Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Postat: ons 24 nov 2010, 19:14:27
Är det inte skillnad på tjocklek mellan kylaren från st162 och från st165 ?
Det lilla extra för Din Toyota & Lexus.
http://www.toyotaclubsweden.com/
Jag tror inte det. Har inte undersökt det närmare än att jag har känslan av att de är identiska i yttermått (och tjocklek) men att de skilljer sig på tempgivaren, turbokylslangsanslutning och den där slutna kretsen inom kylaren med båda anslutningarna undertill. Men kan ha fel ang tjocklek..Larco skrev:Är det inte skillnad på tjocklek mellan kylaren från st162 och från st165 ?
Därav pluggarna.Jag har en ny kylare i min Camry,den har också oljekylare, fast det är till en manuell.grusmacka skrev:Jag har ingen automatlåda, oljekylaren är till den manuella växellådan som sitter i från fabriken..Johnny Blade skrev:oljekylare till automatlåda?
Aaaahhh! Du menar såååååå =)Johnny Blade skrev:Därav pluggarna.Jag har en ny kylare i min Camry,den har också oljekylare, fast det är till en manuell.grusmacka skrev:Jag har ingen automatlåda, oljekylaren är till den manuella växellådan som sitter i från fabriken..Johnny Blade skrev:oljekylare till automatlåda?
Du har så rätt.. ja har så fel. st162 & st165 är INTE lika tjocka. Samma där att dom är dubbelt så tjocka till st165. Tänkte ja skulle köra vidare med st162 kylaren iaf i vinter och försöka hitta en st165 kylare under tiden som ja kan byta till när tempen börjar gå uppåt.Gt-4 skrev:Kylarna på St182 och St185 skiljer.
Den till GT4 är dubbelt så tjock.
Vet inte om det är likadant på tidigare generation men skulle gissa på att det skiljer i tjocklek!
grusmacka skrev:Helgens läxa: "Köp aldrig en bruksbil som är sopig".
Vaförårå? Jo för då måste du fixa me den hela helgen istället för den du verkligen vill fixa med... Hur kommer det då sig att jag kommer med denna "läxa" mitt uppi alltihopa? Kan det vara så att jag har någon personlig koppling till detta uttalande? .... kanske...
I vilket fall som helst så fördelades helgens timmar enligt följande:
- hela lördagen och söndagen fram till kl 17 till min älskade bajs Golf.
- resterande tid till celican (i ett rasande tempo måste tilläggas då jag var så irriterad och sur över spillen mjölk (golfen = mjölken, för de som inte förstod mitt hyffsat fiffiga ordlek)
Alla kylare till sist på plats. Fick göra lite egna fästen till vxllådskylaren då ja inte hittade några som verkade passa. Slangarna från växellådan har en så ologisk böjning om det är tänkt att kylaren ska sitta på den sidan av bilen men jag tycker den passar bäst rent kylningsmässigt där.
Min lilla adapter är även den på plats och jag tror det kommer funka helt ok. Saknar bara tempgivaren till denna kylaren så jag tänkte göra en likadan adapter efter kylaren (i utloppet i nederkant) där givaren ska monteras. 1. Hur använder sig bilen av tempgivaren så jag vet vad jag kan förvänta mig för några fel innan jag hunnit montera dit givaren?
Iaf så kom jag efter några timmar fram till slutsatsen att jag tyckte det var dags att testa vrida på nyckeln.. Men skulle ja våga? Den kunde ju explodera och skjutas iväg till Venus om ja hade riktigt otur. Och det skulle ju inte vara nå vidare.. Men jag testade iaf först vrida ett steg på startnyckeln = lyset gick igång och lite annat (yes). Vred till nästa läge = IC vattenpumpen m.m. startade (verkade ju bra..). Å sen till the big finale, startmotorn! = *trummvirvel* ojojoj va spännande, ja tror ja gör i brallan! (30 min senare när ja vågade vrida om)...... inget händer.. gjorde inte ens i brallan...Startmotorn slår alltså inte till. Mätte så jag hade 12 V på plusen vid startmotorn men mätte aldrig om det kom någon spänning fram till solonoiden (stavning?!)
Felsöte i typ 30 min innan ja va blev för trött, tog några bilder och sedan sket i allt och begav mig på min långa resa hem i min (numera) über fräscha Golf som aldrig mer kommer krångla (för då dör den!)
Hittade ett gäng kontakter som saknade partner och dessutom hittade jag en ca 4 dm lång jord kabel med runda kabelskor i varje ända innan jag åkte hem (en lite större än den andra, glömde fota den). Som förmodligen ska jorda motorn någonstanns. 2. Men vart är ju frågan?
Den markerade skruven sitter under startmotorn och är bara löst ditsatt, vilket borde innebära att jag tagit bort det som tidigare satt där och monterat tillbaka skruven (så jag brukar göra). 3. Men vad ska sitta där? Kan det vara den upphittade jordkabeln?
I en av de två monteringsskruvarna till startmotorn sitter det så kallade "frågetecknet". Ett typsiskt bleck för att sätta jordkablar i. 4. Vad ska sitta där? Är det min fina jordkabel mån tro?
Denna är löst hängande ovanför växellådan/startmotorn någonstanns. Enpolig kontakt. 5. Vart ska den?
Två stycken likadana röda kontakter med två kontaktbleck i vardera. 6. Vart ska dessa?
Det är vänster framhjus man ser i bakgrunden. 7. Vart ska denna kontakt gå?
Bakom högra stötdämpartornet vid kabelstammsgenomgången. Tre st kontakter av olika slag som inte når många cm längre bort än vad dom redan är. 8. Är dessa överflödiga kontakter bara eller går de till något vettigt tror ni?
Dessa kontakter går i samma kabelstam som kabeln till generatorn och når som ni ser precis fram till kylarens högra sida (i färdriktningen sett). 9. Vart ska de två gå förnågonstanns då kan man ju undra?
På ventilkåpan precis under insuget sitter det två stora hål igenom ventilkåpan ner till topplocket där det är gängat två mindre hål. 10. Vad ska sitta här? Är ju öppet ner till kamaxlar osv. nu och det könns ju lite sunkigt...
Det var många frågor det... Hela 10 stycken, bra jobbat va? Nu e jag helt slut. Nu går ja å såver *Snark*
(Hoppas någon stjärna har orken att fylla i några av mina frågetecken...)