Sida 9 av 20
Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: mån 13 okt 2014, 13:44:06
av Fnys
Någon som vet om det finns något färdigt hål eller om man enkelt kan borra och gänga ett eget hål?
Faktiskt mer för funktion än för utseende. Folk blir sämre och sämre på att fickparkera och fler och fler gör som fransmännen och backar tills det tar stopp

- Tow hook
- Screenshots_2014-10-13-13-40-16.png (1.05 MiB) Visad 3827 gånger
Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: tis 04 nov 2014, 19:08:02
av Fnys
Köpt fälgar till bilen:
OZ Formula HLT 18x7.5

Tack så mycket för försäljningen,
JohanRocker
Innan jag fick möjlighet att köpa dessa så har jag säkert varit 10 varv runt Stockholm med omnejd och provat ca. 15 olika fälgar och är idag glad att det inte blev något köp för dom här fälgarna var helt klart dom snyggaste och precis alla krav jag hade runtom stämde också: Inte för breda fälgar, max 5 mm spacers och däck som är minst lika breda som fälgen

Det ända jag stör mig på är att det verkar inte finnas några låsmuttrar som passar dom här fälgarna

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: tis 04 nov 2014, 21:14:28
av JohanRocker
Fnys skrev:Köpt fälgar till bilen:
OZ Formula HLT 18x7.5

Tack så mycket för försäljningen,
JohanRocker
Innan jag fick möjlighet att köpa dessa så har jag säkert varit 10 varv runt Stockholm med omnejd och provat ca. 15 olika fälgar och är idag glad att det inte blev något köp för dom här fälgarna var helt klart dom snyggaste och precis alla krav jag hade runtom stämde också: Inte för breda fälgar, max 5 mm spacers och däck som är minst lika breda som fälgen

Det ända jag stör mig på är att det verkar inte finnas några låsmuttrar som passar dom här fälgarna

Du har ju den som följer med duger gott garanterat! Dom kommer glänsa på din bil!
Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: tis 04 nov 2014, 22:46:08
av Fnys
JohanRocker skrev:Fnys skrev:
Tack så mycket för försäljningen,
JohanRocker
Innan jag fick möjlighet att köpa dessa så har jag säkert varit 10 varv runt Stockholm med omnejd och provat ca. 15 olika fälgar och är idag glad att det inte blev något köp för dom här fälgarna var helt klart dom snyggaste och precis alla krav jag hade runtom stämde också: Inte för breda fälgar, max 5 mm spacers och däck som är minst lika breda som fälgen

Det ända jag stör mig på är att det verkar inte finnas några låsmuttrar som passar dom här fälgarna

Du har ju den som följer med duger gott garanterat! Dom kommer glänsa på din bil!
Menar du Torx-muttrarna eller missade jag helt att det var riktiga låsmuttrar med också?
Om det är Torx-muttrarna du tänker på så känns det fortfarande som att, om någon vill sno fälgarna sliter bort centrumkåporna, konstaterar att "Oj, här var det Torx!", sätter tillbaka centrumkåpan och återkommer så fort personen fått tag på en Torx-hylssats.
Det är la inte lika mycket stölder på fälgar idag som för bara några år sen men jag vill ändå göra det lite svårare för en tjuv att sno mina nya, dyra fälgar

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: ons 05 nov 2014, 09:36:10
av JohanRocker
Du har ju försäkring! Så det är bara hålla koll på bilen!
Bara torx! Plus inte mångas dessa fälgar som finns för GT4an
Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: tis 11 nov 2014, 23:17:53
av Fnys
Var i garaget idag och skulle fortsätta med småfix på bilen. Upptäcker att centrallåset inte fungerar när jag öppnar förardörren. Sen när jag sätter i nyckeln i tändningslåset och vrider om så händer det
absolut ingenting! Inte ens att någonting på instrumentpanelen blinkar till.
Ska ett bilbatteri ladda ut på ca. 20 dagar
OCH framförallt, kan ett dåligt batteri skapa ojämn tomgång och skapa känslan av misständningar vid gaspådrag?
Sket i batteriet för stunden och gick på dimljusen. Tydligen enligt förra ägaren så har dom inte fungerat på väldigt länge så planen var att plocka ut lamporna och börja felsöka. Det första jag ser när jag ska ta bort skyddet är 2 totalt sönderrostade skruvar:

Provar försiktigt att försöka hitta spåret i skruvskallen. Hittar lite motstånd och hinner knappt börja skruva innan skruvskallen spricker!

Samma sak med andra skruven.
Skiter även i detta för stunden och går på regskyltsbelysningen och finner fyra nästan lika illa sönderrostade skruvar här:

Dom 2 första skruvskallarna rundar jag och den tredje lyckas jag få loss... utan gängor
Trotts att jag sprutade på 5-56 3 omgångar och väntade 15 min mellan varje gång så gick det såhär illa.
Aja, ner till svärfar och låna verktyg, skruvutdragningssats och svinpittar till nästa helg.
Tycker att minsta lilla sak jag gör på den här bilen har blivit ett jätteproblem varje gång. Hoppas på medvind snart...
Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: tis 11 nov 2014, 23:35:30
av Glenn
Min ST205 drar ur batteriet ganska fort, fast jag har alltid trodde det berott på larmet, har din toyotas originallarm som min har ? ..ska jag inte använda min på nån vecka sätter jag alltid i en ctek. (Iofs har jag haft halvkasst batteri i flera år, nu har jag ett helt nytt, men jag har inte testat att låta den stå med det.)
Och JA, om du har nollat inställningarna i ECU brukar bilen gå som en psåe nötter när du startar, kass tomgång och ojämt, men den adapterar ganska snabbt om du bara låter den gå på tomgång lite och sen kör.
Angående regnummerbelysningem, sluta skruva!

