Phreak: Celica ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Luleå
Phreak: Celica ST165
Nu när jag börjat skriva på forumet lite här och var så tänkte jag att jag lika gärna kunde lägga upp en projekt-tråd också.
Det blir dock inte så mycket till projekt då jag studerar och alltså lever relativt snålt
Bilen köptes för ungefär 2 år sedan, och har väl mer eller mindre stått stilla ungefär 1½ år. Men nu fick jag något ryck och ville börjar skruva lite under sommaren.
Historia: Vet inte så mycket om övriga ägare förutom att jag är #10 i ordningen och att det rullat söderut förut (Göteborg bland annat). Innan mig bodde bilen i Älsbyn och jag tror inte att den ägaren tog speciellt bra hand om kärran tyvärr, bromsrören "exploderade" pga rost och en lagomt hård inbromsning. Lite slitage här och där, insida som utsida.
Att göra: Byta drevet till hastighetsmätaren, se över avgassystemet, gå igenom el-kablar, ev byta turbo.. Inte så lång lista som sagt då jag inte kommer ha ekonomin.
Lite "skönhets-slitage" att fixa till, notera alla löv vid rutan
Finns några "ful-kopplingar" här och var att rätta till, snyggt och osäkert
Tillverkade denna hatthylla när jag var less på att böka med bromsrören, blev inte så jätte-snygg men det är min första någonsin så jag klagar inte Men går helt klart att göra bättre, och förstärkas
Mera bilder kommer då det händer något!
Det blir dock inte så mycket till projekt då jag studerar och alltså lever relativt snålt
Bilen köptes för ungefär 2 år sedan, och har väl mer eller mindre stått stilla ungefär 1½ år. Men nu fick jag något ryck och ville börjar skruva lite under sommaren.
Historia: Vet inte så mycket om övriga ägare förutom att jag är #10 i ordningen och att det rullat söderut förut (Göteborg bland annat). Innan mig bodde bilen i Älsbyn och jag tror inte att den ägaren tog speciellt bra hand om kärran tyvärr, bromsrören "exploderade" pga rost och en lagomt hård inbromsning. Lite slitage här och där, insida som utsida.
Att göra: Byta drevet till hastighetsmätaren, se över avgassystemet, gå igenom el-kablar, ev byta turbo.. Inte så lång lista som sagt då jag inte kommer ha ekonomin.
Lite "skönhets-slitage" att fixa till, notera alla löv vid rutan
Finns några "ful-kopplingar" här och var att rätta till, snyggt och osäkert
Tillverkade denna hatthylla när jag var less på att böka med bromsrören, blev inte så jätte-snygg men det är min första någonsin så jag klagar inte Men går helt klart att göra bättre, och förstärkas
Mera bilder kommer då det händer något!
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Luleå
Re: Phreak: Celica ST165
Hmm hmm nu när jag ändå lägger upp en projekt-tråd så kan jag ju passa på att ställa frågan: Hur pass allvarligt är detta rosthål som jag hittade tidigare?
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Phreak: Celica ST165
Du har konstig färg på din ventilkåpa
Rosthålet är svårt att bedömma så här men helt bra är det ju inte med rosthål.
Rosthålet är svårt att bedömma så här men helt bra är det ju inte med rosthål.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Luleå
Re: Phreak: Celica ST165
Haha ja! Jag kallar den för FlugsvampsrödLarco skrev:Du har konstig färg på din ventilkåpa
Rosthålet är svårt att bedömma så här men helt bra är det ju inte med rosthål.
Nej rost är aldrig bra, och det där hålet sitter i "armen" från bakaxeln till, vet inte hur jag ska förklara det då jag inte vet vad den heter.. Sub Frame på engelska tror jag
Är det något som går att laga genom att svetse fast ny plåt?
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Phreak: Celica ST165
Jo bakvagnsbryggan känner jag igen
Det är nog en bra idé att laga det innan det blir värre.
Det är nog en bra idé att laga det innan det blir värre.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Iceman07
- Inlägg: 200
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
- Bilmodell: celica gt4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: hemse
- Land (Country): sverige
- Ort: hemse
Re: Phreak: Celica ST165
har samma fenomen på min brygga...........jag tycka du ska fixa te det.......för de lär ju int bli bättre:(
virre magnusson
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Luleå
Re: Phreak: Celica ST165
Fungerar det att bara svetsa fast ny plåt? Givetvis slipa bort all kringliggande rost först.. Hur löste du problemet?
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Flen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Flen
Re: Phreak: Celica ST165
Snygg hatthylla !
- Iceman07
- Inlägg: 200
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
- Bilmodell: celica gt4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: hemse
- Land (Country): sverige
- Ort: hemse
Re: Phreak: Celica ST165
jo de gär de väl om de int är allt för illa........jag har av hela min bakvagn nu...å de är ju lite mer jobb med...men då blir allt bra....Phreak skrev:Fungerar det att bara svetsa fast ny plåt? Givetvis slipa bort all kringliggande rost först.. Hur löste du problemet?
men kolla hur mycket rost de är och hur mycket som är så pass dåligt att de behöver bytas....sen får du utgå ifrån de..
om man int gör något åt de så kommer de bara fortsätta bli allt svagare...
virre magnusson
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Luleå
Re: Phreak: Celica ST165
Tack! Den är dock relativt skev här och där, någon gång ska jag göra om den så den blir bättreJesper Nilsson skrev:Snygg hatthylla !
Jag ska ner och se vad som lossnar vid enkel slipning medelst en dremel Sedan får jag väl ta ställning till om ny "brygga" eller ej, det är förvisso ett hål, men är inte speciellt mycket rost på "väggarna" motsv.Iceman07 skrev:jo de gär de väl om de int är allt för illa........jag har av hela min bakvagn nu...å de är ju lite mer jobb med...men då blir allt bra....
men kolla hur mycket rost de är och hur mycket som är så pass dåligt att de behöver bytas....sen får du utgå ifrån de..
om man int gör något åt de så kommer de bara fortsätta bli allt svagare...
Återstår att se hur det blir
Förövrigt! Hur reagerar LMM:en (luftmassemätaren) om jag byter till en öppen dumpventil? Den borde väl inte få spader då det inte sitter en dumpventil original va?