Sida 8 av 17

Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!

Postat: lör 11 feb 2012, 23:55:01
av SHySwe
Har sökt lite och det verkar vara så här:
Den svarta yta som uppstod är zinkoxid.
Man ska inte polvända för att elförzinka, då startar man rostprocessen igen.
Knepet verkar vara låg ström, det blir svart av för hög ström. Men det krävs hög ström för att få rosten att släppa.
Dvs, det måste göras i två steg.
Sen ska man helst ha zinksulfat istället för lut vid förzinkningen. Men var köper man det?

Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!

Postat: sön 12 feb 2012, 12:32:28
av Hemiyoda
http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=4817
http://medial.com/suzuki/renov-gt750L/zinc.html

Jag har fortfarande förhoppning om att det går att knäcka denna nöt på bonnavis.. :)

Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!

Postat: sön 12 feb 2012, 12:37:31
av Hemiyoda
Du har rätt, man kan brassa på ordentligt vid avrostningen, vid förzinkningen ska man ta det långsammare. (finare yta). Undrar om man slipper det svarta om man använder järn eller rostfritt vid avrostningen?

Måste åka till hovleverantören.. (biltema) :D

Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!

Postat: mån 13 feb 2012, 08:48:22
av SHySwe
Det var för intressant för att inte prova lite till...

Låg ström:
Grabbens fina rc-laddare? Törs inte!
Bil-lampa, seriekopplad? Hittar ingen lös lampa.
Behövs det? Nä.

Riggar likadant igen, i samma bad som rostborttagningen kördes i. Går det så går det...

Kör en kvart, vrider på okfästet, kör en kvart, vrider igen.
Noterar efter en stund att ena handsken är blöt på insidan. Det svider. Ska det göra det?
Vatten och handskbyte.

Resultatet är en grå zinkhinna där strömmen har tagit bäst.
Längre tid hade nog täckt hela fästet.

Verktygen som användes efter första doppet, dvs rostborttagningen:
Bild

Verktygen som användes efter andra doppet, dvs förzinkningen:
Bild

Resultat av förzinkningen:
Ena sidan obearbetad, ena polerad, mitten hann inte riktigt få zinkyta.
Bild

Slutsats: Det går att elförzinka. Blir bra som rostskydd under lacken. Vill man ha en blank yta, ska underlaget vara helt slätt före. Och troligen ska man använda nickel istället för zink.
Kommer definitivt att ta bort rost på detta sätt igen.

Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!

Postat: tis 14 feb 2012, 19:26:04
av SHySwe
Då börjar det bli dags att göra framvagnen lite mer anpassningsbar.

Nytt godis:
Bild

Re: KE20 -73. Rostborttagning mha elektrolys!

Postat: ons 15 feb 2012, 21:02:41
av SHySwe
Måste ge maskindelen.se lite kred!
Beställde alu (till bromsarna) på måndag. Idag är det onsdag och materialet är i garaget!
Otroligt skönt åxå att slippa gå till nån sur plåtis och försöka köpa av honom.
Det blev 15mm tjocklek, det är mer än tillräckligt.

Re: KE20 -73. Nya bromsoksfästen igen, nu alu.

Postat: sön 19 feb 2012, 18:43:58
av SHySwe
Previa, Rav4, larm, kupeuttag. Vad tråkiga saker ni skriver just nu...;)
Coiloverbygget går framåt! Mycket jobb, lite pengar.
I mitten av veckan fotas det färdiga resultatet.

Nån som har byggt egna camberplattor? Resultat?

Re: KE20 -73. Nya bromsoksfästen igen, nu alu. Plus coilover

Postat: tis 13 mar 2012, 21:59:27
av SHySwe
Idag är det mitten av nån vecka.
Märkligt vilken skillnad det är för en amatör att arbeta med alu! Inte så lätt som jag trodde.
MEN!
Nu är vänster fram helt klar!
Det blev lite missöden i mätningarna så materialet tog slut... Ska beställa mer imorgon.
Kanske hoppar den ner från pallbockarna innan snön är borta. ;)

Hängde på ett däck för att kolla frigången mot fjäderbenet:
Bild

Re: KE20 -73. Nya bromsoksfästen igen, nu alu. Plus coilover

Postat: tis 20 mar 2012, 15:48:04
av SHySwe
srylul skrev:...
Kanske hoppar den ner från pallbockarna innan snön är borta. ;)
...
Här förtydligar jag lite: Slutet av april. :?

Ser möjligt ut! Monterar lite mer seriöst nu, har bla köpt 12.9-bultarna.

Men då dyker nästa klurighet upp: Stötdämpare bak...
Vad ska jag ha? Önskemål: Billigt och justerbart.

Re: KE20 -73. ABS-funderingar igen...

Postat: sön 25 mar 2012, 07:53:00
av SHySwe
Tidsplanen har inte missats ännu. Slutför höger fram denna vecka.

Bak är fortfarande frågan: Normala coiloverfjädrar och ta bort ett-två fjäderblad, eller jättemjuka coiloverfjädrar som i princip bara justerar höjden? Eller justerbara övre fästen?
Syftet är att kunna justera höjden bak. Ideer?

Sen har jag gett upp att bygga Abs... Hittar inte nåt sätt att montera Abs-kransarna.
Så nu ska jag bygga Abs... Det finns ju redan "kransar"; bromsskivorna!
Dom är ventilerade så ribborna fungerar som kransar. Givarna monteras på insidan eller på bromsoksfästet.
Ska testa lite olika montage, men det borde funka ganska bra eftersom det blir ungefär samma antal pulser/varv.