KE20 -73. Little White Garage
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Har sökt lite och det verkar vara så här:
Den svarta yta som uppstod är zinkoxid.
Man ska inte polvända för att elförzinka, då startar man rostprocessen igen.
Knepet verkar vara låg ström, det blir svart av för hög ström. Men det krävs hög ström för att få rosten att släppa.
Dvs, det måste göras i två steg.
Sen ska man helst ha zinksulfat istället för lut vid förzinkningen. Men var köper man det?
Den svarta yta som uppstod är zinkoxid.
Man ska inte polvända för att elförzinka, då startar man rostprocessen igen.
Knepet verkar vara låg ström, det blir svart av för hög ström. Men det krävs hög ström för att få rosten att släppa.
Dvs, det måste göras i två steg.
Sen ska man helst ha zinksulfat istället för lut vid förzinkningen. Men var köper man det?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=4817
http://medial.com/suzuki/renov-gt750L/zinc.html
Jag har fortfarande förhoppning om att det går att knäcka denna nöt på bonnavis..
http://medial.com/suzuki/renov-gt750L/zinc.html
Jag har fortfarande förhoppning om att det går att knäcka denna nöt på bonnavis..

Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Du har rätt, man kan brassa på ordentligt vid avrostningen, vid förzinkningen ska man ta det långsammare. (finare yta). Undrar om man slipper det svarta om man använder järn eller rostfritt vid avrostningen?
Måste åka till hovleverantören.. (biltema)
Måste åka till hovleverantören.. (biltema)

Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Det var för intressant för att inte prova lite till...
Låg ström:
Grabbens fina rc-laddare? Törs inte!
Bil-lampa, seriekopplad? Hittar ingen lös lampa.
Behövs det? Nä.
Riggar likadant igen, i samma bad som rostborttagningen kördes i. Går det så går det...
Kör en kvart, vrider på okfästet, kör en kvart, vrider igen.
Noterar efter en stund att ena handsken är blöt på insidan. Det svider. Ska det göra det?
Vatten och handskbyte.
Resultatet är en grå zinkhinna där strömmen har tagit bäst.
Längre tid hade nog täckt hela fästet.
Verktygen som användes efter första doppet, dvs rostborttagningen:

Verktygen som användes efter andra doppet, dvs förzinkningen:

Resultat av förzinkningen:
Ena sidan obearbetad, ena polerad, mitten hann inte riktigt få zinkyta.

Slutsats: Det går att elförzinka. Blir bra som rostskydd under lacken. Vill man ha en blank yta, ska underlaget vara helt slätt före. Och troligen ska man använda nickel istället för zink.
Kommer definitivt att ta bort rost på detta sätt igen.
Låg ström:
Grabbens fina rc-laddare? Törs inte!
Bil-lampa, seriekopplad? Hittar ingen lös lampa.
Behövs det? Nä.
Riggar likadant igen, i samma bad som rostborttagningen kördes i. Går det så går det...
Kör en kvart, vrider på okfästet, kör en kvart, vrider igen.
Noterar efter en stund att ena handsken är blöt på insidan. Det svider. Ska det göra det?
Vatten och handskbyte.
Resultatet är en grå zinkhinna där strömmen har tagit bäst.
Längre tid hade nog täckt hela fästet.
Verktygen som användes efter första doppet, dvs rostborttagningen:

Verktygen som användes efter andra doppet, dvs förzinkningen:

Resultat av förzinkningen:
Ena sidan obearbetad, ena polerad, mitten hann inte riktigt få zinkyta.

