Sida 8 av 19
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 11:22:26
av Showiit
Okey tack för tipset! !
Men igentligen va spelar de för roll va för tryckare man använder? Vad gör shim under/shimless bättre?
Tror ni inte gen 2 funkar bra men hårdare fjädrar efter en riktigt ventil justering?
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 12:42:41
av Showiit
GT4-Force skrev:vi har en stor beställning på vevstakar som pallar cirka 1200+hk på 4cyl som passar bolt on på 5sfe veven som kommer kosta runt 3200:- för alla fyra. Är du intresserad av en uppsättning?
nej tyvärr inte längre!
Beställde Bolt on stakar från USA nyss, blev totalt 8000kr hemma för wiesco kolvar och h-profilare till 5s veven!!
Tyckte de verkade vara ett vettigt kit för bra pengar så tänkte att de kan va värt att prova:)
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 13:26:27
av mIkAeL
Showiit skrev:Okey tack för tipset! !
Men igentligen va spelar de för roll va för tryckare man använder? Vad gör shim under/shimless bättre?
Tror ni inte gen 2 funkar bra men hårdare fjädrar efter en riktigt ventil justering?
Shims på är inge bra då dom riskerar att sprätta loss med andra kammar och högre varv... Så under är de du ska ha.
Sen finns de ju massa olika alternativ, tänk dock på att inte ha för hårda fjädrar då folk gärna tar i där. Dock gör ju de att motorn går tyngre och ökar den roterande massa.
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 18:24:46
av Glenn
Hur ökar det den roterande massan ?
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 20:40:18
av Showiit
Någon som har shimunder tryckare/lyftare att sälja eller vet vart man kan köpa dom? Original nummer?
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 21:12:02
av mIkAeL
Glenn skrev:Hur ökar det den roterande massan ?
Det gör du när du kör med tyngre kolvar eller liknande. motorn kommer inte upplevas lika rapp. Så köra med för hårda ventilfjädrar har samma effekt. dvs motorn går trögare att snurra runt.
Showiit skrev:Någon som har shimunder tryckare/lyftare att sälja eller vet vart man kan köpa dom? Original nummer?
Ska kika i garaget men kan va så att ha ja 16st hattar för shim under bucket kvar.
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 21:25:56
av Showiit
Med risk för att låta efterbliven men gen 2 tryckare ser ju ut som typ tryckare till en vanlig b230 där man byter shims överst vid ventil justering
Och nu till det efterblivna; )
Hur funkar nya modellen men shimunder som de så fint heter;)
Och behöver ja bara byta tryckare och byta retainers för att gen 2 toppen ska funka med nyare metoden?
Hade vart riktigt najs om du hade 16 liggandes:)!!
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 21:27:32
av Glenn
mIkAeL skrev:Glenn skrev:Hur ökar det den roterande massan ?
Det gör du när du kör med tyngre kolvar eller liknande. motorn kommer inte upplevas lika rapp. Så köra med för hårda ventilfjädrar har samma effekt. dvs motorn går trögare att snurra runt.
Håller inte med, den roterande massan är ju just vikt som roterar, och problemet med det handlar ju om att det krävs energi att starta rotationen med större massa, energi som man sedan får tillbaka när man ska bromsa efterssom den då är lagrad, att det går trögare att snurra på kammarna ger väl iofs en trögare start, men även en snabbare inbromsning.
..Större vevslängar, tyngre kolvar/stakar eller svänghkjul däremot är ju roterande massa.
Nåja, jag var mest nyfiken på hur du menade.
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 21:55:00
av mIkAeL
Glenn skrev:mIkAeL skrev:Glenn skrev:Hur ökar det den roterande massan ?
Det gör du när du kör med tyngre kolvar eller liknande. motorn kommer inte upplevas lika rapp. Så köra med för hårda ventilfjädrar har samma effekt. dvs motorn går trögare att snurra runt.
Håller inte med, den roterande massan är ju just vikt som roterar, och problemet med det handlar ju om att det krävs energi att starta rotationen med större massa, energi som man sedan får tillbaka när man ska bromsa efterssom den då är lagrad, att det går trögare att snurra på kammarna ger väl iofs en trögare start, men även en snabbare inbromsning.
..Större vevslängar, tyngre kolvar/stakar eller svänghkjul däremot är ju roterande massa.
Nåja, jag var mest nyfiken på hur du menade.
Som sagt lite off topic men de är våran motor bearbetningsfirma som pratar mycket om detta. de är ingen massa men resultaten blir de samma. plus att du får onödig slitning på lyftare kammar mm. så de är onödigt bara, bättre att dimensionera rätt så sliter de mindre på grejerna plus att du får samma effekt som du får av lättare svänghjul. så nu ska ja inte babla mer

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Postat: ons 26 feb 2014, 23:55:18
av Pipedreams
Showiit skrev:Med risk för att låta efterbliven men gen 2 tryckare ser ju ut som typ tryckare till en vanlig b230 där man byter shims överst vid ventil justering
Och nu till det efterblivna; )
Hur funkar nya modellen men shimunder som de så fint heter;)
Och behöver ja bara byta tryckare och byta retainers för att gen 2 toppen ska funka med nyare metoden?
Hade vart riktigt najs om du hade 16 liggandes:)!!
Ventilerna måste kortas något i änden också. Eller montera gen3 ventiler också.