Startproblem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Pulman
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 14 apr 2014, 12:07:42
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 98
PostOrt: Skellefteå

Startproblem

Inlägg av Pulman »

Hej!
Svärfar har en corolla 98 som inte startar, här kommer lite historia.

Bilen startar inte, startas upp med startkablar och körs hem.fyller på batterivatten och laddar men konstaterar att batteriet ar kasst.
Byter batteri, bilen startas några ggr på plats och står över natten.
Dagen efter så startar inte bilen,det låter ibland som att den tänder.
Har plockat ur EFI säkringen och och kört runt motorn med full gas ca 15 sek, och sedan satt tillbaka säkringen igen, och just i början på startförsöket låter det som att den försöker tända o sedan går motorn bara runt utan tändningsförsök.

Uppdatering: Bilen startade när vi bogserade den, åkte hem och parkerade den. Den startade nu igen efter ca 2 timmar.
Så nu är det väl bara att hålla tummarna ;-)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Startproblem

Inlägg av cheetah1 »

En spontan gissning är att du har nåt som drar tjuvström.
Micke2
Inlägg: 692
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av Micke2 »

Hej.

En dator klarar inte vad som helst.
Ni surade motorn, genom att bara starta och stänga av upprepade ggr.
Vanligt bland folk som starar och flyttar bilen 2ggr för tex snöskottning.
Sen kan den vara stendöd.
Sådant förfarande har inte insprutningsdatorn parametrar för.

Dessutom har "inlärd data" sk "rediness" försvunnit när batteriet kopplades bort.
Gör man då som ovan, kan bilen bli märklig i beteendet.
En riktig varmkörning löser problemet, (om den startar)

Annars blir det tändstiftbyte för att få igång den.

Tänk på att katalysatorn tar stryk av nersurning.

En tumregel vid batteribyte är att varmköra vid första starten.

Förgasarmotorer är lättare att starta sur, då man kan gasa fullt och manuellt stänga av choken.

Det är nog inga fel på bilen.

Micke.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Startproblem

Inlägg av Glenn »

Dessutom, det finns nån kallstartsventil eller liknande som kan frysa ihop om bilen startas men inte varmkörs och sen blir utsatt för kyla, jag råkade själv ut för det fäör nåt år sedan, när man försökte starta tände bilen till ibland men kom aldrig igång, trots att jag strömförsörjde med en annan bil som var igång och startkablar och stod och nötte läänge.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar