Amby's Celica GT4 -91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Tack för alla tips!
Ska se om jag inte kan meka lite nu i helgen och ge uppdates..
Ska se om jag inte kan meka lite nu i helgen och ge uppdates..
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Amby's Celica GT4 -91
Jag skulle nog inte rekomendera våld och hävstänger i nån större utsträckning för att dela på motor och låda. Allt som krävs är att hitta rätt vinkel så trillar de bara isär. Motorn måste vridas bakåt mot fördelningslådan så att bakre örat på blocket går fritt från fördelningslådan. Vrider man motorn framåt däremot som nog alla initialt tror att man ska göra så kilar allt bara fast sig.Jonex skrev:Hehe jag kan bara hålla med, att få isär loss lådan från min gamla motor krävde en bamsing till kofot, tiden jag och kusinen lade ned på att få ihop lådan med nya motorn är typ 2-3 timmar när vi väl visste hur man gjorde.Amby All heder till dom som plockat ut och satt i en 3sgte motor i en celica..
Kan passa på att tipsa om att långa bultarna till motorfästena kan användas som styrpinne då vanliga bultarna mellan motor och låda är för korta innan man fått ihop lådan med motorn ordentligt.
Jag särade på motor och växellåda helt själv direkt på golvet med endast handkraft. Kan ha tagit 5 min.

Få ihop grejerna är lite mer komplicerat iom att växellådsaxeln ska in i lamellen också. Det tog 40min med motor i bilen och bilen på lyft när vi bytte lådan i min gamla st165a.
Ett annat sätt är ju att skruva bort fördelningslådan först innan man försöker att ta isär eller sätta ihop grejerna.
Men det är inte lätt det är en sak som är säker.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Amby's Celica GT4 -91
kul att se att fler ska göra detta skojiga med att plocka ur motorn! och sen dela motor och låda!! sp slipper man ha blodiga fingrar själv!! lycka till!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Amby's Celica GT4 -91
Jag har bytt totalt 6st kopplingar på GT4or, och tycker det är pest eller kolera vilken metod man väljer, har testat alla varianter nedan.
1. Ta ur hela lådan inklusive fördelningslåda.
Jobbigt som fan att hitta rätt vinkel när man ska ha ner/upp lådan, plus att den väger rätt mkt.
Den här varianten har jag kört på flest ggr.
2. Dela på fördelningslåda och växellåda.
Mer skruvande, och väldigt noga att man håller allt rent när man ska montera ihop det.
Lådan blir dock mkt lättare att få loss och tillbaka igen.
3. Släppa ner motorn och sen plocka av lådan på backen.
Ska man göra mer jobb på motorn som tex byta kamrem, så är det här klart bästa varianten, annars tycker jag det ger för mkt merarbete.
1. Ta ur hela lådan inklusive fördelningslåda.
Jobbigt som fan att hitta rätt vinkel när man ska ha ner/upp lådan, plus att den väger rätt mkt.
Den här varianten har jag kört på flest ggr.
2. Dela på fördelningslåda och växellåda.
Mer skruvande, och väldigt noga att man håller allt rent när man ska montera ihop det.
Lådan blir dock mkt lättare att få loss och tillbaka igen.
3. Släppa ner motorn och sen plocka av lådan på backen.
Ska man göra mer jobb på motorn som tex byta kamrem, så är det här klart bästa varianten, annars tycker jag det ger för mkt merarbete.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Cyrix skrev:Jag har bytt totalt 6st kopplingar på GT4or, och tycker det är pest eller kolera vilken metod man väljer, har testat alla varianter nedan.
1. Ta ur hela lådan inklusive fördelningslåda.
Jobbigt som fan att hitta rätt vinkel när man ska ha ner/upp lådan, plus att den väger rätt mkt.
Den här varianten har jag kört på flest ggr.
2. Dela på fördelningslåda och växellåda.
Mer skruvande, och väldigt noga att man håller allt rent när man ska montera ihop det.
Lådan blir dock mkt lättare att få loss och tillbaka igen.
3. Släppa ner motorn och sen plocka av lådan på backen.
Ska man göra mer jobb på motorn som tex byta kamrem, så är det här klart bästa varianten, annars tycker jag det ger för mkt merarbete.
Jag tror det blir alternativ 3.
Det mesta ska ju ändå isär...
Skruva lite i dag och tror jag mer eller mindre är färdig för att frakta bilen till verkstan.. där ska jag plocka bort allt under och tappa ur olja mm.
Lyckade hitta ett gammalt larm som jag visste fanns men jag visste inte var...Jävla massa kablar som går överallt..
Ska se om jag kan få en elektriker kolla på det så jag kan ta bort det..
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Hopp på fredag börjar nog det jobbiga jobbet med att få ur och sära på motor och växellåda.
Sen fundera jag på Packningar till motorn.. Tänkte byta alla.
För ett bra tag sen kostad det ca 2200kr för alla packningar..
Men jag har sett att dom säljer sattser på ebay och kallar dom för oem för typ 700kr
http://cgi.ebay.co.uk/TOYOTA-MR2-CELICA ... 1e5578689e
Gjorde koppar packningar till min brors bil 200sx s14a..
Dom verkar fungera väldigt bra...någon annan som kör med koppar packningar?
Sen fundera jag på Packningar till motorn.. Tänkte byta alla.
För ett bra tag sen kostad det ca 2200kr för alla packningar..
Men jag har sett att dom säljer sattser på ebay och kallar dom för oem för typ 700kr
http://cgi.ebay.co.uk/TOYOTA-MR2-CELICA ... 1e5578689e
Gjorde koppar packningar till min brors bil 200sx s14a..
Dom verkar fungera väldigt bra...någon annan som kör med koppar packningar?
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Då var det fredag och jag hade tagit ledigt för att inte bli stående med bilen på verkstan..Men det gick ganska lätt när man plockat bort det mesta innan.
Så här bilen inkörd

