower är till Economy lamporna i instrumentet. En enkel vakuumsensor, rycker du ur den så tror jag economy lampan kommer lysa orange hela tiden, eller om det va grönt, ähh kommer inte ihåg,
Benny Gustavson
AE92 4age 20vmotorrenovering pågår KE70 4age 16vIn progress ADT251 2ad-fhvFamiljeräser ACM20 1az-feFamiljeräser GXE10 1g-fejaha, ännu ett projekt InstagramBenny_Gustavson
Skall lyfta tillbaka motor och växelådan ibilen imorgon för provstart. Jag behöver fylla upp oljan i växellådan. Några råd kring vilken olja ? Annars är ju biltemas vanliga syntetiska API GL 4/5 75-90 inom spec.
Det verkar som främre transaxeln delar olja med vxlådan , någon som kan bekräfta ?
Det verkar vara något fel med berikningen vid kallstart. Man kan hålla den vid liv med gaspedalen. Det sitter två vattentempsgivare till ECU, en endast för kallstarten. Båda visa korrekt resistans. Även själva kallstartsventlen i spjällhuset fungerar, man ser att den sprutar bränsledimma.
Någon som har några tips ?
Jag har ju tagit bort T-Vis OCH EGR, etc. Vakumanslutningarna är pluggade, men elkontakterna hänger bara fritt. Men ingen av dom sladdarna gick ju till någon sensor. Dom var ju alla vakumsolonoider och borde inte kunna ge någon felaktig insignal till ECUn.
Den går med andra ord alldeles för snålt. Det kan inte vara så att dom vanliga spridarna inte går, utan den bara går på kallstartsspridaren? Används den som typ accellerationspump när den är kall?