Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Tis 27 Feb, 2007 10:50 pm
Roligt, Roligare, Ro..
Roligt, Roligare, Ro..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Lör 03 Mar, 2007 12:28 am
Johnny Blade var nog närmast, bra gissning, men inte riktigt rätt
Tack för ert stöd, får se hur det blir.. Siktar på att byta oket, blir nog enklast.. Såg över möjligheten att byta till Rolla GTi- bromsar bak, men ändrade mig när kolvarna var 6mm mindre & skivorna klenare..
Det hade inte tjärvat ihop iaf, men eftersom det troligen inte blivit luftat på urminnes tider.. Om ens alls sen ny, så tog det naturligtvis betydligt sämre!
Johnny Blade var nog närmast, bra gissning, men inte riktigt rätt
Tack för ert stöd, får se hur det blir.. Siktar på att byta oket, blir nog enklast.. Såg över möjligheten att byta till Rolla GTi- bromsar bak, men ändrade mig när kolvarna var 6mm mindre & skivorna klenare..
Det hade inte tjärvat ihop iaf, men eftersom det troligen inte blivit luftat på urminnes tider.. Om ens alls sen ny, så tog det naturligtvis betydligt sämre!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Sön 11 Mar, 2007 6:55 pm
Tackar, fast så offtopic var de ju inte, beröm för bilder kan du ju gärna få ge
Förstår att du är insnöad på dina små fransmän, men de är ju roliga bilar de med, när de behagar att fungera
Idag har jag varit & träffat en förebild, till min lilla räcer, hej vad den gick
Tackar, fast så offtopic var de ju inte, beröm för bilder kan du ju gärna få ge
Förstår att du är insnöad på dina små fransmän, men de är ju roliga bilar de med, när de behagar att fungera
Idag har jag varit & träffat en förebild, till min lilla räcer, hej vad den gick
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Ons 16 Maj, 2007 9:30 pm
Tackar som frågar, jag jobbar på som en galning..... men tyvärr inte på bilen Körigt som tusan på jobbet, så det är i stort sätt dit all vaken tid har gått den senaste tiden!
Bilen står som synes fortfarande på bockar, en kompis var förbi med sin nya fina domkraft, så jag fick upp bilen ~ dubbelt så mycket som tidigare.. Vilket underlättar en hel del..
Det är en bult som måste kapas, i höger bak & en bult i vänster fram som vägrar erkänna sig besegrad med biltemas värdelösa engångs avdragare..
Sedan är det bara att pressa ur std.bussningarna, & i med de nya!
Nya stötdämpare & fjädrar, ska beställas, efter många om & men lutar de åt en gul koni setup.. De billigare sk. coiloversbenen verkar hålla så tvivelaktig kvalité & TODA är inget alternativ pga. priset..
Annars har de väll hänt lite smått, som sådant.. Men hoppas på att kunna göra ett ordentligt ryck, nu snart, bara motivationen & tiden återfinns!
Tackar som frågar, jag jobbar på som en galning..... men tyvärr inte på bilen Körigt som tusan på jobbet, så det är i stort sätt dit all vaken tid har gått den senaste tiden!
Bilen står som synes fortfarande på bockar, en kompis var förbi med sin nya fina domkraft, så jag fick upp bilen ~ dubbelt så mycket som tidigare.. Vilket underlättar en hel del..
Det är en bult som måste kapas, i höger bak & en bult i vänster fram som vägrar erkänna sig besegrad med biltemas värdelösa engångs avdragare..
Sedan är det bara att pressa ur std.bussningarna, & i med de nya!
Nya stötdämpare & fjädrar, ska beställas, efter många om & men lutar de åt en gul koni setup.. De billigare sk. coiloversbenen verkar hålla så tvivelaktig kvalité & TODA är inget alternativ pga. priset..
Annars har de väll hänt lite smått, som sådant.. Men hoppas på att kunna göra ett ordentligt ryck, nu snart, bara motivationen & tiden återfinns!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Tis 22 Maj, 2007 7:56 pm
Idag har det skett ett väldigt litet steg för mänskligheten, fast ett otroligt stort för bilen i fråga..
Vad har jag då gjort, jo jag har lagt mig i garaget på en lånad hora & kapat en bult*¤#~#""*
Denna bult har jag bekymmrat mig över länge, och nu är den äntligen av, bara andra sidan kvar.. Men det jävligaste är gjort, & de är otroligt skönt!
Förhoppningsvis ska det bli lite tätare uppdateringar nu ett tag, fram tills bilen står på hjul..
Jag kommer att beställa fjädrar & dämpare under veckan, de blir gula koni som jag tidigare sa.. Mister en del inställningar, mot de billigare sk. coiloversatserna, men med koni kan jag iaf känna att jag köpt kvalité, hoppas jag 8)
Idag har det skett ett väldigt litet steg för mänskligheten, fast ett otroligt stort för bilen i fråga..
Vad har jag då gjort, jo jag har lagt mig i garaget på en lånad hora & kapat en bult*¤#~#""*
Denna bult har jag bekymmrat mig över länge, och nu är den äntligen av, bara andra sidan kvar.. Men det jävligaste är gjort, & de är otroligt skönt!
