Sida 1 av 1

Framhjul Corolla

Postat: mån 12 maj 2014, 20:13:17
av no-one-else
En dum fråga kanske, men rullar framhjulen trögare än bakhjulen på en framhjulsdriven Corolla ( 2003)? Är det vanligt att glidpinnar och kolvar kärvar på framhjulen, det är ju dom som tar mesta delen av bromskraften och borde inte få sådana problem, eller? Bak är det ju vanligare vad jag förstår. Om något hjullager är dåligt är det något som bilprovningen märker?

Re: Framhjul Corolla

Postat: mån 12 maj 2014, 20:24:54
av Neblade
Om ett hjullager är dåligt brukar det höras, speciellt vid svag sväng (tex kurvande motorväg). Bilprovningen kan märka det, men troligtvis först när det är så dåligt så att det går att känna ett glapp i hjullagret. Jag har hört dåliga hjullager innan bilprovningen har brytt sig (iof på en Renault).

Bromsarna kan ligga på både fram och bak, det är nog ungefär lika stor risk skulle jag gissa. Tror inte skillnaden är så stor, möjligtvis dras det upp mer smuts och saltdimma på bakbromsarna vilket skulle kunna göra någon skillnad? Oftast används bakbromsarna för dåligt vilket gör att skivorna börjar rosta, men det är ju ett annat problem om man aldrig gör hårdare inbromsningar.

Vad är problemet? :)

Re: Framhjul Corolla

Postat: mån 12 maj 2014, 23:17:03
av SueCia
no-one-else skrev:En dum fråga kanske, men rullar framhjulen trögare än bakhjulen på en framhjulsdriven Corolla ( 2003)? Är det vanligt att glidpinnar och kolvar kärvar på framhjulen, det är ju dom som tar mesta delen av bromskraften och borde inte få sådana problem, eller? Bak är det ju vanligare vad jag förstår. Om något hjullager är dåligt är det något som bilprovningen märker?

För en gångs skull en fråga jag känner mig ganska hemma på efter att ha renoverat bromsar på en Corolla T-sport 2003:a i lite över 2 veckor.

Ja, framhjulen rullar trögare än hjulen bak, detta pga. att när du snurrar bakhjulen snurrar du bara på bakhjulet, medans framtill snurrar du på lite mer, som gör att det går trögare, men du hör tydligt om bromsarna ligger på t.ex

Jag skulle vilja säga att det är vanligt med kärvande ok och glidpinnar på corollan, jag fick lov att byta glidpinnar på 3 av mina ok, och smörjde på det fjärde. Kolvarna var inte så farliga, men jag tog isär allt och smörjde ändå.

För min del har jag haft mest problem med oken fram, men pratar man med Toyota verkstäder så säger dom att Corollas vanligaste reparation är bromsoken bak.

Som liten extra krydda på moset drog jag av luftnippeln på sista oket jag renoverade, och lyckades inte få ut den vare sig med svets eller borr, så blev att köpa utbytesok..