Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån 14 jul 2014, 13:07:23
- Bilmodell: Toyota MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Tjenare.
Jag har haft lite problem med motorn i min MR2 '91 ett tag, och jag(och de jag frågat om hjälp) börjar få slut på idéer.
Motorn kokade för några år sedan, vilket direkt resulterade i att topplockspackningen sprack. Detta kände jag att jag inte riktigt redde ut själv utan jag lämnade in bilen till en verkstad. Där konstaterade de att kylsystemet var fullt med tätningspasta, och rensade ur det, bytte packningen och sedan fick jag tillbaka bilen.
Nästa besiktigning fick jag ett betyg om 4.6% CO2500, kass lambdavärde och taskig HC(högt HC har bilen dock haft tidigare men de snälla ponkarna på BP tittat åt sidan med det).
Gjorde en datorkoll som visade att ett antal sensorer var körda, så jag bytte lambda, kallstart och tempgivare. Passade också på och bytte tändstift och tändkablar och rengjorde luftfiltret.
Nu ligger bilen på 1.2% CO2500, godkänd Lambda och oftast helt okej HC. Jag säger oftast för bilen hostar till och missar en tändning ibland, och då sticker självklart HC i taket.
Upptäckte ett ställe där vakuumsystemet var pluggat med en skruv, så lämnade in bilen till Lindströms toyotaverkstad här i Jönköping så de kunde gå igenom det. De hittade en trasig ventil men inget mer, den slang som var pluggad skulle vara det. De bytte ventilen och kontrollerade även kompression och grenrör(efter läckor) men hittade inget fel där.
Symptomen är som sagt kass avgasvärden(1.2CO, 350+HC vid missad tändning) och att den misständer ibland, låter som ett "blubb" från under vatten och hela motorn hoppar till.
Lindströms har tappat mycket förtroende från mig tyvärr, men de tror att det kan ha med kamaxel-timingen att göra då kammarna tydligen kan "gå ihop" när man spänner dit kamremmen. Jag har ingen aning om de har rätt i vad de säger men känner att jag behöver hjälp av någon som är bättre på felsökning än mig.
Är det någon som vet någon Einstein eller något företag som är en jäkel på 3S-GE som kan ta en titt på motorn? Vore bra om det inte är i norraste norrland.
Tackar på förhand,
Eric
Jag har haft lite problem med motorn i min MR2 '91 ett tag, och jag(och de jag frågat om hjälp) börjar få slut på idéer.
Motorn kokade för några år sedan, vilket direkt resulterade i att topplockspackningen sprack. Detta kände jag att jag inte riktigt redde ut själv utan jag lämnade in bilen till en verkstad. Där konstaterade de att kylsystemet var fullt med tätningspasta, och rensade ur det, bytte packningen och sedan fick jag tillbaka bilen.
Nästa besiktigning fick jag ett betyg om 4.6% CO2500, kass lambdavärde och taskig HC(högt HC har bilen dock haft tidigare men de snälla ponkarna på BP tittat åt sidan med det).
Gjorde en datorkoll som visade att ett antal sensorer var körda, så jag bytte lambda, kallstart och tempgivare. Passade också på och bytte tändstift och tändkablar och rengjorde luftfiltret.
Nu ligger bilen på 1.2% CO2500, godkänd Lambda och oftast helt okej HC. Jag säger oftast för bilen hostar till och missar en tändning ibland, och då sticker självklart HC i taket.
Upptäckte ett ställe där vakuumsystemet var pluggat med en skruv, så lämnade in bilen till Lindströms toyotaverkstad här i Jönköping så de kunde gå igenom det. De hittade en trasig ventil men inget mer, den slang som var pluggad skulle vara det. De bytte ventilen och kontrollerade även kompression och grenrör(efter läckor) men hittade inget fel där.
Symptomen är som sagt kass avgasvärden(1.2CO, 350+HC vid missad tändning) och att den misständer ibland, låter som ett "blubb" från under vatten och hela motorn hoppar till.
Lindströms har tappat mycket förtroende från mig tyvärr, men de tror att det kan ha med kamaxel-timingen att göra då kammarna tydligen kan "gå ihop" när man spänner dit kamremmen. Jag har ingen aning om de har rätt i vad de säger men känner att jag behöver hjälp av någon som är bättre på felsökning än mig.
Är det någon som vet någon Einstein eller något företag som är en jäkel på 3S-GE som kan ta en titt på motorn? Vore bra om det inte är i norraste norrland.
Tackar på förhand,
Eric
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Prylarna du bytt är det orginalprylar eller eftermarknad? Vad är det för tändstift? Motorerna kan vara petiga vad det gäller tändstift.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån 14 jul 2014, 13:07:23
- Bilmodell: Toyota MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Hej Dale.
Alla sensorer(som datorn varnade om innan jag bytte dem förresten) och tändkablarna är original.
Tändstiften är jag lite osäker på, har du någon typ du rekommenderar?
Datorn rapporterar för övrigt inga felkoder.
MVH,
Eric
Alla sensorer(som datorn varnade om innan jag bytte dem förresten) och tändkablarna är original.
Tändstiften är jag lite osäker på, har du någon typ du rekommenderar?
Datorn rapporterar för övrigt inga felkoder.
MVH,
Eric
- todie
- Inlägg: 202
- Blev medlem: lör 02 maj 2009, 20:12:31
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Vänersborg
- Land (Country): Sverige
- OrgNr: 821105-5515
- Kontaktperson: Pontus Karlsson
- Ort: Vänersborg
- Kontakt:
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Jag kan rekomendera o snacka med Mikael och Billy på Jc Performance i Karlstad!!
Dom KAN 3S-GE/GTE motorn. Då dom även kör med dom motorerna själva i sina bilar.
mer info på http://www.jc-performance.se
hälsa gärna från Pontus Karlsson
Dom KAN 3S-GE/GTE motorn. Då dom även kör med dom motorerna själva i sina bilar.
mer info på http://www.jc-performance.se
hälsa gärna från Pontus Karlsson

