Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Fasen va fräsigt!
Jag tänkte väl att det skulle gå att pressa den där turbon längre än 450hk som alltid nämns. 550 var ju ordentligt.
Hoppas att det inte är blocket som har gått åt men det är väl troligt...
Grupp A block för man väl inte tag på och i priset 40000 som nämnts många gånger ingick väl även vev, stakar och kolvar?
Caldinablock är väl det bästa/lättaste alternativet för ett hållbart block. Är det någon som lyckats spräcka ett sånt?
5S-FE blocket är ju en riktigt hård nöt att knäcka också!
Trist att det inte höll, men nu har du en bra grundmapp till när du byggt nytt block. 550hk, är ju riktigt bra med effekt tycker jag! Vad räknade ni med för förluster, för jag förmodar att det inte är whp vi snackar om nu:)?
Inte funderat på 2.2 liter alá cyrix? Verkar vara en bra lösning, funderar på det själv. Verkar som att blocket håller med den setupen och du får ännu tidigare ladd+ värdefullt slag med en skjuts på vridet..
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Haank,
Vid vid 537 var spridarna uppe i 91%. Vid 550 måste dom varit totalt maxade. Dom är igentligen för små... Walbro pumparna gillar inte så höga bränsletryck något vidare, flödet minskar mycket vid 6 bars totalt tryck. Annars hade man ju kunnat öka grundtrycket ännu mer.
Henrik,
Det är beräknade motorhästar. 537 var 442 awhp så dom räknar med ca 22% förlust.
Jag ska lyfta av toppen i helgen. Vill bara känna lite mer på effekten innan jag river allt. Det kan ta ett tag innan den är körbar igen.
Om blocket är trasigt tror jag att jag bygger ihop det med gen3 3s-ge blocket jag har hemma. Det är det billigaste och snabbaste alternativet. Fast då vet man aldrig hur länge det håller ihop...
5s-gte hade varit mycket tryggare, men det skulle inte bli klart innan hösten.
Fina siffror behr!
Surt med det andra dock, men ta inte för givet att det är blocket bara för det. Kör man med mls packning så är de ju riktigt känsliga. Räcker ju med ett litet slag i topp eller block så pissar det ju ut.
Men det här måste la varit ganska vågat med original block eller..
550hk är la på gränsen av vad ett friskt original 3sgte block klarar eller?
Har du förstärk det på något sätt?