Slutsats: Det går att elförzinka. Blir bra som rostskydd under lacken. Vill man ha en blank yta, ska underlaget vara helt slätt före. Och troligen ska man använda nickel istället för zink.
Kommer definitivt att ta bort rost på detta sätt igen.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Då börjar det bli dags att göra framvagnen lite mer anpassningsbar.
Nytt godis:

Nytt godis:

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!
Måste ge maskindelen.se lite kred!
Beställde alu (till bromsarna) på måndag. Idag är det onsdag och materialet är i garaget!
Otroligt skönt åxå att slippa gå till nån sur plåtis och försöka köpa av honom.
Det blev 15mm tjocklek, det är mer än tillräckligt.
Beställde alu (till bromsarna) på måndag. Idag är det onsdag och materialet är i garaget!
Otroligt skönt åxå att slippa gå till nån sur plåtis och försöka köpa av honom.
Det blev 15mm tjocklek, det är mer än tillräckligt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Nya bromsoksfästen igen, nu alu.
Previa, Rav4, larm, kupeuttag. Vad tråkiga saker ni skriver just nu...
Coiloverbygget går framåt! Mycket jobb, lite pengar.
I mitten av veckan fotas det färdiga resultatet.
Nån som har byggt egna camberplattor? Resultat?

Coiloverbygget går framåt! Mycket jobb, lite pengar.
I mitten av veckan fotas det färdiga resultatet.
Nån som har byggt egna camberplattor? Resultat?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Nya bromsoksfästen igen, nu alu. Plus coilover
Idag är det mitten av nån vecka.
Märkligt vilken skillnad det är för en amatör att arbeta med alu! Inte så lätt som jag trodde.
MEN!
Nu är vänster fram helt klar!
Det blev lite missöden i mätningarna så materialet tog slut... Ska beställa mer imorgon.
Kanske hoppar den ner från pallbockarna innan snön är borta.
Hängde på ett däck för att kolla frigången mot fjäderbenet:

Märkligt vilken skillnad det är för en amatör att arbeta med alu! Inte så lätt som jag trodde.
MEN!
Nu är vänster fram helt klar!
Det blev lite missöden i mätningarna så materialet tog slut... Ska beställa mer imorgon.
Kanske hoppar den ner från pallbockarna innan snön är borta.

Hängde på ett däck för att kolla frigången mot fjäderbenet:

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Nya bromsoksfästen igen, nu alu. Plus coilover
Här förtydligar jag lite: Slutet av april.srylul skrev:...
Kanske hoppar den ner från pallbockarna innan snön är borta.![]()
...

Ser möjligt ut! Monterar lite mer seriöst nu, har bla köpt 12.9-bultarna.
Men då dyker nästa klurighet upp: Stötdämpare bak...
Vad ska jag ha? Önskemål: Billigt och justerbart.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. ABS-funderingar igen...
Tidsplanen har inte missats ännu. Slutför höger fram denna vecka.
Bak är fortfarande frågan: Normala coiloverfjädrar och ta bort ett-två fjäderblad, eller jättemjuka coiloverfjädrar som i princip bara justerar höjden? Eller justerbara övre fästen?
Syftet är att kunna justera höjden bak. Ideer?
Sen har jag gett upp att bygga Abs... Hittar inte nåt sätt att montera Abs-kransarna.
Så nu ska jag bygga Abs... Det finns ju redan "kransar"; bromsskivorna!
Dom är ventilerade så ribborna fungerar som kransar. Givarna monteras på insidan eller på bromsoksfästet.
Ska testa lite olika montage, men det borde funka ganska bra eftersom det blir ungefär samma antal pulser/varv.
Bak är fortfarande frågan: Normala coiloverfjädrar och ta bort ett-två fjäderblad, eller jättemjuka coiloverfjädrar som i princip bara justerar höjden? Eller justerbara övre fästen?
Syftet är att kunna justera höjden bak. Ideer?
Sen har jag gett upp att bygga Abs... Hittar inte nåt sätt att montera Abs-kransarna.
Så nu ska jag bygga Abs... Det finns ju redan "kransar"; bromsskivorna!
Dom är ventilerade så ribborna fungerar som kransar. Givarna monteras på insidan eller på bromsoksfästet.
Ska testa lite olika montage, men det borde funka ganska bra eftersom det blir ungefär samma antal pulser/varv.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L