Förhoppningsvis ska det bli lite tätare uppdateringar nu ett tag, fram tills bilen står på hjul..
Jag kommer att beställa fjädrar & dämpare under veckan, de blir gula koni som jag tidigare sa.. Mister en del inställningar, mot de billigare sk. coiloversatserna, men med koni kan jag iaf känna att jag köpt kvalité, hoppas jag 8)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Lör 26 Maj, 2007 12:57 am
Trevligt, jo de är en viss känsla när skiten tillslut behagar att släppa
Jag & en kompis har roat oss med dagens nyförvärv ikväll, en vinkelslip från Classes, för 189.-
Så nu har den sista bulten i bakvagnen, äntligen fått ge vika..
Desamma gäller för bulten, som envist vägrat släppa i framvagnen, min ynkliga avdragare från Biltema fick erkänna sig besegrad idag!
Fint märke också, vi fick hålla ihop käftarna med en skruvtving, & precis när svordommarna började bli allt för intensiva släppte bulten, skönt..
Så nu är alla bitar, som jag ska pressa i & ur bussningar, lösa från bilen, härligt.. Hoppas få möjlighet att ordna de till veckan..
Trevligt, jo de är en viss känsla när skiten tillslut behagar att släppa
Jag & en kompis har roat oss med dagens nyförvärv ikväll, en vinkelslip från Classes, för 189.-
Så nu har den sista bulten i bakvagnen, äntligen fått ge vika..
Desamma gäller för bulten, som envist vägrat släppa i framvagnen, min ynkliga avdragare från Biltema fick erkänna sig besegrad idag!
Fint märke också, vi fick hålla ihop käftarna med en skruvtving, & precis när svordommarna började bli allt för intensiva släppte bulten, skönt..
Så nu är alla bitar, som jag ska pressa i & ur bussningar, lösa från bilen, härligt.. Hoppas få möjlighet att ordna de till veckan..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Tis 29 Maj, 2007 11:56 pm
Läget ser ut som så, att fjädrar & dämpare är beställda, samt betalda.. Besiktningstid är bokad, Klockan 09.30 fredag 29 juni 2007!
Måste ha tag i ett nytt ok, till vänster bak.. Hade spårat upp ett, från en skrot nu så sent som igår.. Men de låg reserverat, & fick idag veta att de t.o.m blivit sålt till en Norsk utan att de uppdaterat i lager
Så jag ryckte upp mig, & gjorde en liten punktinsats i garaget ikväll..
Plockade ner mitt sunkiga oljetråg, för att snygga upp lite & täta om, så jag slipper allt oljeslagg.. Vid höga varv tränger de ut en del, som de är nu!
Efter allt piller, och pjoller, så fick jag gotta mig åt att titta lite på fina motorbitar.. Blev väldigt sugen på att bygga ny motor, & lära sig från grunden
Går det att på något enkelt sätt, se hur pass sliten oljepumpen är? Eller är de bara att byta, eller låta bli att byta, beronde på hur nojig jag blir..
Läget ser ut som så, att fjädrar & dämpare är beställda, samt betalda.. Besiktningstid är bokad, Klockan 09.30 fredag 29 juni 2007!
Måste ha tag i ett nytt ok, till vänster bak.. Hade spårat upp ett, från en skrot nu så sent som igår.. Men de låg reserverat, & fick idag veta att de t.o.m blivit sålt till en Norsk utan att de uppdaterat i lager
Så jag ryckte upp mig, & gjorde en liten punktinsats i garaget ikväll..
Plockade ner mitt sunkiga oljetråg, för att snygga upp lite & täta om, så jag slipper allt oljeslagg.. Vid höga varv tränger de ut en del, som de är nu!
Efter allt piller, och pjoller, så fick jag gotta mig åt att titta lite på fina motorbitar.. Blev väldigt sugen på att bygga ny motor, & lära sig från grunden
Går det att på något enkelt sätt, se hur pass sliten oljepumpen är? Eller är de bara att byta, eller låta bli att byta, beronde på hur nojig jag blir..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Tor 31 Maj, 2007 10:00 pm
Mjao, tänkte mer om de var något gammeltrix som de gick att se, lite tvärt bara.. Men de blir nog till att plocka ner den & mäta lite spontant, vid något tillfälle!
Tänkte passa på att skämma bort mina trogna tittare, med en ny färsk uppdatering också.. Måste bli någon form av rekord på uppdateringar, den senaste veckan i min tråd
Hur som haver, så tvättade jag upp ventilkåporna & de sunkiga oljetråget igår kväll..
Och lämnade de för lack, idag, de kommer bli en ganska orginell färg
Men nu till den STORA HÄNDELSEN , idag har jag äntligen pressat i de nya bussningarna.. Som jag gruvat mig inför detta, men ack så lätt de gick!
En kompis hade fått en hemgjord press, av en arbetskamrat, som inte längre hade plats för den.. Den är baserad på en upp & nedvänd pelardomkraft, vilket visade sig vara helt perfekt
Varken jag eller han är direkt religösa, snarare långt ifrån.. Efter en otroligt seeg dag på jobbet, tog vi oss ann detta, & inte en enda svordom lades under kvällen.. Rena googörat 8)
De tidigare bussningarna var ingen vacker syn, otroligt skönt att veta att de nya nu sitter på plats.. Hårdheten, mellan de nya & dessa, är som natt & dag!
