Amby's Celica GT4 -91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Nu har jag mest pillat med toppen.. slipat lite ventiler mest.. bara en som läcker men man jag fixar till dom andra me..
Hoppas kunna lämna in motorn till någon firma nu i veckan som kommer.
Så får dom mäta upp om jag kan köra smidda kolvar i standard storlek eller måste gå 0,05över borr.
sen plan top,block och grenrör
mäta vevaxeln så den ser bra ut.
Om det inte blir för dyrt kanske jag låter dom ta bort lite matrial på svängjulet me.
Köpte
arp bultar till stakarna, för jag kommer köra original stakar, så tänke att om något går sönder är det säkert bultarna.
köpte också en modifierad fulerail som saka vara good för 360hk.
Får jag ut 340-360hk ur motorn så är jag riktigt nöjd
Hoppas kunna lämna in motorn till någon firma nu i veckan som kommer.
Så får dom mäta upp om jag kan köra smidda kolvar i standard storlek eller måste gå 0,05över borr.
sen plan top,block och grenrör
mäta vevaxeln så den ser bra ut.
Om det inte blir för dyrt kanske jag låter dom ta bort lite matrial på svängjulet me.
Köpte
arp bultar till stakarna, för jag kommer köra original stakar, så tänke att om något går sönder är det säkert bultarna.
köpte också en modifierad fulerail som saka vara good för 360hk.
Får jag ut 340-360hk ur motorn så är jag riktigt nöjd
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Då var det lämna till Nissafors motor renovering..
Känns lite nervöst när man inte har en aning om vad det kan kosta..
Men men det kommer nog bli bra...hoppas jag
Känns lite nervöst när man inte har en aning om vad det kan kosta..
Men men det kommer nog bli bra...hoppas jag
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Tänkte att när jag sen startar celican så ska det vara på E85 med 550cc spridare och aeromotive btr 5bar bränsle tryck.
Har ju en bredbandslambda så det borde inte vara några problem...
Vet att det är några här på forumet som kört e85 med original Ecu..
Vad tror ni jag kan våga ladda med min ct20b turbo?
Jag hoppas på att kunna ladda 1bar i alla fall.
Sen har jag läst lite vilket lambda värde man ska ha under fullgas..
Verkar som man ska ligga under 10. gärna 9afr.
Men var börjar det bli farligt att det går för snålt med e85?
Har ju en bredbandslambda så det borde inte vara några problem...
Vet att det är några här på forumet som kört e85 med original Ecu..
Vad tror ni jag kan våga ladda med min ct20b turbo?
Jag hoppas på att kunna ladda 1bar i alla fall.
Sen har jag läst lite vilket lambda värde man ska ha under fullgas..
Verkar som man ska ligga under 10. gärna 9afr.
Men var börjar det bli farligt att det går för snålt med e85?
Re: Amby's Celica GT4 -91
Med en byggd motor så kan du ladda på till bränslet börjar ta slut (fast lite mindre... man måste ha lite marginal för extra bränsle vid kall motor etc).
Angående AFR på E85 så beror det på hur din mätare är ställd. Om den är ställd för visning av AFR för bensin, dvs lambda 1.0 = afr 14.7 så är 9-10 alldeles för fett. Det enda det resulterar i är låg effekt och utspädd olja.
Kör som på bensin "12.5" (lambda 0.85) som mål vid laddtryck, "14.7" på låglast.
Lite över 13 skulle jag dra gränsen för "säkert" vid laddtryck. Men E85 ska gå att köra lite snålare än bensin...
Det går att ställa om vissa mätare så dom visar AFR motsvarande för E85, då blir lambda 1 ungefär AFR 9.8 och lagom blandning vid laddtryck AFR 8.3 eller så. Det finns dock absolut ingen anledning att ställa om bredbandslambdan, det blir bara förvirrande.
Med "bensin" inställning på bredbandslambdan är det bara att läsa värdena som det var bensin i tanken. Motorn behöver självklart mer bränsle med E85, men mätvärdena blir de samma vid motsvarande förbränningsförhållande.
Angående AFR på E85 så beror det på hur din mätare är ställd. Om den är ställd för visning av AFR för bensin, dvs lambda 1.0 = afr 14.7 så är 9-10 alldeles för fett. Det enda det resulterar i är låg effekt och utspädd olja.
Kör som på bensin "12.5" (lambda 0.85) som mål vid laddtryck, "14.7" på låglast.
Lite över 13 skulle jag dra gränsen för "säkert" vid laddtryck. Men E85 ska gå att köra lite snålare än bensin...
Det går att ställa om vissa mätare så dom visar AFR motsvarande för E85, då blir lambda 1 ungefär AFR 9.8 och lagom blandning vid laddtryck AFR 8.3 eller så. Det finns dock absolut ingen anledning att ställa om bredbandslambdan, det blir bara förvirrande.
Med "bensin" inställning på bredbandslambdan är det bara att läsa värdena som det var bensin i tanken. Motorn behöver självklart mer bränsle med E85, men mätvärdena blir de samma vid motsvarande förbränningsförhållande.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Tack behr.. Kör med en Innovate LC1 så får läsa lite mer i instruktionen då..Men det låter som en bra ide att ha kvar den på bensin...
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Hopp.. snacka med motorenoveraren i dag.. Kolvara hade kommit så har jag tur kan jag hämta mitt nyborrade
block på måndag.
Fick lagerkit från ALC i dag me!
Förra veckan fick jag en modifierad fulerail,arpbultar till stakarna och ett fet expandtions kärl från en NASCAR bil..
Packningssats och highflow oljepump ligger hos toyota.
Snar ska man börja pussla!
block på måndag.
Fick lagerkit från ALC i dag me!
Förra veckan fick jag en modifierad fulerail,arpbultar till stakarna och ett fet expandtions kärl från en NASCAR bil..
Packningssats och highflow oljepump ligger hos toyota.
Snar ska man börja pussla!
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
AAAAA...Min bank ringede mig precis...sa att mina Apexi power fc pengar kommer på Måndag...
Dom hade jag gett upp nästa allt hopp för

Dom hade jag gett upp nästa allt hopp för


















-
- Inlägg: 545
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Vännäsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Umeå
Re: Amby's Celica GT4 -91
GRATTIS! det var på tiden! 

- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Amby's Celica GT4 -91
Skönt att du fick tillbax pengarna, bara å göra av med dom igen då 

Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Tror jag väntar lite med sprutet nu...Se till så att motorn går att starta och kanske även kör in den..
Kanske ska maila Raidopower och se om dom kan ta hem en åt mig..
Kanske ska maila Raidopower och se om dom kan ta hem en åt mig..