Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Jaha! Då är de eftermiddag då...
Kanske inte just den eftermiddag som ja lovade lägga in bilder. Men iallafall..

Jag kom på att de inte är speciellt roliga bilder att visa upp, men jag gör de iallafall mest för min egen skull. Så ja har allt dokumenterat ;)

Här har vi iallafall diffen! Förhoppningsvis ska denna sötnosen hålla ihop. De finns ju nån som lyckats knäcka en sån här. Men sen finns de och andra sidan endel som kört 9or med 240 i slutblås med samma diff. Så de är väl en förarfråga så att säga..

Bild

Bild

Jag passade även på att köpa in ett par TRD prylar av Richard här på forumet då han hade utförsäljning.
Ett styck Oljelock
Ett styck kylarlock

Bild

Jag har även endel andra småsaker på ingång. Dyker upp bilder vartefter de trillar in.

Bilen för övrigt ska börjar göras i ordning för besiktning. Min förhoppning är att den ska gå genom lite smidigt så att ja kan börja modda inför nästa år. Då blir de bara att ställa på så fort torr asfalt tittar fram och ge sig ut och gasa!
Användarens profilbild
Hansen
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hansen »

Hur går det med bilen?
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Gt-4
PostOrt: 66666

Inlägg av Gt-4 »

var köpte du och vad betala du för diffen?
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Oj, haha, Jag kikar inte in här speciellt ofta nu under vintern känner jag och har heller inte haft koll på tråden. Men som tur va är de ju inte länge sen ni skrev =)

Jo bilen står där den står. Diffen knäckte ja som sagt på mantorp och lådan är nedmonterad från bilen och står och väntar på inspektion. Förhoppningsvis ska ja dela på lådan inom närmsta veckorna och se över det som behövs.
Jag har inte haft nått intresse för bilen nu direkt så därför har projektet stått still. Anledningen är väl egentligen den gedigna vinter vi haft samt att ja skaffat mig en liten familjemedlem till. Nej, jag har inte fått barn ;) Jag har köpt mig en hund hehe
Så jag har lagt ganska mycket tid på den istället med allt från träning till enbart skogspromenader.

Övriga planer för bilen den här säsongen är ganska korta.
Jag ska få ihop lådan och in med den i bilen. Sen ska de egenligen bara va att vrida på nyckeln. De som sen ska göras är en ny mappning, Vi ska försöka locka ut ett par hg ladd till och se vad de kan göra. Jag ska se om jag inte ska trycka dit en launchcontroll.
Sen blir de nog bara att försöka nöta med bilen denna sommaren.
Betydligt större planer ligger i pipelinen. Men de blir kanske först till nästa säsong 2011
Denna sommaren ska ja försöka köra en stabil 10:a. Gärna ner mot 10.40 ;)
Erkan
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby

Inlägg av Erkan »

Jag kan bara konstatera att du har en väldigt stöttande sambo :D vilken lyckost!!!!
Sjukt fin mr2 :twisted:
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

tack!
Ja, Min sambo kan man knappast beskylla för att störa min bilhobby.
Hon ställer upp med allt från mental stöttning när nått går sönder till peppning att jag ska till garaget. Hon följer gärna med också och är sällskap eller gör någon nyttosyssla. (Hon e bra på att tvätta bilar) ;)

Planer fanns på att försöka besiktiga bilen till denna sommaren. Men mitt bristande intresse har väl gjort att ja inte orkat med pillet som skulle vart för att förbereda en besiktning. Men de kanske kommer senare när bilen är igång och våren anlänt.
Erkan

Inlägg av Erkan »

Den kan jag verkligen förstå, min tjej tycker det är onödigt med att lägga pengar på bilar! :D skulle va kul om du kom på superstage!! :D
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Tanken har faktiskt slagit mig.
Om bilen är fit for fight så ska jag nog faktiskt ta mig till superstagen.
Inte för att ja tror att den kommer topp prestera alls då de kommer krävas en heldel inställningar både på chassi och bromsar och effekt innan ja hittar ett vägvinnande koncept.
Men ca 600hk, Hala fötter, tight bana och felinställda bromsar lär inte ge en tid ner mot 1.30 direkt. Men kul lär de va ;)
Erkan

Inlägg av Erkan »

hahah! men jag kör ju med 175 pigga hästar så det lär väl inte heller någon 1.30 tid heller :D men du kan ju försöka att hålla hjulspin hela varvet runt kanske? ;)
Användarens profilbild
Hansen
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hansen »

Toyspeed skrev:Oj, haha, Jag kikar inte in här speciellt ofta nu under vintern känner jag och har heller inte haft koll på tråden. Men som tur va är de ju inte länge sen ni skrev =)

Jo bilen står där den står. Diffen knäckte ja som sagt på mantorp och lådan är nedmonterad från bilen och står och väntar på inspektion. Förhoppningsvis ska ja dela på lådan inom närmsta veckorna och se över det som behövs.
Jag har inte haft nått intresse för bilen nu direkt så därför har projektet stått still. Anledningen är väl egentligen den gedigna vinter vi haft samt att ja skaffat mig en liten familjemedlem till. Nej, jag har inte fått barn ;) Jag har köpt mig en hund hehe
Så jag har lagt ganska mycket tid på den istället med allt från träning till enbart skogspromenader.

Övriga planer för bilen den här säsongen är ganska korta.
Jag ska få ihop lådan och in med den i bilen. Sen ska de egenligen bara va att vrida på nyckeln. De som sen ska göras är en ny mappning, Vi ska försöka locka ut ett par hg ladd till och se vad de kan göra. Jag ska se om jag inte ska trycka dit en launchcontroll.
Sen blir de nog bara att försöka nöta med bilen denna sommaren.
Betydligt större planer ligger i pipelinen. Men de blir kanske först till nästa säsong 2011
Denna sommaren ska ja försöka köra en stabil 10:a. Gärna ner mot 10.40 ;)

det lär väll räcka bra med effekten du har nu att köra snabbt på strippen :D hoppas det blir mycket filmande i sommar så man får se den i rörelse :twisted:
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Skriv svar