Allt rat, med de nya bussningarna på plats, som nu bara ska monteras fast på lilla bilen igen..
Mjao, tänkte mer om de var något gammeltrix som de gick att se, lite tvärt bara.. Men de blir nog till att plocka ner den & mäta lite spontant, vid något tillfälle!
Tänkte passa på att skämma bort mina trogna tittare, med en ny färsk uppdatering också.. Måste bli någon form av rekord på uppdateringar, den senaste veckan i min tråd
Hur som haver, så tvättade jag upp ventilkåporna & de sunkiga oljetråget igår kväll..
Och lämnade de för lack, idag, de kommer bli en ganska orginell färg
Men nu till den STORA HÄNDELSEN , idag har jag äntligen pressat i de nya bussningarna.. Som jag gruvat mig inför detta, men ack så lätt de gick!
En kompis hade fått en hemgjord press, av en arbetskamrat, som inte längre hade plats för den.. Den är baserad på en upp & nedvänd pelardomkraft, vilket visade sig vara helt perfekt
Varken jag eller han är direkt religösa, snarare långt ifrån.. Efter en otroligt seeg dag på jobbet, tog vi oss ann detta, & inte en enda svordom lades under kvällen.. Rena googörat 8)
De tidigare bussningarna var ingen vacker syn, otroligt skönt att veta att de nya nu sitter på plats.. Hårdheten, mellan de nya & dessa, är som natt & dag!
Allt rat, med de nya bussningarna på plats, som nu bara ska monteras fast på lilla bilen igen..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Tis 12 Jun, 2007 10:30 pm
Trevligt att höra, att ni gillar läget..
Fina ord av dig Salle, trevligt!
Bussningar ska göra otroligt mycket, ska bli intressant att se HUR mycket de faktiskt gör.. "Dessvärre" byter jag allt annat också, dämpare, fjädrar, ny hjulinställning, bromsar & däck så den enskilda skillnaden blir svår att peka på..
Blade, vi får se hur fel de blir, jobbigt om jag får göra en framvagnsinställning bak istället för fram t.ex
Och Erik, naturligtvis rullar Rollan på, den får göra rätt för sig, nästan varje dag
Annars tuffar de på i maklig fart faktiskt, försöker åstakomma något för var dag.. Mycket administrativt arbete den senaste tiden, men nu är förhoppningsvis allt uppstyrt!
Bromsoket bak t.ex, hittade ett begagnat från en skrot, när de var beställt kommer de & säger att det redan är sålt till en Norsk.. Bra snopet, så nu har jag fått tag i ett nyrenoverat, med garanti av RUIN här på forumet! De ska ligga på bussen just för stunden, bör dyka upp vilken dag som helst..
Bromsslangarna är förhoppningvis beställda idag, lämnade mallar för att få ett pris idag iaf..
Packningar, hämtade jag ut mot lösensumma hos Toyota igår..
R-Däcken är duktigt försenade, ska inte dyka upp förrän i slutet av Juli, kanske Augusti Så jag vet inte hur jag ska göra där, vänta & hoppas att de dyker upp eller försöka hitta på annat håll, förmodligen blir det lite av en kompromiss!
Försökte även få tag i en del nya bultar till hjulupphängningen idag, med mindre lyckat resultat.. 1,25gäng, är inte helt lätt att finna tydligen, största järnhandeln i stan klarade inte av att ordna de iaf.. Blev en del annat, nya bultar till oljetråget, nya förband till drivknutsdamaskerna några muttrar osv..
Snart bör allt vara ordnat, bara dämparna behagar dyka upp i tid..
Så vad har hänt sen sist, kanske ni nu är nyfikna på?
I Torsdags, gav jag mig på att få lös de två sista bussningarna i framvagnen, de som sitter direkt i chassit.. Vilken pina, jag låg som en fiolsträng under bilen & matade med båda benen, uppkrupen i hjulhuset, utan större framgång..
Men som vanligt, med denna bil, går nästan allt att ordna genom att skruva lös ett gäng andra jävliga bultar.. Fästet är bultat med fyra stycken bultar vardera, vrångt & jävligt till! Vad göra? Bara till att ta ner eländet, vägrar att lämna dessa bussningar..
Efter många om och men, så fick jag ner stagen;
Åkte sedan till en kompis, efter jobbet på Fredag med stagen..
Han hade just fått fart på sin kompressor, så först blästrades gängorna!
Ingen dum idé;
Där efter upp i skruvstycke, smörja, dra åt.... först med handkraft, de dög inte, sen med en hammare, de dög inte, sen med en stor yxa, bättre blev de inte
Blästermannen ovan, som är ganska precis dubbelt så stor som mig, började mata med ett långt dragskaft & krafthylsa.. Arbetsbänken började röra på sig, jag fick hålla emot, fortsatte att mata, KRACH, ja tänkte vi, nä tänkte krafthylsan & sprack;
Jakten efter en ny hylsa tog sin fart, ringde hej vilt, & fick upp ett spår.. Vi tog blästermannens cab & åkte iväg, dessvärre fann vi ingen hylsa men de bidde en ordentligt stor rörtång & en skiftnyckel av samma kaliber istället..
