Motorljud vid start på en yaris

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ericyaris
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 sep 2013, 00:08:26
Årsmodell: 0
PostOrt: månstad

Motorljud vid start på en yaris

Inlägg av ericyaris »

Hej

jag har en yaris -10 1,0 vvti

när jag startar den låter den som en taskig diesel.
min fråga är om det är pga vvti eller om det spökar i ventilerna?

Med vänlig hälsning, eric
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Motorljud vid start på en yaris

Inlägg av YarisMek »

lyser motor lampan? Är det bara vid start eller vid körning med*? Är bilen servad?
ericyaris
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 sep 2013, 00:08:26
Årsmodell: 0
PostOrt: månstad

Re: Motorljud vid start på en yaris

Inlägg av ericyaris »

nix, ingen lampa som lyser.

Det låter både vid start och körning. Sitter ju ingen tempgivare i så hur pass varm den är när de minskar vet jag inte.
som ja förståt med vvti så är det variabla ventiltider? Kanske det är därför den låter lite extra i början?

Servad hos toyota regelbundet och ska snart in igen på 6000mila service.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Motorljud vid start på en yaris

Inlägg av YarisMek »

VVT- Variable valve timing
aah, due ser bara om han e kall eller överhettas. Men jag skulle nog lämna in bilen o ser om de kan se om det ligger felkoder... för om det skulle vara vvt så lägger han felkod rätt så snabbt på det, o då brukar motorlampa tändas.
Bilen går annars normalt o bra?
Sen om bilen är en -10 och den är servad, så skulle jag säga att det är värt lägga pengarna på en felsökning hos Toyota verkstad, om de hittar något allvarligt. För VVT hjul + kedja är inte billigaste o byta. Så om garantier är borta så har man chans på Goodwill, om den fyller kraven som att den ska vara servad osv.
O jag vågar ej säga vad det skulle kunna vara såhär från forums, utan skulle behöva känna/höra/se själv för att kunna konstatera något specifikt.
ericyaris
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 sep 2013, 00:08:26
Årsmodell: 0
PostOrt: månstad

Re: Motorljud vid start på en yaris

Inlägg av ericyaris »

Tack för svaret. Ska åka in till toyota och be dom titta på det.

/eric
Skriv svar