Sida 1 av 1

1az-fes 2.0 bensin läckage

Postat: sön 17 nov 2013, 15:47:52
av Dzeipas
Hej, Avensis startar inte!

2005, 2.0l bensin man.

Har kört ca 500mil utan större problem, men nu står bilen i garage och går inte att starta. Tvättade bilen under förra helgen och lämnade den i garaget. Igår försökte starta, motorn går runt men startar inte.

Tidigare ägare hade klagat över bensinlukt in i bilen, men ingen orsak hittades i 19500mil service. För nån orsak de bytte bensinpump?!? Jag upplevde samma symptom vid nästan varje start, stark bensinlukt som försvan efter en stund. Bilen har också haft problem med ojämn tomgång, antagligen igensotad spjällhus.

Den lokala Toyota servicen föreslog att kolla EFI-säkringar, gnista (tändstiff var helt svart), ta bort minus från batteriet för en stund... ingen hjälp!

Då beslöt jag att öppna och putsa spjällhuset (det var ju rejält smutsig) men hjälpte inte.

Jag lyfte bilen upp för att kolla under insug och hittade klara tecken av läckage (har en bild men kan inte bifoga...).

Vad kan orsaka läckage? O-ringar? Det rekommenderas att köra med 98E. Om tidigare ägaren har kört med 95E, är det möjligt att insprutar eller O-ringar har fått skador? Kan man ta bort insug utan att lyfta motor? Kanske det är möjligt att lossa bultar och trycka ner hela insuget för att fä tag till insprutdelar?

Vilken tur att de tackade nej hos Toyota handlaren för min Carina E i inbyte! 42000mil och går som en klocka :thumbup: :thumbup: !!!

Re: 1az-fes 2.0 bensin läckage

Postat: sön 17 nov 2013, 21:18:02
av cheetah1
Både 95 och 98 innehåller för närvarande 5% etanol, så det har ingen betydelse.

Ett tips om du vet ungefär var det läcker kan vara att tvätta och torka området noggrant och sedan ha på talk (typ babypuder) innan du kör en kort stund. Då syns det tydligt var det fuktar nånstans.

Det kan vara anslutningar som läcker, spruckna slangar, packningar, o-ringar osv, så det är rätt svårt att gissa sig till.

Re: 1az-fes 2.0 bensin läckage

Postat: mån 18 nov 2013, 12:39:01
av Dzeipas
Bra tips, men bilen är inte ännu körbar.

Är spruckna bensinslangar eller insugpackningar vanliga hos 2.0 motorer? När det läcker bensin, hur reagerar ECU / EFI? Är det möjligt att det blir rikare blandning och därför är alla tändstiften svarta? Alla lambdasonden ser ut som nya (rena anslutningar), förmodligen tidigare ägaren har också haft problem med bilen.

Felsökning fortsätter igen på kvällen...