Vi bökade på & hade oss, efter att remmarna med cabben var lagda!
Muttern satt kvar, och riktigt hånflinade åt oss.. Och det var ganska precis nu, skyddsmunderingen i form av hörselskydd & glasögon kom fram, samt den ärade vinkelslipen..
Jag blev ganska hispig, när jag såg blicken på blästermannen som nu mer bytt skepnad till att bli vinkelslipsmannen, jag han tänka hur svårt det måste vara att få tag i ett nytt stag... När det dörren till ett ordentligt svordomsföråd plötsligt brakar loss!
Men det var bara någon form av lockrop, för att sänka mutterns värdighet totalt.. För nu var det en huggmejsel som kom in i bilden, & rätt var de var, låg staget löst & den nya bussningen fick ta plats 8)
Bussningen, till andra sidan, gick mer smärtfritt.. Så nu är samtliga bussningar på plats, & de är ett avslutat kapitelt, etappseger
Efter det har verksamheten legat lågt under helgen, för att ta nya tag nu igår.. Jag köpte mig en dremelreplica, COTech naturligtvis, för att avlägsna de nu mer försmå bromssköldarna fram & resterna av de bakre..
Första kapskivan gick åt FORT, men jag han en bit ändå, ca: ½, med hjälp av de andra tillhyggena;
Tillslut var all plåt på sidan av, istället för fast & runt navet;
Samma lika, på de andra fyra sköldarna, så nu är de förpassade till sopåkarna.. Istället för att sitta & se sunkiga ut på min lilla bil;
Började sedan rensa upp runt blocket, & toppen, för att kunna montera de nyalackade bitarna.. Ganska mycket sliten olja som lagt sig, med tanke på att de läkt tidigare, riktigt skitgöra i ordets rätta bemärkelse alltså!
Nu till idag, när jag fick tillbaka ventilkåporna & oljetråget från lack.. Ventilkåporna har badat thinnertunna & blev helt rena in på aluminiumet.. Medan oljetråget fick hålla tillgodo med att blästras.. Håll i er, tror icke ni skådat något liknande tidigare
Som sagt, väldigt rena invädigt, skönt att slippa gammslagget;
Satte där efter igång med att putsa upp lite bitar, i brist på blästring, detta tillhör också kategorin skitgöra.. Sprutar som en ren bläster, på MIG, när jag kör med de roterande stålborstarna.. Men skapligt mycket bättre, än innan blir det;
Begränsade mig till bitarna till framvagnen, för att sedan roa mig med googörat, att montera tillbaka de nylackade ventilkåporna med nya hela & fina packningar;
Tändstiften med kablar väntar jag med, eftersom det kommer bli ett komptest gjort på motorn, när den åter är helt ihopskruvad.. Så här ser de ut, när de sitter på plats, ris eller ros?
Det var allt från nu, vi får se vad som händer imorgon..
Trevligt att höra, att ni gillar läget..
Fina ord av dig Salle, trevligt!
Bussningar ska göra otroligt mycket, ska bli intressant att se HUR mycket de faktiskt gör.. "Dessvärre" byter jag allt annat också, dämpare, fjädrar, ny hjulinställning, bromsar & däck så den enskilda skillnaden blir svår att peka på..
Blade, vi får se hur fel de blir, jobbigt om jag får göra en framvagnsinställning bak istället för fram t.ex
Och Erik, naturligtvis rullar Rollan på, den får göra rätt för sig, nästan varje dag
Annars tuffar de på i maklig fart faktiskt, försöker åstakomma något för var dag.. Mycket administrativt arbete den senaste tiden, men nu är förhoppningsvis allt uppstyrt!
Bromsoket bak t.ex, hittade ett begagnat från en skrot, när de var beställt kommer de & säger att det redan är sålt till en Norsk.. Bra snopet, så nu har jag fått tag i ett nyrenoverat, med garanti av RUIN här på forumet! De ska ligga på bussen just för stunden, bör dyka upp vilken dag som helst..
Bromsslangarna är förhoppningvis beställda idag, lämnade mallar för att få ett pris idag iaf..
Packningar, hämtade jag ut mot lösensumma hos Toyota igår..
R-Däcken är duktigt försenade, ska inte dyka upp förrän i slutet av Juli, kanske Augusti Så jag vet inte hur jag ska göra där, vänta & hoppas att de dyker upp eller försöka hitta på annat håll, förmodligen blir det lite av en kompromiss!
Försökte även få tag i en del nya bultar till hjulupphängningen idag, med mindre lyckat resultat.. 1,25gäng, är inte helt lätt att finna tydligen, största järnhandeln i stan klarade inte av att ordna de iaf.. Blev en del annat, nya bultar till oljetråget, nya förband till drivknutsdamaskerna några muttrar osv..
Snart bör allt vara ordnat, bara dämparna behagar dyka upp i tid..
Så vad har hänt sen sist, kanske ni nu är nyfikna på?
