Sida 8 av 25
Re: Toyota GT-86 info
Postat: fre 07 sep 2012, 21:00:33
av Glenn
Det var ju det jag sa från början, dom skulle satt i en toyotaradfyra istället för en junkig subaruboxer
boxer är ondska.
Re: Toyota GT-86 info
Postat: fre 07 sep 2012, 22:56:25
av PierreW
Glenn skrev:Det var ju det jag sa från början, dom skulle satt i en toyotaradfyra istället för en junkig subaruboxer
boxer är ondska.
Spelar ju ingen roll va fan dem stoppar under huven, de verkar som dem kör med en bra kvalité på komponenterna under utvecklingen och dem funkar.
Sen när det är dax o serieproducera bilarna så drar den storskaliga komponenttillverkningen igång och då sjunker kvalitén.
Så är det och kommer garanterat att fortsätta vara så, oavsett märke.

Re: Toyota GT-86 info
Postat: fre 07 sep 2012, 23:10:27
av JesperD
Ja man börjar ju undra vad dom har hittat på nu när bilen väl börjat massproduceras.....
Hände förövrigt nu igen, såfort man står på tomgång en längre stund (mer än 10sekunder dvs, haha) så börjar den bli orolig. Känns lite tamt att en bil för 300k inte kan hålla jämn tomgång?!

Re: Toyota GT-86 info
Postat: lör 08 sep 2012, 12:22:12
av Fnys
JesperD skrev:Ja man börjar ju undra vad dom har hittat på nu när bilen väl börjat massproduceras.....
Hände förövrigt nu igen, såfort man står på tomgång en längre stund (mer än 10sekunder dvs, haha) så börjar den bli orolig. Känns lite tamt att en bil för 300k inte kan hålla jämn tomgång?!

Vad säger Toyota då? Har dom fått fram en lösning på det alltmer kända problemet?
Re: Toyota GT-86 info
Postat: lör 08 sep 2012, 16:35:38
av JesperD
Har inte varit på verkstaden ännu pga helg :p
Men enligt en jag snackade med som jobbar på Toyota verkstad finns det inget "officellt" från Toyota ang tomgångsproblem i samband med motorlampa.
Om det nu finns något problem så lär dom nog inte basunera ut det redan då bilen precis börjat säljas, kanske kommer en återkallelse senare dock?
Sen så är de ju inte 100% spikat vad som exakt framkallar felet, jag hoppas ju att det är under utredning vad det egentliga felet är. Läser man lite på USA forumen så har ju folk fått diverse delar bytade men frågan är ju om ersättningsdelen är förändrad eller är exakt samma som satt där från början? Såfall kommer ju problemet att återkomma igen?
Det sas också något om att det kan vara mjukvaran som spökar och en uppgradering kanske kan komma att lösa det.
Jag följer det intensivt iallafall

Då det inte är alla bilar som drabbas så är det ju något som inte stämmer, det är för många bilar med problem för att det bara ska vara en tillfällighet.
Re: Toyota GT-86 info
Postat: lör 08 sep 2012, 18:06:15
av cheetah1
Vad är det för fel på boxermotor nu helt plötsligt? Jag är smått förälskad i min boxer..
Motorljudet är underbart, den går snålt och är stark, framförallt på botten.
Besides, varenda liten flygmaskin har ju boxermotor, så det kan inte vara så himla värdelöst..?
Re: Toyota GT-86 info
Postat: sön 09 sep 2012, 23:08:47
av Glenn
cheetah1 skrev:Vad är det för fel på boxermotor nu helt plötsligt? Jag är smått förälskad i min boxer..
Motorljudet är underbart, den går snålt och är stark, framförallt på botten.
Besides, varenda liten flygmaskin har ju boxermotor, så det kan inte vara så himla värdelöst..?
Det är en idiotisk konstruktion som i princip inte har några fördelar, och bara nackdelar.
Huruvida den är snål och/eller stark har INGET med om det är en boxer, V eller radmotor att göra, likaså bottendrag, det är irrlevant i sammanhanget, det beror på övrig motorkonstruktion, framförallt om den är över eller underkvadratisk, kamtider och konfigurering av insprut/tändning, oavsett var cylindrarna sitter.
Att flygmotorer är boxer är väl mest för dom är luftkylda ? då får man ju en fördel med boxer.
Re: Toyota GT-86 info
Postat: mån 10 sep 2012, 00:23:00
av Fnys
Glenn skrev:cheetah1 skrev:Vad är det för fel på boxermotor nu helt plötsligt? Jag är smått förälskad i min boxer..
Motorljudet är underbart, den går snålt och är stark, framförallt på botten.
Besides, varenda liten flygmaskin har ju boxermotor, så det kan inte vara så himla värdelöst..?
Det är en idiotisk konstruktion som i princip inte har några fördelar, och bara nackdelar.
Jag är också nyfiken på varför du ogillar boxer-motorn.
Den enda referens jag har till den motorn är att jag provkört en GT-86 och det säger mig inte så mycket. Försökt googla lite men antingen kommer man in på ett "älska subaru-forum" eller ett "hata subaru-forum".
Få du inte en jämnare motorgång med mindre motorvibrationer från en boxer (eftersom kolvarnas rörelser tar ut varandra) och att det behövs färre "drivlinesaker" än t.ex en tvärställd eller en V-motor som minskar motorns effektivitet och kraftöverföring?
Re: Toyota GT-86 info
Postat: mån 10 sep 2012, 09:01:09
av Hemiyoda
Största nackdelen med en boxer är väl att det är 2st toppar. Blir mer friktionsförluster (fler lagerytor) och kamdrivningen mer komplex och tyngre. Låg tyngdpunkt / låg huvprofil är väl det man varit ute efter med motortypen i denna bil.
Re: Toyota GT-86 info
Postat: mån 10 sep 2012, 09:20:37
av Glenn
Just i detta fallet tror jag mer det var "Oj, vi måste låta subaru vara med på ett hörn, och dom har ju en korkad fetisch för boxer, så dom vägrar om vi inte väljer en boxer" iofs.
Men ja, ett problem är att man får dubbla topplock, dubbla kamaxlar, dubbel kamdrivning, krångligare och tyngre konstruktion på avgassystem och grenrör/insug, sen brukar man ju då montera två vevstakar på samma vevsläng, vilket gör att den antingen får mindre lagerutrymme eller blir en krångligare konstruktion typ.
Att tyngdpunkten är lägre gäller mest i teorin, efterssom man oftast måste sätta alla aggregat högre upp (ovanpå) av platsskäl, typ generator, startmotor osv.. visst, den kan bli lite lägre, men det är ganska försumbart, speciellt om man väger in att motorn väger mer (pga det ovan).
..Sen så vet alla som nån gång meckat med en boxer hur kul det är.. bara ett "enkelt" tändstiftsbyte utvecklas ju lätt till ett rent helvete.
Visst, den är bättre balanserad än en radfyra (fast inte utbalanserad iom för få cylindrar), men då kan man ju fråga sej, är detta någonsin ett problem på en japansk motor nyare än 1980 ? 1970 ? någonsin ?
Hur man placerar en radfyra, längs eller tvärmonterad har ju inte direkt med saken att göra, men man kan ju säga som så, på en framhjulsdriven bil så är det nog enklare med en tvärställd radfyra än en boxer.