Sida 1 av 1
Hjulinställning toyota carina E 2.0 GLI 96:a
Postat: sön 22 dec 2013, 20:14:07
av joakimsunesson
Hejsan alla toyota kunniga. Jag har bytt styrväxel på min syster bil och nu drar bilen väldigt mycket till höger, har justerat hjulvinklarna på olika sätt men utan något vidare resultat. Jag är dock osäker på att jag har fått in rätt bilmodell i hjulvinkel datorn. Fick lov att välja Toyota Storbritanien för att kunna välja Toyota Carina. Därefter valde jag Carina E sedan fick man vällja mellan AT190, AT191, CT190, eller ST190, valde AT191 för sedan skulla man välja efter chassinr. Bilen dra åt höger hur jag än justerar hjulvinklarna fram efter datorn så funderar om det är fel värde i datorn för toe-vinklarna fram eller bak så att de justeras fel? är det någon som har något förslag eller har gjort det förut som kan ge lite tips så är jag väldigt glad, eller om någon vet hur man skall knappa in den i datorn eller ahr värderna så man kan justera utan att välja bilmodell. Bilen är en toyota carina E 2.0 GLI 96:a reg nummer PMT197.
Tack på förhand och det är min första tråd här utifall jag har gjort något fel.
Re: Hjulinställning toyota carina E 2.0 GLI 96:a
Postat: mån 23 dec 2013, 14:52:44
av Dale
Är det en 3S-FE motor i kärran din har du en ST191. Finns även med två olika framvagnar. Har själv något som kallas superstrut i min men då har jag den vassare 3S-GE motorn med lite andra bromsar med. Om det är någon skillnad på hjulvinklarna vet jag inte. Inget tok med däcken?
Re: Hjulinställning toyota carina E 2.0 GLI 96:a
Postat: mån 23 dec 2013, 15:05:07
av Glenn
vilket chassie den har går ju annars att utläsa på chassienummerplåten, antagligen som en del av chassienumret.
Du har inte satt ihop nåt fel då ? är det en vanlig mcpherson med kuggstång brukar det inte vara mycket att sätta fel iofs..
Re: Hjulinställning toyota carina E 2.0 GLI 96:a
Postat: ons 25 dec 2013, 19:04:49
av joakimsunesson
Vet faktiskt inte vad det sitter för motor i men det kan jag kolla senare. Däcken är ok den drog lite till höger innan jag bytte styrväxel men inte såhär mycket så skulle gissa på då att det var en taskig inställning på den gamla styrväxeln. Okej skall kolla det med chassinumret. Funderar på om ratten sitter snett på styrväxeln så att den vrider sig till centrum på styrväxeln när man kör och då står hjulen till höger, har dock inte hunnit prova än att kugga om rattstången på styrväxeln och gjort en ny hjulinställning. Det enda jag släppte på vid fjäderbenen var styrlederna i spindeln och det finns ju inte mycet annat man skulle kunna sätta fel, det skulle vara om ratten sitter fel på styrväxeln så att när ratten är rak är inte styrväxeln i centrum sen när man kör går den till centrum och då står hjulvinklarna till höger.