I Torsdags, gav jag mig på att få lös de två sista bussningarna i framvagnen, de som sitter direkt i chassit.. Vilken pina, jag låg som en fiolsträng under bilen & matade med båda benen, uppkrupen i hjulhuset, utan större framgång..
Men som vanligt, med denna bil, går nästan allt att ordna genom att skruva lös ett gäng andra jävliga bultar.. Fästet är bultat med fyra stycken bultar vardera, vrångt & jävligt till! Vad göra? Bara till att ta ner eländet, vägrar att lämna dessa bussningar..
Efter många om och men, så fick jag ner stagen;
Åkte sedan till en kompis, efter jobbet på Fredag med stagen..
Han hade just fått fart på sin kompressor, så först blästrades gängorna!
Ingen dum idé;
Där efter upp i skruvstycke, smörja, dra åt.... först med handkraft, de dög inte, sen med en hammare, de dög inte, sen med en stor yxa, bättre blev de inte
Blästermannen ovan, som är ganska precis dubbelt så stor som mig, började mata med ett långt dragskaft & krafthylsa.. Arbetsbänken började röra på sig, jag fick hålla emot, fortsatte att mata, KRACH, ja tänkte vi, nä tänkte krafthylsan & sprack;
Jakten efter en ny hylsa tog sin fart, ringde hej vilt, & fick upp ett spår.. Vi tog blästermannens cab & åkte iväg, dessvärre fann vi ingen hylsa men de bidde en ordentligt stor rörtång & en skiftnyckel av samma kaliber istället..
Vi bökade på & hade oss, efter att remmarna med cabben var lagda!
Muttern satt kvar, och riktigt hånflinade åt oss.. Och det var ganska precis nu, skyddsmunderingen i form av hörselskydd & glasögon kom fram, samt den ärade vinkelslipen..
Jag blev ganska hispig, när jag såg blicken på blästermannen som nu mer bytt skepnad till att bli vinkelslipsmannen, jag han tänka hur svårt det måste vara att få tag i ett nytt stag... När det dörren till ett ordentligt svordomsföråd plötsligt brakar loss!
Men det var bara någon form av lockrop, för att sänka mutterns värdighet totalt.. För nu var det en huggmejsel som kom in i bilden, & rätt var de var, låg staget löst & den nya bussningen fick ta plats 8)
Bussningen, till andra sidan, gick mer smärtfritt.. Så nu är samtliga bussningar på plats, & de är ett avslutat kapitelt, etappseger
Efter det har verksamheten legat lågt under helgen, för att ta nya tag nu igår.. Jag köpte mig en dremelreplica, COTech naturligtvis, för att avlägsna de nu mer försmå bromssköldarna fram & resterna av de bakre..
Första kapskivan gick åt FORT, men jag han en bit ändå, ca: ½, med hjälp av de andra tillhyggena;
Tillslut var all plåt på sidan av, istället för fast & runt navet;
Samma lika, på de andra fyra sköldarna, så nu är de förpassade till sopåkarna.. Istället för att sitta & se sunkiga ut på min lilla bil;
Började sedan rensa upp runt blocket, & toppen, för att kunna montera de nyalackade bitarna.. Ganska mycket sliten olja som lagt sig, med tanke på att de läkt tidigare, riktigt skitgöra i ordets rätta bemärkelse alltså!
Nu till idag, när jag fick tillbaka ventilkåporna & oljetråget från lack.. Ventilkåporna har badat thinnertunna & blev helt rena in på aluminiumet.. Medan oljetråget fick hålla tillgodo med att blästras.. Håll i er, tror icke ni skådat något liknande tidigare
Som sagt, väldigt rena invädigt, skönt att slippa gammslagget;
Satte där efter igång med att putsa upp lite bitar, i brist på blästring, detta tillhör också kategorin skitgöra.. Sprutar som en ren bläster, på MIG, när jag kör med de roterande stålborstarna.. Men skapligt mycket bättre, än innan blir det;
Begränsade mig till bitarna till framvagnen, för att sedan roa mig med googörat, att montera tillbaka de nylackade ventilkåporna med nya hela & fina packningar;
Tändstiften med kablar väntar jag med, eftersom det kommer bli ett komptest gjort på motorn, när den åter är helt ihopskruvad.. Så här ser de ut, när de sitter på plats, ris eller ros?
Det var allt från nu, vi får se vad som händer imorgon..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Tis 19 Jun, 2007 12:18 am
Trevligt att ni skriver lite, de uppskattas..
Största anledningen till att de blev Lila, var för att se om de var någon liten spjuver som skulle reagera, mission complete
Tack för de vänliga orden, de får ni gärna fortsätta med.. Stundvis blir jag väldigt less, men gnistan återfinns, eller jag tvingar mig mer eller mindre att återfinna den för jag vill ha ihop bilen nu, & köra 8)
Dock verkar en del prylar sitta i tjära, så vi får se hur de går, om jag måste krypa till korset & avbeställa mitt möte hos SBP den 29´onde..
