Grannens miljöbil
Postat: ons 29 jan 2014, 09:03:27
Grannens miljöbil
Grannen har miljöbil. En sån där snål variant. Grannen var ner i Europa i somras en sväng. Bilen drog över halvlitern ist för 0,3 som det stog i papperen. Nästan det dubbla. Verkstan sa det berodde på Autobahn och ACn var igång. Det var ju 30-35 grader varmt då. Nu är det kallare. Det är det i bilen med. Låta bilen stå på tomgång medans man skrapar rutorna går inte. Det är en start stopp finess som slår av motorn när bilen står still. Det tar en halvtimma att köra till grannens jobb och grannen får även skrapa rutorna på insidan. Det blir speciellt mycket att skrapa om grannen har medpassagerare. Grannen har även märkt att bilen drar olja. Nästan en liter på hundra mil och en godkänd olja kostar två hundra kronor litern. Grannen nämnde det för bilverkstaden i samband med en service. Nya lågfriktionsmotorer ställer högre krav på olja och för att motorerna ska gå lätt är det små anläggningsytor och då går det åt mer olja men ett par liter på hundra mil är inget ovanligt. Vill man ha en varmare bil så får man montera motorvärmare men ska man ha en bränsledriven motorvärmare så behöver man även en batteriladdare för batteriet är litet för att spara vikt så kapaciteten räcker inte till och även om man skulle installera ett batteri till så orkar inte generatorn att ladda extrabatteriet. Att byta till ett kraftigare batteri går heller inte för det finns ingen plats. En elektrisk motorvärmare med laddare och ett extra batteri monterad under passagerarstolen samt en bränsledriven motorvärmare kostade närmare fyrtiotusen. Sen går den bränsledrivna motorvärmaren en timma innan start och den förbrukar en halvliter bränsle på den tiden och den måste även gå för att hålla en någorlunda värmekomfort inne i kupén. Snittförbrukningen senaste månaden ligger på 0,7 vilket är mer än dubbelt enligt instruktionsboken. Lägg sedan till priset för olja, hyra av elmotorvärmarstolpe både hemma och på jobbet. Undra om helheten är så himla bra för miljön med allt runt. Tanken med miljöbil är nog god men själva bilen är ju rätt dålig. Den funkar bäst som en vår/höst bil. Ska väll vara en cab på sommaren och en hundsläde på vintern kanske.
Känner mig rätt nöjd med min gamla allroundbil som funkar året runt. Måste ju finnas ett visst miljövärde att använda det som fungera till viss del eller?
Grannen har miljöbil. En sån där snål variant. Grannen var ner i Europa i somras en sväng. Bilen drog över halvlitern ist för 0,3 som det stog i papperen. Nästan det dubbla. Verkstan sa det berodde på Autobahn och ACn var igång. Det var ju 30-35 grader varmt då. Nu är det kallare. Det är det i bilen med. Låta bilen stå på tomgång medans man skrapar rutorna går inte. Det är en start stopp finess som slår av motorn när bilen står still. Det tar en halvtimma att köra till grannens jobb och grannen får även skrapa rutorna på insidan. Det blir speciellt mycket att skrapa om grannen har medpassagerare. Grannen har även märkt att bilen drar olja. Nästan en liter på hundra mil och en godkänd olja kostar två hundra kronor litern. Grannen nämnde det för bilverkstaden i samband med en service. Nya lågfriktionsmotorer ställer högre krav på olja och för att motorerna ska gå lätt är det små anläggningsytor och då går det åt mer olja men ett par liter på hundra mil är inget ovanligt. Vill man ha en varmare bil så får man montera motorvärmare men ska man ha en bränsledriven motorvärmare så behöver man även en batteriladdare för batteriet är litet för att spara vikt så kapaciteten räcker inte till och även om man skulle installera ett batteri till så orkar inte generatorn att ladda extrabatteriet. Att byta till ett kraftigare batteri går heller inte för det finns ingen plats. En elektrisk motorvärmare med laddare och ett extra batteri monterad under passagerarstolen samt en bränsledriven motorvärmare kostade närmare fyrtiotusen. Sen går den bränsledrivna motorvärmaren en timma innan start och den förbrukar en halvliter bränsle på den tiden och den måste även gå för att hålla en någorlunda värmekomfort inne i kupén. Snittförbrukningen senaste månaden ligger på 0,7 vilket är mer än dubbelt enligt instruktionsboken. Lägg sedan till priset för olja, hyra av elmotorvärmarstolpe både hemma och på jobbet. Undra om helheten är så himla bra för miljön med allt runt. Tanken med miljöbil är nog god men själva bilen är ju rätt dålig. Den funkar bäst som en vår/höst bil. Ska väll vara en cab på sommaren och en hundsläde på vintern kanske.
Känner mig rätt nöjd med min gamla allroundbil som funkar året runt. Måste ju finnas ett visst miljövärde att använda det som fungera till viss del eller?
