Celica GT(I) -93 Överhettningsproblem/Kylproblem
Postat: mån 05 maj 2014, 15:07:28
Hej, skulle vara jätte glad ifall några skulle kunna komma med förslag hur jag löser detta problem.
Problem:
När jag kör bilen så blir den tillslut överhettad. Ibland funkar fläkten och ibland inte men oftast funkar den när bilen står på tomgång.
Sen sprutar den ut rätt mkt vatten från expansionkärlet.
Jag har tagit bort kylaren och sköljt rent den och den läkte inte samt att det är inte stopp i kylaren.
Står jag på tomgång o gasar upp motorn o sen släpper så stiger den i temperatur, men om jag gasar igen då så kyls den ner (antar att vattnet går runt?) men går sen upp igen snabbare då motorn blir varm.
Fläkten fungerar som sagt ibland men har inte hört den när jag väl kör, då bilen blir överhettad. Därimot på tomgång funkar den oftast.
Jag har tänkt om det kan vara Temperatursensor och sen sender switchen som jag inte vet vad den heter på svenska än. Men det sitter 2st sensorer bredvid varandra på motorn vilken den ena (vänstra) är Kyltemperatur sensorn och ifall någon vet vad den högra heter?
Jag har provat att koppla fläkten till batteriet direkt och den funkar utan problem. Hoppas ni har lite info att gå på, fråga gärna om ni vill veta mer annars.
Bilmotor:
5S-FE 2.2 16VALVE CAMRY Automat.
Bilmodell:
Toyota Celica GT(I) -93 USA import, automat. RegNr: PJT715
OBS! Söker man på bildelar med regnr så får man upp att det är motorkod: 3G-SE men det stämmer inte! 5S-FE 2.2 16Valve CAMRY 100Kw/136hk ca. Ska det va!
Tacksam för alla svar!
Problem:
När jag kör bilen så blir den tillslut överhettad. Ibland funkar fläkten och ibland inte men oftast funkar den när bilen står på tomgång.
Sen sprutar den ut rätt mkt vatten från expansionkärlet.
Jag har tagit bort kylaren och sköljt rent den och den läkte inte samt att det är inte stopp i kylaren.
Står jag på tomgång o gasar upp motorn o sen släpper så stiger den i temperatur, men om jag gasar igen då så kyls den ner (antar att vattnet går runt?) men går sen upp igen snabbare då motorn blir varm.
Fläkten fungerar som sagt ibland men har inte hört den när jag väl kör, då bilen blir överhettad. Därimot på tomgång funkar den oftast.
Jag har tänkt om det kan vara Temperatursensor och sen sender switchen som jag inte vet vad den heter på svenska än. Men det sitter 2st sensorer bredvid varandra på motorn vilken den ena (vänstra) är Kyltemperatur sensorn och ifall någon vet vad den högra heter?
Jag har provat att koppla fläkten till batteriet direkt och den funkar utan problem. Hoppas ni har lite info att gå på, fråga gärna om ni vill veta mer annars.
Bilmotor:
5S-FE 2.2 16VALVE CAMRY Automat.
Bilmodell:
Toyota Celica GT(I) -93 USA import, automat. RegNr: PJT715
OBS! Söker man på bildelar med regnr så får man upp att det är motorkod: 3G-SE men det stämmer inte! 5S-FE 2.2 16Valve CAMRY 100Kw/136hk ca. Ska det va!
Tacksam för alla svar!