Imorgon bör mina nya bultar till chassit dyka upp, från en kompetent & trevlig kille på Toyota i Västerås.. Nu är de färdighandlat hos den snikna gubben i stan, han är låångsam, tröttsam & sa jag snål
Monteringssats till bromsarna har jag också beställt nytt nu, lika så bra.. Annars är de bara stötdämparna, fjädrarna, däcken & bromsslangarna kvar
Så vad har hänt sen sist, först & främst ska jag visa min To Do List, som tyvärr har blivit längre sen bilden togs.. Men även en del bockar har tillkommit.. Den sista punkten, har jag själv inte plitat ner, men än dock nog den viktigaste
Annars var jag rent fysiskt väldigt lat, fram till Fredag, men försökte styra upp lite däck & annat jox.. Tog mig till jobbet strax efter fem, för att få komma mig hem någon gång & börja med de trista, men ack så viktiga, slipa upp alla chassiprylar.. Så de ser lite anständiga & kanske rent av fina ut, när de blir klart!
Så här såg den främmre kränghämmaren ut, innan jag började, notera även sprickorna i oem bussningen;
Och så här blev det, efter en stunds gnolande, i brist på blästerskåp.. Dock otvättat på bilden, så den lätt bruna nyansen beror på rostdammet;
BONUS, är det någon som vet vad detta är? Den satt på höger drivaxel, ringen satt i "gumminavet", som en form av balansvikt nästan.. Själv kom jag aldrig på det, tyckte den var ful & skabbig, så kapade rent av bort den.. Något jag bör sätta tillbaka, eller är de någon fräsig placebopryl, likt klumpen som satt framtill tidigare?
Dessvärre, visade min DremelReplica upp kvalitésbrister.. En förbaskad tur, i oturen, att kapskivan behagade sitta kvar i godset, och inte slungats rakt upp i min skalle
Alla armar, krängare & stag, fick likvärdig behandling som den främmre kränghämmaren.. Tror inte ni uppskattar ett bildgalleri på en massa rost, som sen försvann på ett 10-tal prylar, men de var ett jäkla göra
Sedan var det bromsarnas tur, så här såg höger bakok ut innan jag började.. Som förövrigt är enda oket jag inte bytt, det bytte dock den tidigare ägaren förra året;
Efter att jag gjort mitt, så bytte oket skepnad, till att se ut som så här (även här otvättat);
Naturligtvis fick alla ok, samma behandling, utom de nyinköpta som ska sitta vänsterbak.. De var i toppskick, kanonfint var de, väldigt nöjd! De främmre oken fick jag dock upp i näst intill samma nivå, här en bild på de ena av dem;
Här är samtliga delar, som jag gav mig på, inlagda i garaget för att tvättas;
Tvätta, kan kanske tyckas låta som en enkel uppgift.. Enda haken är ju att altl var stängt, och jag började tappa tålamodet att söka efter trasslet.. Högprincipen tillämpades tidigare i höst, för att öht få in bilen i farsan villagarage.. Men tillslut, så dök trasselkartongen upp;
Nästa problem, var så klart att finna T-Röd dunken, vilket blev en än större tålamodsprövande uppgift.. Men den som letar, skall finna som de säger, blev till att agera mulvad, och krypa en bit i bråten bara;
Det är sällan man blir så glad över en dunk ... som då
Samtliga prylar rengjordes, grundligt, med den nyfunna gåvan på dunk..
Bromsarna hängde jag upp i ett piskställ, medan de andra bitarna förpassades till tidningspapper på golvet.. I förgrunden, syns de nya oket, lite blankare än alla de andra, av någon anledning;
Efter en hel del kladdande, så blev allt svart, dessvärre även jag delvis;
Började känna mig tämligen nöjd, över mitt dagsverke & gjorde där med kväll.. Någon gång strax efter midnatt, för att ladda upp för kubbfesten dagen efter;
Av nämnd anledning, blev det inget gjort i Lördags.. Mer än att jag var ut i garaget & tänkte måla på lite, bara för att inse att klockan redan var för mycket!
Söndag däremot, tog jag nya tag.. Började att rengöra skvalplåten, som sitter mellan block & oljetråg.. En väldigt trist uppgift, så jag började rensa ur bagaget en stund istället.. Hittade en rolig sak under mattan, en nyckelring med "hittar du mig, ring polisen & ange denna kod", från Toyota i Vänersborg.. Där kvinnan som tog in bilen, som flyttgods -92 bodde;
Tyvärr inga dollars denna gång, men än dock lite asfaltsmatta.. Väldigt lite, kan inte ha blivit mer än ett par hundra gram
Fast alla mattor, och inredning åkte naturligtvis ut, vilket säkert gjorde något kilo.. Har inte vägt bråten, utan slängde bara upp de på den tidigare nämnda högen;
ECU är tillbaka monterad, tyvärr bara OEM-lådan än så länge.. Vill bara få bilen att rulla nu först, sedan ska jag prova med AE92 GTi burken jag har liggandes, där efter blir de till att gå loss den hårda vägen för att få ett högra varvstopp än 7800rpm som Rollalådan förhoppningsvis ger mig..