Toyota MR2 Turbo -93 - http://www.westcoastmotorsport.se
-
- Inlägg: 182
- Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
- Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
- PostOrt: -
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Det var riktigt tråkigt att höra... Har verkstaden kört fast där??
Känns ju inte som felinställda kamaxlar om det bara är ibland som den missar.
Känns ju inte som felinställda kamaxlar om det bara är ibland som den missar.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Jag skulle INTE köra annat än NGK eller Denso i dessa motorer själv.. eller ja, TRD då, men det är ju denso med annan loggaEricJ skrev: Tändstiften är jag lite osäker på, har du någon typ du rekommenderar?

..Hade du inte bytt tändkablarna hade jag absolut misstänkt det först..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån 14 jul 2014, 13:07:23
- Bilmodell: Toyota MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Har nu bytt stift till NGK BKR6EIX och ökat elektrodavståndet på dem från 0.8 till 1.1mm. Hjälpte en hel del, den missar helt klart mer sällan men går inte riktigt rent ännu. Tog mig en rövare och körde bort till besiktningen och CO är helt klart godkänt(0.1-0.2) på tomgång, lite högt(0.5-0.6) på 2500, Lambda är OK men HC verkar högre än innan(300 på tomgång, ca 100 på lite varv). De gamla stiften var ju ordentligt igensotade när jag plockade ur dem, hur han på lindströms kunnat missa det när han gjorde kompressionstest vet jag inte. Han hade dragit åt dom så in i bänken också. :S
Funderar på om det kan vara något med luftfiltret - har ett rätt gammalt eftermarknadsfilter som sitter monterat. Har rengjort det och oljat in det igen utan skillnad. Kan en motor egentligen få "för mycket" luft och gå dåligt på det eller är det minsta möjliga motstånd man är ute efter? Överväger att helt enkelt fixa ett nytt filter och plocka på men har precis lagt 800 spänn på tändstift så vill ha mer än mina egna funderingar innan jag kör på det.
Tack för hjälpen än så länge!
// Eric
Funderar på om det kan vara något med luftfiltret - har ett rätt gammalt eftermarknadsfilter som sitter monterat. Har rengjort det och oljat in det igen utan skillnad. Kan en motor egentligen få "för mycket" luft och gå dåligt på det eller är det minsta möjliga motstånd man är ute efter? Överväger att helt enkelt fixa ett nytt filter och plocka på men har precis lagt 800 spänn på tändstift så vill ha mer än mina egna funderingar innan jag kör på det.

Tack för hjälpen än så länge!
// Eric
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Du borde ju inte ha köpt iridiumstift utan vanliga stift istället, mest för att det bara var ett test, vanliga stift är egentligen inte sämre, förutom att dom håller mycket sämre så du får byta oftare.. synd att ingen (jag tex) skrev det innan.
Får man ändra elektrodavståndet på iridiumstift f.ö ? har för mej man inte "får" det då man kan skada dom.
Får man ändra elektrodavståndet på iridiumstift f.ö ? har för mej man inte "får" det då man kan skada dom.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån 14 jul 2014, 13:07:23
- Bilmodell: Toyota MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Kollade vad det var för stift som satt i innan och det var av något okänt märke, så tänkte att oavsett vilket så kan jag sätta i ordentliga stift istället. Såg till att inte bryta mot elektroden utan använde en tång istället för att öppna avståndet.
Liten statusuppdatering...
Luftfiltret gav absolut ingenting. Har bokat en tid för att kontrollera tändtimingen på annan verkstad än tidigare. Hoppas på det bästa.
Om någon kommer på några andra bra idéer så hojta gärna till. Om inte tändtimingen hjälper så ringer jag JC och bokar en tid.
// Eric
Liten statusuppdatering...
Luftfiltret gav absolut ingenting. Har bokat en tid för att kontrollera tändtimingen på annan verkstad än tidigare. Hoppas på det bästa.
Om någon kommer på några andra bra idéer så hojta gärna till. Om inte tändtimingen hjälper så ringer jag JC och bokar en tid.

// Eric
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
När du bytte tändkablar, kollade du fördelare o rotor då?
Jag hade ett liknande fel på en bil en gång och när jag tittade i fördelarlocket var det nån porös oxid på metallpiggarna, dessutom var det brännmärken på rotorns metalltunga
Det kan vara det som spökar
Jag hade ett liknande fel på en bil en gång och när jag tittade i fördelarlocket var det nån porös oxid på metallpiggarna, dessutom var det brännmärken på rotorns metalltunga

Det kan vara det som spökar