Sida 1 av 2
elektronisk servicebok
Postat: sön 02 mar 2014, 16:38:24
av Eke
Är ny ägare till en Auris 2012 och Enl instruktions boken är det en elektronisk service bok..... Hur kollar man då upp hur servicen skötts när man inte kan kolla i ett service häfte?
Måste jag nu serva bilen hos Toyota eller klarar andra verkstäder att serva bilen tex Mekonomen och registrera servicen elektroniskt?
Re: elektronisk servicebok
Postat: sön 02 mar 2014, 18:29:30
av MagnusS
Jag jobbar på en Mekonomen Bilverkstad. Jag har inlogg och kan registrera service i din servicebok efter utfört arbete så du kan serva "var du vill".
Mvh
Re: elektronisk servicebok
Postat: sön 02 mar 2014, 18:40:30
av Eke
Går det få en utskrift på vad som är gjort från den elektroniska service boken?
Kan ju va intressant både för säljare och köpare.
Re: elektronisk servicebok
Postat: sön 02 mar 2014, 19:02:31
av MagnusS
Japp, Jag kan se historik på bilen, Är osäker på hur det funkar för bilägaren dock, Men rimligtvis borde man ju kunna kolla servicehistoriken själv.
Re: elektronisk servicebok
Postat: mån 03 mar 2014, 07:41:12
av Dale
Du kan se historiken på din bil på
https://mintoyota.se/
Re: elektronisk servicebok
Postat: mån 03 mar 2014, 09:24:21
av Glenn
MagnusS skrev:Japp, Jag kan se historik på bilen, Är osäker på hur det funkar för bilägaren dock, Men rimligtvis borde man ju kunna kolla servicehistoriken själv.
Mekonomen är ju ganska stora, men kan Benny på "Kjelles fisk och bilservice HB" göra det också ?
Re: elektronisk servicebok
Postat: mån 03 mar 2014, 12:03:49
av cat
Japp, går att se på mintoyota.se

Re: elektronisk servicebok
Postat: mån 03 mar 2014, 13:00:12
av Glenn
Jag citerade fel, jag syftade på om benny kan lägga IN service i den elektroniska boken också.
Re: elektronisk servicebok
Postat: mån 03 mar 2014, 13:12:39
av Hanzzon
Har man en fläckfri registrerad verkstad så kan man utan problem ansöka om inloggningsuppgifter från Toyota Sverige för den elektroniska serviceboken, sen ska verkstaden ändå självklart kunna bekräfta vad som gjorts på varje service själva via tex sitt eget verkstadsprogram som bekräftar vad man bytt på servicen och att kvalitets-delar motsvarande original använts med tex. godkända motoroljor (exempelvis på dieselar som kräver rätt partikelfilterklassad olja, "C2") vid eventuella garantifall, är sånt seriöst och i sin ordning så gäller garantierna.
Sen är det inte alla verkstäder som orkar bry sig om att ansluta sig till denna elektroniska servicebok men det är ju i så fall upp till dom.
På mitt jobb som är en oberoende verkstad var det inga problem att ansluta sig till serviceboken och vi har även köpt Toyotas original diagnos som var den enklaste vår support anslutit sig till trots att det var första gången man gjorde detta.
Vi har även försökt skaffat Volvos original diagnos "VIDA" i över ett år utan att få fart på programmen och alla inloggningar & godkännanden överallt (man tror inte ens att det är sant om jag berättar hur tillkrånglat det verkligen är) och vår support liksom vi har lagt ner hur mycket tid som helst på att få i gång Volvos diagnos som krävs på en nyare Volvo så fort man tex. byter ut en backspegel, ett gasspjäll, en styrbox eller liknande då delarna man köper från Volvo saknar mjukvara och måste programmeras in för att funka... -Så är det dock inte med Toyota vilket dom ska ha heder för!
Re: elektronisk servicebok
Postat: mån 03 mar 2014, 19:03:17
av Eke
Ja då spelar de inte så stor roll var man servar bara man håller sig till de lite mer seriösa som kan lägga in servicar nu elektroniskt.