Nytt liv åt känd mr2 turbo
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Okey tack för tipset! !
Men igentligen va spelar de för roll va för tryckare man använder? Vad gör shim under/shimless bättre?
Tror ni inte gen 2 funkar bra men hårdare fjädrar efter en riktigt ventil justering?
Men igentligen va spelar de för roll va för tryckare man använder? Vad gör shim under/shimless bättre?
Tror ni inte gen 2 funkar bra men hårdare fjädrar efter en riktigt ventil justering?
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
nej tyvärr inte längre!GT4-Force skrev:vi har en stor beställning på vevstakar som pallar cirka 1200+hk på 4cyl som passar bolt on på 5sfe veven som kommer kosta runt 3200:- för alla fyra. Är du intresserad av en uppsättning?
Beställde Bolt on stakar från USA nyss, blev totalt 8000kr hemma för wiesco kolvar och h-profilare till 5s veven!!
Tyckte de verkade vara ett vettigt kit för bra pengar så tänkte att de kan va värt att prova:)
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Shims på är inge bra då dom riskerar att sprätta loss med andra kammar och högre varv... Så under är de du ska ha.Showiit skrev:Okey tack för tipset! !
Men igentligen va spelar de för roll va för tryckare man använder? Vad gör shim under/shimless bättre?
Tror ni inte gen 2 funkar bra men hårdare fjädrar efter en riktigt ventil justering?
Sen finns de ju massa olika alternativ, tänk dock på att inte ha för hårda fjädrar då folk gärna tar i där. Dock gör ju de att motorn går tyngre och ökar den roterande massa.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Hur ökar det den roterande massan ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Någon som har shimunder tryckare/lyftare att sälja eller vet vart man kan köpa dom? Original nummer?
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Det gör du när du kör med tyngre kolvar eller liknande. motorn kommer inte upplevas lika rapp. Så köra med för hårda ventilfjädrar har samma effekt. dvs motorn går trögare att snurra runt.Glenn skrev:Hur ökar det den roterande massan ?
Ska kika i garaget men kan va så att ha ja 16st hattar för shim under bucket kvar.Showiit skrev:Någon som har shimunder tryckare/lyftare att sälja eller vet vart man kan köpa dom? Original nummer?
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Med risk för att låta efterbliven men gen 2 tryckare ser ju ut som typ tryckare till en vanlig b230 där man byter shims överst vid ventil justering
Och nu till det efterblivna; )
Hur funkar nya modellen men shimunder som de så fint heter;)
Och behöver ja bara byta tryckare och byta retainers för att gen 2 toppen ska funka med nyare metoden?
Hade vart riktigt najs om du hade 16 liggandes:)!!
Och nu till det efterblivna; )
Hur funkar nya modellen men shimunder som de så fint heter;)
Och behöver ja bara byta tryckare och byta retainers för att gen 2 toppen ska funka med nyare metoden?
Hade vart riktigt najs om du hade 16 liggandes:)!!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Håller inte med, den roterande massan är ju just vikt som roterar, och problemet med det handlar ju om att det krävs energi att starta rotationen med större massa, energi som man sedan får tillbaka när man ska bromsa efterssom den då är lagrad, att det går trögare att snurra på kammarna ger väl iofs en trögare start, men även en snabbare inbromsning.mIkAeL skrev:Det gör du när du kör med tyngre kolvar eller liknande. motorn kommer inte upplevas lika rapp. Så köra med för hårda ventilfjädrar har samma effekt. dvs motorn går trögare att snurra runt.Glenn skrev:Hur ökar det den roterande massan ?
..Större vevslängar, tyngre kolvar/stakar eller svänghkjul däremot är ju roterande massa.
Nåja, jag var mest nyfiken på hur du menade.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Som sagt lite off topic men de är våran motor bearbetningsfirma som pratar mycket om detta. de är ingen massa men resultaten blir de samma. plus att du får onödig slitning på lyftare kammar mm. så de är onödigt bara, bättre att dimensionera rätt så sliter de mindre på grejerna plus att du får samma effekt som du får av lättare svänghjul. så nu ska ja inte babla merGlenn skrev:Håller inte med, den roterande massan är ju just vikt som roterar, och problemet med det handlar ju om att det krävs energi att starta rotationen med större massa, energi som man sedan får tillbaka när man ska bromsa efterssom den då är lagrad, att det går trögare att snurra på kammarna ger väl iofs en trögare start, men även en snabbare inbromsning.mIkAeL skrev:Det gör du när du kör med tyngre kolvar eller liknande. motorn kommer inte upplevas lika rapp. Så köra med för hårda ventilfjädrar har samma effekt. dvs motorn går trögare att snurra runt.Glenn skrev:Hur ökar det den roterande massan ?
..Större vevslängar, tyngre kolvar/stakar eller svänghkjul däremot är ju roterande massa.
Nåja, jag var mest nyfiken på hur du menade.

Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Ventilerna måste kortas något i änden också. Eller montera gen3 ventiler också.Showiit skrev:Med risk för att låta efterbliven men gen 2 tryckare ser ju ut som typ tryckare till en vanlig b230 där man byter shims överst vid ventil justering
Och nu till det efterblivna; )
Hur funkar nya modellen men shimunder som de så fint heter;)
Och behöver ja bara byta tryckare och byta retainers för att gen 2 toppen ska funka med nyare metoden?
Hade vart riktigt najs om du hade 16 liggandes:)!!
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374