Nästan redo för att börja använda motorliften

Motorn nere på marken

Färdig för i dag. Nu står bilen i vintergaraget och motorn på en pall på verkstan.

Imorgon blir det att ta reda på vad som är fel på växellådan. alltså sära på motor växellåda mm.
Lyckades faktiskt att lossa kabelhärvan så pass mycket att vi inte behövde dra den genom brandväggen..vilket sparade mycket tid...För annars var vi tvungna att lossa en massa saker som gick igenom den. som bredbandslambda,mätare,batterikabel och larm mm.
Så här bilen inkörd

Nästan redo för att börja använda motorliften

Motorn nere på marken

Färdig för i dag. Nu står bilen i vintergaraget och motorn på en pall på verkstan.

Imorgon blir det att ta reda på vad som är fel på växellådan. alltså sära på motor växellåda mm.
Lyckades faktiskt att lossa kabelhärvan så pass mycket att vi inte behövde dra den genom brandväggen..vilket sparade mycket tid...För annars var vi tvungna att lossa en massa saker som gick igenom den. som bredbandslambda,mätare,batterikabel och larm mm.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
då var dom separerade me...Tog en bra stund och 3 personer..Men nu vet jag hur man gör.


- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Då har man mekat lite mer...plockade fick bort ett kuggjul i växellådan som hör till 5ans växel..
Men hade vara tillgång till en 2 klo så vi vågar inte gå längre för det andra tror det heter 5ans drive växel jul typ sitter hårt..
Före demontering av 5ans växel jul..det är det större av dom som syns på bilden

Men det finns ju lite och pyssla med så vi undersökte och demonterade motorn i stället...
Hittade bara ett fel..
När vi drog runt motorn så verkade det som det inte blev så mycket komp på 1an.
mätte ventilspel och det var ok.
Så vi demotera toppen från blocket och läcktesta det.
Det läckte som vi trodde från 1ans avgasventiler..
Dom enda lagrerna som är märkbart slitna verkar vara ramlagrerna.
Så motorn verkar vara i väldigt bra skick i alla fall.
top -läcktest

block- ser lite sotigt ut på 1ans cylider..men inga märken och cylider väggara var skit fina

Men hade vara tillgång till en 2 klo så vi vågar inte gå längre för det andra tror det heter 5ans drive växel jul typ sitter hårt..
Före demontering av 5ans växel jul..det är det större av dom som syns på bilden

Men det finns ju lite och pyssla med så vi undersökte och demonterade motorn i stället...
Hittade bara ett fel..
När vi drog runt motorn så verkade det som det inte blev så mycket komp på 1an.
mätte ventilspel och det var ok.
Så vi demotera toppen från blocket och läcktesta det.
Det läckte som vi trodde från 1ans avgasventiler..
Dom enda lagrerna som är märkbart slitna verkar vara ramlagrerna.
Så motorn verkar vara i väldigt bra skick i alla fall.
top -läcktest

block- ser lite sotigt ut på 1ans cylider..men inga märken och cylider väggara var skit fina

- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Då har man jobbat lite mer på motorn och växellådan..
Blocket är mer eller mindre redo för att köras till en motorfirma.
Kollat alla lager så dom inte är super slitna,dom var rätt slitna så det är lagom att byta nu.
Men frågan är fortfarande vad man ska köpa för nya lager
Clevite ska ju vara bra säger många...
Men om man inte ska slipa veven har jag hört att toyotas original lager är bättre för alla lagerna är inte lika tjocka..
Vad tycker ni andra?
Växellådan är öppnad och felet är hittat
Så här ser det ut när man har plockat bort växellådans kåpan

Så här ser en dålig synkring ut, några tänder är flisiga och några är svarta, har nog blivit varmt eller något?

Hoppas den här växellådan blir som ny när den är utbytt.
Blocket är mer eller mindre redo för att köras till en motorfirma.
Kollat alla lager så dom inte är super slitna,dom var rätt slitna så det är lagom att byta nu.
Men frågan är fortfarande vad man ska köpa för nya lager
Clevite ska ju vara bra säger många...
Men om man inte ska slipa veven har jag hört att toyotas original lager är bättre för alla lagerna är inte lika tjocka..
Vad tycker ni andra?
Växellådan är öppnad och felet är hittat
Så här ser det ut när man har plockat bort växellådans kåpan

Så här ser en dålig synkring ut, några tänder är flisiga och några är svarta, har nog blivit varmt eller något?

Hoppas den här växellådan blir som ny när den är utbytt.