Under huven fram skedde samma sak, ut med mattan.. Där under låg de trasigt glas, vilket jag inte sopat undan ännu, hade ingen större lust att befatta mig med vassa saker då, eftersom jag skulle ge mig i kast med en massa dynga strax där efter;
De kladdiga, trånga & pillriga men ack så nödvändiga fick ta sin början;
Sedan samma visa på tråget, tyckte tuben började ta slut efter bara ett par centimeter.. Urch vilken opraktiskt förpackning, men de blev ordning tillslut;
Efter en hel del pillrande, med alla 19bultar & 2 muttrar, satt de äntligen på plats;
Idén att ge sig för denna kväll, och lägga sig för att ta sig upp till jobbet infann sig.. Och så fick de bli, inget mer gjort denna dag!
Idag Måndag, eller ja, nu när jag skriver det här har de hunnit bli Tisdag.. Har jag också gjort en liten insats, även om de satt hårt inne att ta sig ut till garaget
Som bekant, ser de ut så här i alla fyra hörnen av min bil, just nu;
Så återmonteringen började, lite försynt.. Notera de nya muttrarna, & den fina färgen, ser lite trevligare ut.. Dock är de bussningarna som är den stora händelsen, & boven till detta arbete;
Tidigare sa jag att alla bussningar nu var på plats, de var en sanning med modifikation.. För bussningarna till kränghämmarna var ännu inte på plats, vilket jag fixade ikväll;
Monterade även tillbaka främmre kränghämmaren, måttligt trångt där mitt under, men de gick rätt bra;
Ser inte fullt lika tomt ut längre, även om de är mycket som saknas.. Imorgon får jag förhoppningsvis de nya bultarna, så jag kan fortsätta med återmonteringen;
Passade även på att plocka väck de slitna bussningarna, till den bakre kränghämmaren & eräsatte med de nu SISTA bussningarna
Tillsist, skruvade jag ner avgassystemet.. Efter att jag upptäckte en spricka, i ljuddämparen, när jag monterade oljetråget! Måste bli lite för varm, för den där burkens bästa.. Ska åka & svetsa det imorgon, ett nytt system ligger dock på inköpslistan, lutar åt att de kommer att hämtas från en viss engelsk bil.. Men sveta detta, får duga så länge;
Det var allt från nu, dags för mig att sova.. Hoppas uppdateringen kommer till uppskattning, Over and Out!
Trevligt att ni skriver lite, de uppskattas..
Största anledningen till att de blev Lila, var för att se om de var någon liten spjuver som skulle reagera, mission complete
Tack för de vänliga orden, de får ni gärna fortsätta med.. Stundvis blir jag väldigt less, men gnistan återfinns, eller jag tvingar mig mer eller mindre att återfinna den för jag vill ha ihop bilen nu, & köra 8)
Dock verkar en del prylar sitta i tjära, så vi får se hur de går, om jag måste krypa till korset & avbeställa mitt möte hos SBP den 29´onde..
Imorgon bör mina nya bultar till chassit dyka upp, från en kompetent & trevlig kille på Toyota i Västerås.. Nu är de färdighandlat hos den snikna gubben i stan, han är låångsam, tröttsam & sa jag snål
Monteringssats till bromsarna har jag också beställt nytt nu, lika så bra.. Annars är de bara stötdämparna, fjädrarna, däcken & bromsslangarna kvar
Så vad har hänt sen sist, först & främst ska jag visa min To Do List, som tyvärr har blivit längre sen bilden togs.. Men även en del bockar har tillkommit.. Den sista punkten, har jag själv inte plitat ner, men än dock nog den viktigaste
Annars var jag rent fysiskt väldigt lat, fram till Fredag, men försökte styra upp lite däck & annat jox.. Tog mig till jobbet strax efter fem, för att få komma mig hem någon gång & börja med de trista, men ack så viktiga, slipa upp alla chassiprylar.. Så de ser lite anständiga & kanske rent av fina ut, när de blir klart!
Så här såg den främmre kränghämmaren ut, innan jag började, notera även sprickorna i oem bussningen;
Och så här blev det, efter en stunds gnolande, i brist på blästerskåp.. Dock otvättat på bilden, så den lätt bruna nyansen beror på rostdammet;
BONUS, är det någon som vet vad detta är? Den satt på höger drivaxel, ringen satt i "gumminavet", som en form av balansvikt nästan.. Själv kom jag aldrig på det, tyckte den var ful & skabbig, så kapade rent av bort den.. Något jag bör sätta tillbaka, eller är de någon fräsig placebopryl, likt klumpen som satt framtill tidigare?
