Sida 1 av 1
Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1
Postat: mån 16 dec 2013, 11:41:14
av AntonL
Hej!
Jag har försökt suttit och läst mig till service intervallerna på kamremsbyten men hittar inga kloka resultat.
Jag har en nyinköpt mr2 med import 3sgte -90 som står 10000 mil på mätaren (tror dock att den gått längre) men ägaren innan mig har bara kört 1500 mil på 6 år och på den tiden har den inte varit bytt.
Så jag undrar, tycker ni det är dags att byta den? ska gå ut och kolla hur fräsch den är men tänker nog för att va säker byta den ändå.
jag läste att det är lite bök om man ska börja renovera på den sidan, Så har ni några tips hur man enklast gör det?
Och sen har jag läst att man ska byta alla spännrullar och vattenpump och hela fadderullan, Är detta nödvändigt?
Mvh Anton

Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1
Postat: mån 16 dec 2013, 13:20:34
av Glenn
Det finns både mil och tidsintervall, men jag har dom inte i huvudet, PERSONLIGEn tycker jag dock milen är vikigare än tiden, men båda "bör" ju följas, å andra sidan tar inte ventilerna i vid haveri så det är ju inte katastrof om den går av.
Toyota byter enbart kamremmen om du lämnar in bilen, när jag lät toyota byta på min ST205 så bad jag specifikt att dom skulle byta spännare och rulle med då det kostade typ en femhundring extra eller så.. Vattenpumpen är det ju bra att byta också, men då springer kostnaden iväg så det är ju en kostnadsfråg.
Byter man själv kanske inte kostnaden blir så mycket högre iofs, men på verkstad så kostar det rejält mycket mer pga den ökade tidsåtgången med tömning och fyllning och provtryckning (om dom nu gör det) av kylsystemet.
Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1
Postat: mån 16 dec 2013, 19:03:39
av AntonL
Okej! dom siffrorna (som jag tror det handlar om) är 10000 mil alt. 6 år.. men det är vad toyota standard är också..
Nej det är tur, men jag tänkte att det är inte värt att chansa
Okej! nej jag hade tänkt och göra det själv, men om dom gör det så borde det ju egentligen vara lungt..
Det måste ju vara någon här som har gjort det själv och vet hur jobbigt det är?

jag har tillgång till lyft så jag kommer inte behöva ligga på marken och kräla!
jag har hittat lite kitt på ebay som jag undrar är dugliga.
http://www.ebay.com/itm/91-95-2-0L-Toyo ... 4f&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/91-95-2-0L-Toyo ... fb&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/Timing-Belt-Kit ... 18&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/OEM-Toyota-Timi ... 9c&vxp=mtr
är det någon av dessa som är någonting att ha?

Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1
Postat: tis 17 dec 2013, 01:48:49
av Glenn
Det där sista är ju toyota originalgrejer, så det borde ju inte vara några problem, vad det gäller kamrem skulle jag enbart satsa på antingen original eller nåt stort bra märke, övriga delar.. tja.. vågar man chansa ?

Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1
Postat: ons 18 dec 2013, 10:37:36
av Dale
Brukar tänka hur lång tid tar denna pryl å byta. Tar det lång tid och är bökigt så tycker jag det är bättre med orginalprylar. Till exempel skulle jag aldrig byta ett lager från en lågprisbutik oavsett hur mycket garanti dom ger. Oj tappade du hjulet, vevlagret skar eller kan du inte växla? Här får du ett nytt!
Fast om man gillar att skruva så. :-/
Re: Kamremsbyte mr2 3s-gte gen1
Postat: ons 18 dec 2013, 17:54:28
av AntonL
Nej det är sant.. inte så jäkla kul om det blir nån ful skada av det heller

isåfall är det bara en av dom två dyra som är alternativ
blir en jäkla tull från usa bara.. men hittade inget bra kitt inom eu.. undra hur mycket ett sånt kitt skulle gå på hos oem toyotahandlare?