Hastighetsmätare mr2

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Hastighetsmätare mr2

Inlägg av Showiit »

Tjena!

Jag är ny i både Toyota världen och på detta forum;) men jag försöker lära mig!

Jag har lite problem med hastighetsmätaren på min mr2 turbo (gen 2), har inte felsökt problemet så djupt än men har kommit så långt att när man plockar bort vajern på lådan så snurrar inte hylsan där i när hjulen snurrar. Laga felet är nog inga problem men hitta delar och sprängskiss verkar vara omöjligt;) så tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig på vad för svensksåld bil min låda sitter på original;)

Jag har köpt nymans gamla vita kaross som proberas här på forumet gjort de mesta av dagens setup på:) har enligt uppgifter av föregående ägare och även proberas själv att det är en gen 3 låda från den japanska marknaden om jag förstått allt rätt:p för när jag kollat regnr på bil3an här i Uppsala så för jag bara fram elektroniska hastighetsmätare på både celica gt4 och mr2 gen 3. Någon som har något förslag på hur jag går vidare:)

Med vänlig hälsning,
Ante
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Hastighetsmätare mr2

Inlägg av Showiit »

problemet fixades lätt med lite veidec lim och glatthumör;)
men problemet att få tag i delar kvarstår så är tacksam för hjälp!

har även en fråga angående olietryck, kan man lita på ett tryck taget från en oljefilterplatta? trycket dippar ned till under 1kg på tomgång när bilen är varm. blev bättre med tjockare olja med inte bra! några tips eller är de oljepump byte på g?

även en snabb fråga till;) vad åker ni med för tändstift? bilen är väl rätt välkänd men är i alla fall runt 400-450hk.

mvh
Ante
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Hastighetsmätare mr2

Inlägg av Proberas »

Oljepumpen byttes till en helt ny när jag bytte motor så den bör det ej vara. Jag körde med castrol olja kommer inte ihåg vad den heter men den som dom har i BMW m motorer osv.. Tändstift så gick den absolut bäst på Bosch silver nånting..

Mvh Daniel
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Hastighetsmätare mr2

Inlägg av KelMer »

Tror inte du behöver vara orolig över oljetrycket, nu refererar jag iofs till v6:an som jag har! Oljetrycket på tomgång ska ligga på ungefär 0.6kg enligt verkstadsmanualen!!! Ett tips är ju att leta upp verkstadsmanualen online som pdf! Alltid bra att ha, ang reservdelar så har du bra hjälp av toyodiy.com ! Toyotas reservdelssystem crackat Online.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Hastighetsmätare mr2

Inlägg av Showiit »

KelMer skrev:Tror inte du behöver vara orolig över oljetrycket, nu refererar jag iofs till v6:an som jag har! Oljetrycket på tomgång ska ligga på ungefär 0.6kg enligt verkstadsmanualen!!! Ett tips är ju att leta upp verkstadsmanualen online som pdf! Alltid bra att ha, ang reservdelar så har du bra hjälp av toyodiy.com ! Toyotas reservdelssystem crackat Online.
Okey där ser man! Får nog bli en högtryckspump i nästa motor:) ja de ska ja verkligen kolla upp:) tack så mycket !!!
Skriv svar