Fnys skrev:Precis varit och besiktad bilen men fick ombesiktning:
"Strålkastare halvljus, fram höger, inställning felaktig/bländande. "
Besiktingsmannens svar var "Jag har inga verktyg. Måste underkänna bilen... sorry!"
Visst, det är inte hans jobb att mecka men när han inte hade bilar efter eller var på väg att sluta för dagen eller något annat stressande så kan man kanske kolla om någon annan har en skiftnyckel. Jag hade en men fick inte använda den.
Om dom inte ändrat några regler sen monopoltiden så har du RÄTT att fixa fel på plats, minns inte exakt hur regeltexten löd men det var nåt i stil med att det måste göras "i rimlig tid", alltså du får inte ta för lång tid på dej, så det är just justeringar man kan göra, typ lyktjustering.
Det var ju en klassiker förr på förgasarbilar när man kunde justera luftskruven på förgasaren på plats (med SBP's avgasmätare inkopplad) så man fick ner CO-värdet så den gick igenom, sen när den var igenom justerade man upp skruven igen på parkeringen utanför så bilen gick bra
Men är du säker på att det inte är en lampa som sitter fel ? ..inte helt ovanligt, fast med HB3/HB4 minns jag inte om man kunde sätta dom fel.
Sen brukar dom flesta ju justera det åt dej, men det är nåt dom FÅR göra, om dom vill, inte SKA göra så det är en bonus isåfall.
Fast det är ganska lätt att ställa in det själv hemma, bara att fixa nån plan yta där man först ritar av ljusbilden på det korrekta lyset, sen flyttar du den till samma ställe framför den felaktiga och justerar tills dte är samma nivå.
Nästa kommentar var att avgasröret låg nära karossen. "Mena du kardanaxeln?" frågade jag då... "Jaha, är det där kardanaxeln? Men då är ju den här fyrhjulsdriven och då får jag inte köra den på bromsrullarna!" sa han då. Jag tänkte typ "Nej, Herr Bapelsin, det gör du fan inte!"
Han var inte sur eller hade en dålig dag. Verkade bara vara väldigt ointresserad av bilar... till min nackdel

Jag har haft det problemet många gånger (jag har ju kört bilar med dispens för bromsrullarna i öh.. 14 år nu eller nåt) och förr blev det ofta tjafs, antingen så visste killen vad som gällde, eller så trodde dom på en när man sa det, men i några fall så trodde dom det inte och fick kolla upp det.
MEN, det har inte hänt på senare år, och när jag besiktigade ST205'an i somras så sa jag som vanligt det första jag gjorde när han hoppade in i bilen att "Du vet att du inte får köra denna på rullarna va ?" och han svarade "Javisst, numera kommer det upp en stor varning om det här på handdatorn när bilen har dispens!", vilket ju är väldigt bra.
F.ö finns/fanns det en extremt rallyintresserad kille på bilprovningen i rissne, han kör lancia delta integrale själv och har besiktigat min ST205 två gånger och verkar lika glad varje gång, han babblar en massa och stod och förklarade för sin kollega hur superstrut var konstruerat och fördelarna med det jämfört med mcpherson, typ mer insatt än vad jag är själv..
För övrigt är den där provkörningen på allmän väg väldigt olika beroende på vem man får, vissa kör bara runt hörnet i 10km/h och konstaterar att bromsarna tar, andra gör en riktigt seriös lång provkörning och stampar på bromsen i högre och högre hastighet för att se om bilen drar snett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (
Black sin) , Celica GT ST202 (kvick
silver), Tesla model 3 LR DM (
Smalltop),Pontiac
Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (
Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (
silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se