Sida 1 av 1

Vindrutespolare som inte får någon ström.

Postat: sön 29 dec 2013, 16:25:10
av Davidjordan
Hej forumet,

Sitter här och har problem med min kära Carina från -97. Har fått en ombesiktning på en icke fungerade vindrutespolare. Trodde först att det var spolarmotorn, med efter att ha kopplat den direkt på batteriet visar det sig att den fungerar alldeles utmärkt. Såg heller inget ärg i kontakterna.

1. Spolaren till bakrutan får ström och fungerar.
2. Spolaren till framrutan får ingen ström, men fungerar när den kopplas direkt på batteri.
3. Inget fel på pumpmotorerna.
4. Vid en genomgång av säkringarna visar det sig att alla är hela.

Finns det ett relä till spolarpumpen?
Var, under kablarnas gång till spaken vid ratten, kan det ha brustit?
Har ni några andra idéer?

Tacksam för hjälp!
/David

Re: Vindrutespolare som inte får någon ström.

Postat: mån 30 dec 2013, 01:36:43
av Glenn
Försök få tag i ett elschema så kan du mäta dej fram, plus att du ser om det är nåt relä inblandat.

I värsta fall borde du kunna köpa en kopia av det hos din lokala toyotaverkstad ?

Re: Vindrutespolare som inte får någon ström.

Postat: mån 30 dec 2013, 13:32:35
av Micke2
Tjena.

På de flesta bilar ligger spänning på pumpen konstant med tändning på.
Brytaren inne styr minus. Brukar inte vara relä till vindrutespolningen.

Sannolikt är det en säkring.
Här är felsökningstips:

Ta ett instrument (har du inget så köp ett billigt. Ca100kr) och mät om det är spänning på ena polen i kontaktstycket till pumpen. Mät från en pol i taget till jord, dvs metall i kontakt med karrossen. Ingen rostig metall. Skrapa lite för god kontakt. Bästa är direkt till batteri minus, om sladden räcker.

Finns ingen spänning, så låt en medhjälpare aktivera spolningen, och se om det händer nåt då, ifall pumpen är plusstyrd.

Finns fortfarande ingen spänning, så ligger felet i matningen. Dvs säkring, relä, kabelbrott mm.

Finns spänning så mät så här:
Ställ om instrumentet till "ohm". (U upp och ner)

Mät på samma sätt som nyss till kontakten som INTE hade spänning,, och kolla om du får utslag på instrumentet när en medhjälpare aktiverar spolningen i kupen,

Får du utslag när brytaren aktiveras är inte felet där.
Då ligger felet i strömmatningen, eller pumpen i alla fall.

Micke.