..jag har gjort exakt samma misstag, det är lönlöst att försöka skruva på skruvarna utifrån, dom kommer bara att gå av, du kommer åt lamporna inifrån istället, lossa på plasten "bakåt" i bakluckan (den du säkert lossade när du bytte baklysena) och sen har du några få skruvar och några plastbitar som håller i hela "bakrampen" (tror inte du behöver ta loss baklysena, men kanske), glöm inte att koppla loss sladden som strömförsörjer regnummerbelysningen heller..
När rampen är loss kan du byta lamporna inifrån, du kan ta bort hela armaturerna också om du vill, man ser enkelt hur det funkar när rampen är loss.
Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: mån 17 nov 2014, 22:23:51
av Fnys
Glenn skrev:Min ST205 drar ur batteriet ganska fort, fast jag har alltid trodde det berott på larmet, har din toyotas originallarm som min har ? ..ska jag inte använda min på nån vecka sätter jag alltid i en ctek. (Iofs har jag haft halvkasst batteri i flera år, nu har jag ett helt nytt, men jag har inte testat att låta den stå med det.)
Pratade med Dale som hade gjort någon större undersökning då hans st205 också drar ut batteriet ganska fort men han hade inte kommit så långt att han visste vad det beror på... Bara ATT den gör det (Han kan säkert berätta själv om han orkar och har lust).
Min har haft originallarm och kablaget rev jag bort tillsammans med alla andra konstiga dragningar (totalt ca. 20 meter) till dimljus, termometer, extra ström m.m) så det finns inget extra alls förutom originalkablarna som går från batteriets pluspol nu.
Glenn skrev:Och JA, om du har nollat inställningarna i ECU brukar bilen gå som en påse nötter när du startar, kass tomgång och ojämt, men den adapterar ganska snabbt om du bara låter den gå på tomgång lite och sen kör.
"Misständningarna" kan uppkomma direkt under påbörjad körning samt även vid slutet av 2 timmars körning så det är slumpmässigt MEN inte konstant. Då och då. Undrar bara om ett dåligt batteri kan på något sätt påverka tändningen och/eller skapa ojämn gång i maskin?
Glenn skrev:Angående regnummerbelysningem, sluta skruva!

..jag har gjort exakt samma misstag, det är lönlöst att försöka skruva på skruvarna utifrån, dom kommer bara att gå av, du kommer åt lamporna inifrån istället, lossa på plasten "bakåt" i bakluckan (den du säkert lossade när du bytte baklysena) och sen har du några få skruvar och några plastbitar som håller i hela "bakrampen" (tror inte du behöver ta loss baklysena, men kanske), glöm inte att koppla loss sladden som strömförsörjer regnummerbelysningen heller..
När rampen är loss kan du byta lamporna inifrån, du kan ta bort hela armaturerna också om du vill, man ser enkelt hur det funkar när rampen är loss.
Jasså! Visste inte att det gick att komma åt från insidan
Vi kanske är lite olika men jag vill ha vissa skruvar fräscha, speciellt sådana som måste skruvas bort pga. underhåll och liknande...
Nu har jag fått bort båda skruvarna till dimljuskåporna (borr och skruvutdragningssats, 2 timmar) och samtliga regbelysningens sönderrostade skruvar (polygrip, spårmejsel och kniv för att skapa nytt spår i skruvskallen, 4 timmar) och köpt likadana skruvar fast i rostfritt nu. Passar på att göra rent packningar och glas också. Ingen kommer någonsin se det men jag vet att det är fräscht och snyggt gjort!

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: tis 18 nov 2014, 09:31:22
av Dale
När min ST205 var ny för mig och man inte känner bilen så väl kopplade jag på en amperemätare på batteriet. Amperemätaren kopplade jag sedan till en bärbar dator som fick ligga inlåst i bilen någon vecka. Såg att det var toppar/spikar på ett par 3-4 ampere lite oregelbundet. Plockade bort larmet och drog ur säkringarna till slutsteget (aktiv baslåda) och extraljusen men topparna fanns kvar. Det som var lite jobbig var att det kunde gå flera dagar utan spikar så det blev till att skaffa en lite Ctek-laddare som jag kopplade på när jag visste att jag inte skulle använda bilen på några dar eller någon vecka. Har hört av andra som har hört något surrandes från bilen min om det är bränslepumpen som pumpar upp trycket i ledningarna eller inte vet jag inte. Har idag en fast installerad laddare ilag med motorvärmare från DEFA och motorvärmarkabeln sitter i när jag inte använder bilen.
Kom på att jag haft lite strul med misständningar med och då var det dåliga tändkablar. Såg bra ut men när jag mätte dom som var en dålig. Kan inte vara nått sånt med din Vita?
Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"
Postat: tis 18 nov 2014, 16:17:45
av Fnys
Dale skrev:
Kom på att jag haft lite strul med misständningar med och då var det dåliga tändkablar. Såg bra ut men när jag mätte dom som var en dålig. Kan inte vara nått sånt med din Vita?
Kan vara. Har inte mätt något än men kanske dags att göra det. Min röda st182 hade misständningar och då var det tändkablarna som var felet. Upplever inte att det är samma beteende på misständningarna den här gången.
I alla fall, batteriet är helt kass och det blir att inhandla ett nytt.