Cryo Celica GT4 ST205
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
nu får du skriva av dig lite cryo . kanske får lite tips.
-
- Inlägg: 545
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Vännäsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Umeå
Re: Cryo Celica GT4 ST205
När ska du fixa en större vinge då ?
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
vet ej, annat å G just nu som tar upp pengarna o tiden :SErkan skrev:När ska du fixa en större vinge då ?
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Var för någon vecka sedan o mappade bilen hos Maxxtuning, när vi precis var klara så kom ett missljud i motorn och vi stängde av allt och bogserade hem den.
Problemet var att när jag kom till maxxtuning var oljestickan REN, ingen nivå alls och när vi tömmer ut oljan så finns det bara ca 1,5-1,7liter kolsvart olja i, detta trots att vi bytte oljan för bara 1 månad sedan. Och jag fyllde på bara någon dag tidigare. När man känner på oljan så finns ingen smörjning i den. Bilen har alltså antingen läckt ut olja någonstans eller förbränt olja på något sätt är väl teorin...
Det läcker dock INTE under bilen när den står stilla i garaget eller liknande.
Så eftersom den körts med dålig nivå olja säkert en längre tid, varningslampan lär ju inte tänds på Apexin heller... så vart det ju säkerligen stort slitage på motorn.
Men, tillbaka till mappningen....vi fyllde på olja ordentligt... körde igång och blev klara med precis.... då började ett metalliskt missljud komma....kompressions testade med fina resultat.
Nu har Mortil och jag lyft ur motorn, o skruvat isär nedre oljetråget.... där såg det ut som om man vaskat guld... dvs en hel del flisor i oljan.... och oljan är återigen kolsvart....trots att den bara varit i motorn på mappningen o inte körts mera.
I insuget finns en del oljerester....
idag plockar vi isär vidare uppåt på motorn o ser vad vi kan hitta...
Att notera är även att motorn styrks med kvitton o dokumentation ifrån TRD på att motorn är renoverad för inte alls länge sedan. Om ni bläddrar till första sidan av denna projekttråd så ser ni alla specs osv på bilen. Även varit en engelsk mappning på bilen, som tydligen inte ska vara alltför nyttigt för motorn heller.
Någon som har några teorier?
Problemet var att när jag kom till maxxtuning var oljestickan REN, ingen nivå alls och när vi tömmer ut oljan så finns det bara ca 1,5-1,7liter kolsvart olja i, detta trots att vi bytte oljan för bara 1 månad sedan. Och jag fyllde på bara någon dag tidigare. När man känner på oljan så finns ingen smörjning i den. Bilen har alltså antingen läckt ut olja någonstans eller förbränt olja på något sätt är väl teorin...
Det läcker dock INTE under bilen när den står stilla i garaget eller liknande.
Så eftersom den körts med dålig nivå olja säkert en längre tid, varningslampan lär ju inte tänds på Apexin heller... så vart det ju säkerligen stort slitage på motorn.
Men, tillbaka till mappningen....vi fyllde på olja ordentligt... körde igång och blev klara med precis.... då började ett metalliskt missljud komma....kompressions testade med fina resultat.
Nu har Mortil och jag lyft ur motorn, o skruvat isär nedre oljetråget.... där såg det ut som om man vaskat guld... dvs en hel del flisor i oljan.... och oljan är återigen kolsvart....trots att den bara varit i motorn på mappningen o inte körts mera.
I insuget finns en del oljerester....
idag plockar vi isär vidare uppåt på motorn o ser vad vi kan hitta...
Att notera är även att motorn styrks med kvitton o dokumentation ifrån TRD på att motorn är renoverad för inte alls länge sedan. Om ni bläddrar till första sidan av denna projekttråd så ser ni alla specs osv på bilen. Även varit en engelsk mappning på bilen, som tydligen inte ska vara alltför nyttigt för motorn heller.
Någon som har några teorier?
Senast redigerad av Cryo den mån 21 jun 2010, 13:34:06, redigerad totalt 1 gånger.
- Cryo
- Inlägg: 212
- Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
- Bilmodell: Celica GT Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Insuget

Motorlyft



Motorlyft


-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Måste bara fråga... har ni lyft motorn uppåt?
Tog ni bort mellandiffen innan då eller?
Tråkigt med motorn, men ringlanden eller va de nu heter brukar ju vara väldigt vanligt fel på dessa...
Vi har haft ett par bilar med samma problem inne... kolvarna brukar trilla isär när man väl får ut dem ur blocket.
Hoppas allt löser sig....
Tog ni bort mellandiffen innan då eller?
Tråkigt med motorn, men ringlanden eller va de nu heter brukar ju vara väldigt vanligt fel på dessa...
Vi har haft ett par bilar med samma problem inne... kolvarna brukar trilla isär när man väl får ut dem ur blocket.
Hoppas allt löser sig....
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
-
- Inlägg: 446
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
- Ort: Otterbäcken
Re: Cryo Celica GT4 ST205
undrar det sammamIkAeL skrev:Måste bara fråga... har ni lyft motorn uppåt?
Tog ni bort mellandiffen innan då eller?
Tråkigt med motorn, men ringlanden eller va de nu heter brukar ju vara väldigt vanligt fel på dessa...
Vi har haft ett par bilar med samma problem inne... kolvarna brukar trilla isär när man väl får ut dem ur blocket.
Hoppas allt löser sig....

Nu har du chansen för 5s-gte motor att bygga säg till med smidd botten så hjälper vi till på JCP

- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Cryo Celica GT4 ST205
Lider med dig...fan va tråkigt...Håll oss uppdaterade med vad som orsakade det här märkliga felet..
Så olje lampan funkar inte med apexi power fc...Det trodde jag den skulle göra...
Så olje lampan funkar inte med apexi power fc...Det trodde jag den skulle göra...
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Cryo Celica GT4 ST205
vet inte hur lång tid de tar o låssa/lyfa motorn neråt på dessa ? lossa allt runt om och sen lyfta uppåt tror de va runt 4 timmar meka. då med en del strul . och ingen av oss JÄTTE hajj på detta.
min ha ja lyft uppåt 3 ggr nu ju och sista gången släppte jag allt lyfte upp och isär med låda bytte urtrampningslager och ner igen på en dag. (07-22) med mat o massa fika. tycker de verkar va jävla massa o skruva lös om man ska ta de neråt.
min ha ja lyft uppåt 3 ggr nu ju och sista gången släppte jag allt lyfte upp och isär med låda bytte urtrampningslager och ner igen på en dag. (07-22) med mat o massa fika. tycker de verkar va jävla massa o skruva lös om man ska ta de neråt.