Amby's Celica GT4 -91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Stödet under turbon är ju kvar så jag tycket det var lite konstigt att det blivit spricka ändå...Men tydligen hade en skruv som höll det stödet gått av. Så det stödet är ganska viktigt tydligen
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Då har vi fått bort en hel del prylar från motorrummet..Men det verkar som det jobbiga är kvar..

Förstår inte riktigt hur jag ska få bort kabelhärvan.Den går över allt och det är trångt över allt med..
Men man får la plocka bort en sak i taget.
Alla heder till dom som plockat ut och satt i en 3sgte motor i en celica..

Förstår inte riktigt hur jag ska få bort kabelhärvan.Den går över allt och det är trångt över allt med..
Men man får la plocka bort en sak i taget.
Alla heder till dom som plockat ut och satt i en 3sgte motor i en celica..
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Amby's Celica GT4 -91
Kabelhärvan lossar man väll inne i kupen från boxen och matar ur den genom torpedväggen och lägger på motorn. Då slipper man ju lossa så mycket.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
det kanske är lättast...Någon som håller med Dale?
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Amby's Celica GT4 -91
Att byta koppling på denna modellen är otroligt jobbigt.
Det stämmer att man får pilla ut kabelhärvan innifrån kupen.
Det största problemet fr mig var att få växellåda att lossa från motorn.
Att sedan få allt att centrera när jag skulle ha dit växellådan var inte heller roligt
Jag har ett orginalgrenrör att sälja om du är sugen.
Det stämmer att man får pilla ut kabelhärvan innifrån kupen.
Det största problemet fr mig var att få växellåda att lossa från motorn.
Att sedan få allt att centrera när jag skulle ha dit växellådan var inte heller roligt

Jag har ett orginalgrenrör att sälja om du är sugen.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Amby's Celica GT4 -91
Ja, koppla loss kabelhärvan vid ECUn i kupén och dra ut den genom torpedväggen. Det är enklast.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Då får jag dra ut den den vägen me då ja.
Har också hört att kopplingen ska vara jobbig..
Har också hört att kopplingen ska vara jobbig..
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Amby's Celica GT4 -91
nae de va väl inte de roligaste och byta koppling GT4an
häng upp kabelhärvan över motorn enklaste.. va gärna 2 när man ska ha isär/ihop låda och motor.. de hjälper.

häng upp kabelhärvan över motorn enklaste.. va gärna 2 när man ska ha isär/ihop låda och motor.. de hjälper.
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Amby's Celica GT4 -91
ett tips är biltemas juldollys när du vill dra ut hela paketet sen
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Amby's Celica GT4 -91
Hehe jag kan bara hålla med, att få isär loss lådan från min gamla motor krävde en bamsing till kofot, tiden jag och kusinen lade ned på att få ihop lådan med nya motorn är typ 2-3 timmar när vi väl visste hur man gjorde.Amby All heder till dom som plockat ut och satt i en 3sgte motor i en celica..
Kan passa på att tipsa om att långa bultarna till motorfästena kan användas som styrpinne då vanliga bultarna mellan motor och låda är för korta innan man fått ihop lådan med motorn ordentligt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71