
Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
offtopic men jc-performance kommer vara där och köra och drifta 

Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 20:48:42
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Vallentuna
- Land (Country): SE
- Ort: Vallentuna
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Hur har det gått? Inga fräna filmklipp??
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Lite långt att åka till Karlstad tyvärr. Litar inte riktigt på bilen nu heller... 
För ett tag sen började den gå risigt. En cylinder var helt död under 2000 rpm. Över gick den hyggligt men med ojämna avgastemperatur. Bytade spridare, tändspole, tändkablar, stift... Labbade men bränsletryck, spridardrivare... Gjorde komptest, leakdowntest osv helt utan resultat. Höll på att bli helt galen.
Till sist upptäckte jag att den hade spottat ut ett knaster på en av avgasventilerna (!!!) så ventilspelet var helt borta. Lyckligtvis hade knastret bara hoppat upp ett steg så ventilen satt kvar. Har provstartat den igen och nu går alla cylindrar. Väntar på lite nya delar för att kunna få ihop bilen ordentligt. Sen är det bara att hoppas att allt funkar.
Är fundersam på varför knastret hoppade ur. Antagligen pga att jag varvar den för mycket med original fjädrar. Får sänka varvstoppet mer mot orginalnivå igen
Min server har dött så jag kan inte lägga upp några nya bilder. Håller på med en del nya roliga saker, så det kommer en större uppdatering när jag sparkat liv i servern igen

För ett tag sen började den gå risigt. En cylinder var helt död under 2000 rpm. Över gick den hyggligt men med ojämna avgastemperatur. Bytade spridare, tändspole, tändkablar, stift... Labbade men bränsletryck, spridardrivare... Gjorde komptest, leakdowntest osv helt utan resultat. Höll på att bli helt galen.

Till sist upptäckte jag att den hade spottat ut ett knaster på en av avgasventilerna (!!!) så ventilspelet var helt borta. Lyckligtvis hade knastret bara hoppat upp ett steg så ventilen satt kvar. Har provstartat den igen och nu går alla cylindrar. Väntar på lite nya delar för att kunna få ihop bilen ordentligt. Sen är det bara att hoppas att allt funkar.
Är fundersam på varför knastret hoppade ur. Antagligen pga att jag varvar den för mycket med original fjädrar. Får sänka varvstoppet mer mot orginalnivå igen

Min server har dött så jag kan inte lägga upp några nya bilder. Håller på med en del nya roliga saker, så det kommer en större uppdatering när jag sparkat liv i servern igen

Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Ett tips är ventilfjädrarna ifrån ATS Racing, dom kostar runt 800 spänn och jag har dragit min till 9000 som mest, men har satt varvstoppet på 8500 rpm.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
8200 rpm var varvstoppet på. Fast den går lite över det inställda värdet när den spinner på ettan...
Tycker den andas rätt bra på höga varvtal även med 3s-ge kammarna. Det känns som den vill varva hur mycket som helst, därav det kanske lite vanskliga varvtalet...
Nu sänker jag det till 7500 tror jag... Vad varvar gen3 3s-ge original?
Starkare ventilfjädrar är definitivt en sak motorn ska få till vintern. Tillsammans med kammar... och en del annat
Tycker den andas rätt bra på höga varvtal även med 3s-ge kammarna. Det känns som den vill varva hur mycket som helst, därav det kanske lite vanskliga varvtalet...
Nu sänker jag det till 7500 tror jag... Vad varvar gen3 3s-ge original?
Starkare ventilfjädrar är definitivt en sak motorn ska få till vintern. Tillsammans med kammar... och en del annat

Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Har för mig min gammla 3sge celica har varvstopp på 7000 kanske något något över det men det rödmarkerade börjar ju på 7000 tror jag.
Drog du så långt med original fjädrar alltså. De var inte dåligt. Har planerat att köra varvstopp på 8000 med mina hks ventilfjädrar. Men det kanske går ännu mer där om man vill?
Drog du så långt med original fjädrar alltså. De var inte dåligt. Har planerat att köra varvstopp på 8000 med mina hks ventilfjädrar. Men det kanske går ännu mer där om man vill?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Jahapp... Kom 5 km sen blev det ventilras 
Har lyft av toppen och det ser inte så kul ut... Samma ventil som innan har helt lossnat och blivit mosad. Styrningen är nog kass, ventilsätet är skadat och kolven har ett fult jack...
Det är nog färdigkört för sommarn nu
Den här gången slog jag i varvstoppen EN liten gång på 7400 rpm (vägen var blöt) sen var det slut. Hur fan kan ventilen bara hoppa ur sådär? Knaster, hållare, överdelen på ventilskaftet etc ser bra ut (förutom skadorna från raset såklart). Ventilspel var rätt justerat.
Visst, det var jävligt dumt att inte byta allt efter första gången den bara spottade ut ett knaster och ventilen satt kvar. Då bytte jag bara det knaster som hoppat ut, shimset och tryckaren. Resten av sakerna gick inte att komma åt för toppen satt ju kvar. Där får man för att man fuskar...

Har lyft av toppen och det ser inte så kul ut... Samma ventil som innan har helt lossnat och blivit mosad. Styrningen är nog kass, ventilsätet är skadat och kolven har ett fult jack...
Det är nog färdigkört för sommarn nu

Den här gången slog jag i varvstoppen EN liten gång på 7400 rpm (vägen var blöt) sen var det slut. Hur fan kan ventilen bara hoppa ur sådär? Knaster, hållare, överdelen på ventilskaftet etc ser bra ut (förutom skadorna från raset såklart). Ventilspel var rätt justerat.
Visst, det var jävligt dumt att inte byta allt efter första gången den bara spottade ut ett knaster och ventilen satt kvar. Då bytte jag bara det knaster som hoppat ut, shimset och tryckaren. Resten av sakerna gick inte att komma åt för toppen satt ju kvar. Där får man för att man fuskar...

Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Fy fan va ledsamt, jag gråter jag med nu
Blev inge garagemek idag då jag köpte en bayliner båt i fredags. Ringer nog under veckan tror jag. bilen är faktiskt inte bortglömmd trots svensk sommar med regn, kapell och båt

Blev inge garagemek idag då jag köpte en bayliner båt i fredags. Ringer nog under veckan tror jag. bilen är faktiskt inte bortglömmd trots svensk sommar med regn, kapell och båt

Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
urs va surt.... lider med dig... hoppas motivationen finns och du får ihop den.
Den släppte alltså på 1:an när det var blött ute utan större problem eller?
Den släppte alltså på 1:an när det var blött ute utan större problem eller?
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444