Sida 1 av 5

Phreak: Celica ST165

Postat: fre 26 jun 2009, 10:47:07
av Phreak
Nu när jag börjat skriva på forumet lite här och var så tänkte jag att jag lika gärna kunde lägga upp en projekt-tråd också.
Det blir dock inte så mycket till projekt då jag studerar och alltså lever relativt snålt :(

Bilen köptes för ungefär 2 år sedan, och har väl mer eller mindre stått stilla ungefär 1½ år. Men nu fick jag något ryck och ville börjar skruva lite under sommaren.

Historia: Vet inte så mycket om övriga ägare förutom att jag är #10 i ordningen och att det rullat söderut förut (Göteborg bland annat). Innan mig bodde bilen i Älsbyn och jag tror inte att den ägaren tog speciellt bra hand om kärran tyvärr, bromsrören "exploderade" pga rost och en lagomt hård inbromsning. Lite slitage här och där, insida som utsida.

Att göra: Byta drevet till hastighetsmätaren, se över avgassystemet, gå igenom el-kablar, ev byta turbo.. Inte så lång lista som sagt då jag inte kommer ha ekonomin.


Lite "skönhets-slitage" att fixa till, notera alla löv vid rutan :P
Bild

Finns några "ful-kopplingar" här och var att rätta till, snyggt och osäkert :P
Bild

Tillverkade denna hatthylla när jag var less på att böka med bromsrören, blev inte så jätte-snygg men det är min första någonsin så jag klagar inte :P Men går helt klart att göra bättre, och förstärkas :)
Bild

Mera bilder kommer då det händer något! :)

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: fre 26 jun 2009, 13:24:19
av Phreak
Hmm hmm nu när jag ändå lägger upp en projekt-tråd så kan jag ju passa på att ställa frågan: Hur pass allvarligt är detta rosthål som jag hittade tidigare? :shock:

Bild

Bild

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: fre 26 jun 2009, 13:45:12
av Larco
Du har konstig färg på din ventilkåpa :P

Rosthålet är svårt att bedömma så här men helt bra är det ju inte med rosthål.

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: fre 26 jun 2009, 16:32:21
av Phreak
Larco skrev:Du har konstig färg på din ventilkåpa :P

Rosthålet är svårt att bedömma så här men helt bra är det ju inte med rosthål.
Haha ja! Jag kallar den för Flugsvampsröd :P

Nej rost är aldrig bra, och det där hålet sitter i "armen" från bakaxeln till, vet inte hur jag ska förklara det då jag inte vet vad den heter.. Sub Frame på engelska tror jag :P

Är det något som går att laga genom att svetse fast ny plåt?

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: fre 26 jun 2009, 22:24:22
av Larco
Jo bakvagnsbryggan känner jag igen ;)
Det är nog en bra idé att laga det innan det blir värre.

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: lör 27 jun 2009, 17:06:48
av Iceman07
har samma fenomen på min brygga...........jag tycka du ska fixa te det.......för de lär ju int bli bättre:(

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: lör 27 jun 2009, 21:23:40
av Phreak
Fungerar det att bara svetsa fast ny plåt? Givetvis slipa bort all kringliggande rost först.. Hur löste du problemet?

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: lör 27 jun 2009, 23:18:47
av Jesper Nilsson
Snygg hatthylla ! :)

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: sön 28 jun 2009, 12:38:46
av Iceman07
Phreak skrev:Fungerar det att bara svetsa fast ny plåt? Givetvis slipa bort all kringliggande rost först.. Hur löste du problemet?
jo de gär de väl om de int är allt för illa........jag har av hela min bakvagn nu...å de är ju lite mer jobb med...men då blir allt bra....
men kolla hur mycket rost de är och hur mycket som är så pass dåligt att de behöver bytas....sen får du utgå ifrån de..
om man int gör något åt de så kommer de bara fortsätta bli allt svagare...

Re: Phreak: Celica ST165

Postat: mån 29 jun 2009, 11:53:01
av Phreak
Jesper Nilsson skrev:Snygg hatthylla ! :)
Tack! :) Den är dock relativt skev här och där, någon gång ska jag göra om den så den blir bättre :lol:
Iceman07 skrev:jo de gär de väl om de int är allt för illa........jag har av hela min bakvagn nu...å de är ju lite mer jobb med...men då blir allt bra....
men kolla hur mycket rost de är och hur mycket som är så pass dåligt att de behöver bytas....sen får du utgå ifrån de..
om man int gör något åt de så kommer de bara fortsätta bli allt svagare...
Jag ska ner och se vad som lossnar vid enkel slipning medelst en dremel :P Sedan får jag väl ta ställning till om ny "brygga" eller ej, det är förvisso ett hål, men är inte speciellt mycket rost på "väggarna" motsv.
Återstår att se hur det blir :)

Förövrigt! Hur reagerar LMM:en (luftmassemätaren) om jag byter till en öppen dumpventil? Den borde väl inte få spader då det inte sitter en dumpventil original va?