Mitt block har inget gjort för att öka hållbarheten. Men ja, 550 är nog i överkant för vad som är tryggt i ett gammalt block...

Lossade alla pinnskruvarna en och en, smorde in dom och drog om med 88nm (65lbs/ft). Tyckte dom kändes lite lösare när jag lossade dom än när jag drog dom på nytt...
Stålpackningen sjunker tydligen ihop lite under en inkörningsperiod så man skulle efterdra innan man plågade den. Man lär sig något varje dag... Men som sagt, det kan inte göra någon skada såhär i efterhand...
Jag har kört runt lite idag med en plastflaska som expansionskärl för att hålla koll på nivån. Har "bara" kört på 1.6 bar, men den har inte tryckt ur sig knappt något nu. Efter 2 mil med mycket fullgas (och rykande bromsar) saknas bara lite i kylaren, hade jag inte haft problem innan hade jag sagt att nivån var normal. Inga som helst problem med temperatur, rök, olja i vatten eller tvärt om.
Ska öka laddtrycket till den riktiga nivån och prova lite mer. Med tankte på dom milda symptomen nu tror jag mest på att det är packningen som lyfte lite. Gen3 orginalpackning och gamla välanvända ARP kanske inte är någon höjdare på den här effekten...
Har beställt en ny Cometic packning och ARP pinnskruvar. När dom kommer plockar jag av toppen. Är blocket OK tar det max 2 dagar att få den körklart igen. Är blocket kasst satsar jag på max 2 veckor (kan bara mecka på helgen).
Bild på Toyotorna inför mappningen:

Modell pålitlig till vänster, modell mindre pålitlig till höger.