Sida 1 av 1

Kloknande ljud. K-Stag.

Postat: tis 11 mar 2014, 10:44:06
av Robain
Hej!
Ny på forumet. Är tidigare registrerad på Corollatsport-forumet men det forumet är ganska inaktivt nu för tiden.

Har börjat höja ett klonkande ljud när jag gasar och bromsar. Det liksom klonkar mot mig när jag gasar och klonkar ifrån mig när jag bromsar. Jag misstänker spindelleden?
Sen om jag står på bromsen så drar inte bromsarna vänster fram så bilen drar snett. Detta har med broms och göra, och inte en ev spindelled eller?

Vart hittar jag billigast reservdel? Speciellt spindelleden, någon som har en aning övht vad ett sådant byte kan gå på en toyotaverkstad, eller en annan verkstad?
Tjänar jag på att byta den själv? (med en duktig polare).

Har stora servicen på bilen om 700mil, men det är en bit kvar dit.

Min besiktningsperiod började nu i Mars så vill få i ordning på grejerna.

Re: Byta spindelled mm.

Postat: tis 11 mar 2014, 13:08:26
av Dale
Billig reservdel? Kollar vad Toyota tar för delen? Rätt ofta blir man förvånad att vissa delar är billigare hos Toyota än någon annanstans. Sen får man ju lite vad man betalar för med. ;-)

http://www.toyodiy.com/parts/ kan du få fram ett riktpris.

Fensport på http://www.fensport.co.uk/ har väl en del prylar men "rena" standardgrejer är nog lite klent.

Re: Byta spindelled mm.

Postat: tis 11 mar 2014, 13:49:23
av PierreW
Ta en duktig polare och gör en riktig koll på vad de kan vara först, kulleder som blir slitna tillhör faktiskt ovanligheterna på Toyota över lag.
Krängningshämmarstag (hundben som en del kallar dom) är väl dom vanligaste lederna som slits ut.

Och som Dale säger, kolla med Toyota när det kommer till o handla delar, åtgången är inte så stor så inte många tillverkare som tar sig tid och pengar att göra "pirat" delar till Toyota över huvudtaget.

Re: Byta spindelled mm.

Postat: tis 11 mar 2014, 14:24:38
av Robain
PierreW skrev:Ta en duktig polare och gör en riktig koll på vad de kan vara först, kulleder som blir slitna tillhör faktiskt ovanligheterna på Toyota över lag.
Krängningshämmarstag (hundben som en del kallar dom) är väl dom vanligaste lederna som slits ut.

Och som Dale säger, kolla med Toyota när det kommer till o handla delar, åtgången är inte så stor så inte många tillverkare som tar sig tid och pengar att göra "pirat" delar till Toyota över huvudtaget.
Var inne på Toyota förut och fick en professionell bedöminig, Bussningen till K-Stagen var sliten vänster fram så den ska jag byta.
Sen bromsok/belägg ska jag renovera/byta bak.
Var nog inte så farligt då trots allt :)

Hade en felkod också. P0410. Dom visste inte hur dom skulle fixa det, eftersom det tillhör ovanligheterna. Men herregud det är en Toyota, på en Toyotaverkstad. Skärpning!
http://www.obd-codes.com/p0410

Någon luftpump framför vänster framdäck. Tydligen en "extern tillverkare/del".

Re: Kloknande ljud. K-Stag.

Postat: tor 13 mar 2014, 21:59:14
av Robain
Bussningen till K-Stagen var inte dålig eller glapp. Fattar inte vad dom fått det ifrån? Krängningshämmaren var heller inte i dåligt skick.
Toyotaverkstäder brukar väl ändå inte hitta på saker för att byta/tjäna pengar?

Re: Kloknande ljud. K-Stag.

Postat: tor 13 mar 2014, 23:40:14
av cheetah1
P0410 på en Toyota? Visste inte att Toyota har gått på den skiten också. Fick det på en Subaru, kostade 12000 att laga. :) Men det behöver ju inte vara samma fel för att det är samma felkod.

Hur långt har den gått? Klonkar det när du kör i gropar, eller bara när du gasar och bromsar? Grejer det kan klonka i är bland annat övre stötdämparfästen, själva stötdämparen (kommit in vatten som har frusit och haft sönder grejer), motorfästen, krängningshämmarstag, i princip alla leder, drivaxlar, växellådan, själva bromsarna, med mera. Det går att hitta, och en erfaren mekaniker eller testförare bör kunna känna igen ljudet, men det kan vara svårt. Missljud i bilar kan vara svårt också, för det kan komma från ett helt annat ställe än det låter som. "Jag har nog fått en spricka på grenröret." -> "Höger bakbroms ligger på, det är det som låter." <- Eeh, va? Men så kan det vara, ljud fortplantas i chassit och kan resonera och låta som att det kommer från helt fel håll.