Dessvärre, visade min DremelReplica upp kvalitésbrister.. En förbaskad tur, i oturen, att kapskivan behagade sitta kvar i godset, och inte slungats rakt upp i min skalle
Alla armar, krängare & stag, fick likvärdig behandling som den främmre kränghämmaren.. Tror inte ni uppskattar ett bildgalleri på en massa rost, som sen försvann på ett 10-tal prylar, men de var ett jäkla göra
Sedan var det bromsarnas tur, så här såg höger bakok ut innan jag började.. Som förövrigt är enda oket jag inte bytt, det bytte dock den tidigare ägaren förra året;
Efter att jag gjort mitt, så bytte oket skepnad, till att se ut som så här (även här otvättat);
Naturligtvis fick alla ok, samma behandling, utom de nyinköpta som ska sitta vänsterbak.. De var i toppskick, kanonfint var de, väldigt nöjd! De främmre oken fick jag dock upp i näst intill samma nivå, här en bild på de ena av dem;
Här är samtliga delar, som jag gav mig på, inlagda i garaget för att tvättas;
Tvätta, kan kanske tyckas låta som en enkel uppgift.. Enda haken är ju att altl var stängt, och jag började tappa tålamodet att söka efter trasslet.. Högprincipen tillämpades tidigare i höst, för att öht få in bilen i farsan villagarage.. Men tillslut, så dök trasselkartongen upp;
Nästa problem, var så klart att finna T-Röd dunken, vilket blev en än större tålamodsprövande uppgift.. Men den som letar, skall finna som de säger, blev till att agera mulvad, och krypa en bit i bråten bara;
Det är sällan man blir så glad över en dunk ... som då
Samtliga prylar rengjordes, grundligt, med den nyfunna gåvan på dunk..
Bromsarna hängde jag upp i ett piskställ, medan de andra bitarna förpassades till tidningspapper på golvet.. I förgrunden, syns de nya oket, lite blankare än alla de andra, av någon anledning;
Efter en hel del kladdande, så blev allt svart, dessvärre även jag delvis;
Började känna mig tämligen nöjd, över mitt dagsverke & gjorde där med kväll.. Någon gång strax efter midnatt, för att ladda upp för kubbfesten dagen efter;
Av nämnd anledning, blev det inget gjort i Lördags.. Mer än att jag var ut i garaget & tänkte måla på lite, bara för att inse att klockan redan var för mycket!
Söndag däremot, tog jag nya tag.. Började att rengöra skvalplåten, som sitter mellan block & oljetråg.. En väldigt trist uppgift, så jag började rensa ur bagaget en stund istället.. Hittade en rolig sak under mattan, en nyckelring med "hittar du mig, ring polisen & ange denna kod", från Toyota i Vänersborg.. Där kvinnan som tog in bilen, som flyttgods -92 bodde;
Tyvärr inga dollars denna gång, men än dock lite asfaltsmatta.. Väldigt lite, kan inte ha blivit mer än ett par hundra gram
Fast alla mattor, och inredning åkte naturligtvis ut, vilket säkert gjorde något kilo.. Har inte vägt bråten, utan slängde bara upp de på den tidigare nämnda högen;
ECU är tillbaka monterad, tyvärr bara OEM-lådan än så länge.. Vill bara få bilen att rulla nu först, sedan ska jag prova med AE92 GTi burken jag har liggandes, där efter blir de till att gå loss den hårda vägen för att få ett högra varvstopp än 7800rpm som Rollalådan förhoppningsvis ger mig..
Under huven fram skedde samma sak, ut med mattan.. Där under låg de trasigt glas, vilket jag inte sopat undan ännu, hade ingen större lust att befatta mig med vassa saker då, eftersom jag skulle ge mig i kast med en massa dynga strax där efter;
De kladdiga, trånga & pillriga men ack så nödvändiga fick ta sin början;
Sedan samma visa på tråget, tyckte tuben började ta slut efter bara ett par centimeter.. Urch vilken opraktiskt förpackning, men de blev ordning tillslut;
Efter en hel del pillrande, med alla 19bultar & 2 muttrar, satt de äntligen på plats;
Idén att ge sig för denna kväll, och lägga sig för att ta sig upp till jobbet infann sig.. Och så fick de bli, inget mer gjort denna dag!
Idag Måndag, eller ja, nu när jag skriver det här har de hunnit bli Tisdag.. Har jag också gjort en liten insats, även om de satt hårt inne att ta sig ut till garaget
Som bekant, ser de ut så här i alla fyra hörnen av min bil, just nu;
Så återmonteringen började, lite försynt.. Notera de nya muttrarna, & den fina färgen, ser lite trevligare ut.. Dock är de bussningarna som är den stora händelsen, & boven till detta arbete;
Tidigare sa jag att alla bussningar nu var på plats, de var en sanning med modifikation.. För bussningarna till kränghämmarna var ännu inte på plats, vilket jag fixade ikväll;
Monterade även tillbaka främmre kränghämmaren, måttligt trångt där mitt under, men de gick rätt bra;
Ser inte fullt lika tomt ut längre, även om de är mycket som saknas.. Imorgon får jag förhoppningsvis de nya bultarna, så jag kan fortsätta med återmonteringen;
Passade även på att plocka väck de slitna bussningarna, till den bakre kränghämmaren & eräsatte med de nu SISTA bussningarna
Tillsist, skruvade jag ner avgassystemet.. Efter att jag upptäckte en spricka, i ljuddämparen, när jag monterade oljetråget! Måste bli lite för varm, för den där burkens bästa.. Ska åka & svetsa det imorgon, ett nytt system ligger dock på inköpslistan, lutar åt att de kommer att hämtas från en viss engelsk bil.. Men sveta detta, får duga så länge;
Det var allt från nu, dags för mig att sova.. Hoppas uppdateringen kommer till uppskattning, Over and Out!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.