Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Stödet under turbon är ju kvar så jag tycket det var lite konstigt att det blivit spricka ändå...Men tydligen hade en skruv som höll det stödet gått av. Så det stödet är ganska viktigt tydligen
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Då har vi fått bort en hel del prylar från motorrummet..Men det verkar som det jobbiga är kvar..

Bild

Förstår inte riktigt hur jag ska få bort kabelhärvan.Den går över allt och det är trångt över allt med..
Men man får la plocka bort en sak i taget.

Alla heder till dom som plockat ut och satt i en 3sgte motor i en celica..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Dale »

Kabelhärvan lossar man väll inne i kupen från boxen och matar ur den genom torpedväggen och lägger på motorn. Då slipper man ju lossa så mycket.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

det kanske är lättast...Någon som håller med Dale?
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av scape_2_paradise »

Att byta koppling på denna modellen är otroligt jobbigt.
Det stämmer att man får pilla ut kabelhärvan innifrån kupen.
Det största problemet fr mig var att få växellåda att lossa från motorn.
Att sedan få allt att centrera när jag skulle ha dit växellådan var inte heller roligt :(

Jag har ett orginalgrenrör att sälja om du är sugen.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Larco »

Ja, koppla loss kabelhärvan vid ECUn i kupén och dra ut den genom torpedväggen. Det är enklast.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Då får jag dra ut den den vägen me då ja.

Har också hört att kopplingen ska vara jobbig..
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av mortil »

nae de va väl inte de roligaste och byta koppling GT4an :D

häng upp kabelhärvan över motorn enklaste.. va gärna 2 när man ska ha isär/ihop låda och motor.. de hjälper.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av haank »

ett tips är biltemas juldollys när du vill dra ut hela paketet sen
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Jonex »

Amby All heder till dom som plockat ut och satt i en 3sgte motor i en celica..
Hehe jag kan bara hålla med, att få isär loss lådan från min gamla motor krävde en bamsing till kofot, tiden jag och kusinen lade ned på att få ihop lådan med nya motorn är typ 2-3 timmar när vi väl visste hur man gjorde.
Kan passa på att tipsa om att långa bultarna till motorfästena kan användas som styrpinne då vanliga bultarna mellan motor och låda är för korta innan man fått ihop lådan med motorn ordentligt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar