Hjälp! Kom tillbaka efter 2 och en halv veckas semester och MR2:an var totalt elektriskt död. Kollade upp batteriet som antagligen blivit kortslutet i värmen. Fixade ett nytt och tänkte att nu är problemet löst men icke - ingen förändring överhuvudtaget. Felet verkar ligga på plussidan. Har kontrollerat alla säkringar och "fusible links" utom en som jag inte kan hitta. Enligt kopplingsscamat ska det finnas en "Main fusible link" men jag kan inte hitta den. Om jag mäter på kontakterna till säkringarna och de fusible links som finns i "Relay block 5" i främre utrymmet med batteriet inkopplat så har jag ingen spänning på någon av kontakterna. Det enda som finns mellan dessa och batteriet enligt kopplingsschemat är det mystiska "Main fusible link".
Är det någon som vet hur det fungerar?
Tack på förhand - Mats
MR2 Turbo 91 - ingen ström överhuvudtaget
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MR2 Turbo 91 - ingen ström överhuvudtaget
Är den inte i "form av en kabel" ? Ser kabeln lite bulig ut mot batterisidan så att säga?
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 16:07:03
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Tyresö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Turbo 91 - ingen ström överhuvudtaget
Jag misstänker att det kan vara så. Jag har läst något i stil med att det kan vara en säkring eller en kabel men jag förstår inte vad man ska göra om den "har öst ut". Ska man byta kabeln? Men den är en del av kabelhärvan och det ju inte vara meningen att man ska byta hela kabelhärvan. Från pluspolen på batteriet går det två kablar, dels den grova som går till startmotorn och en blå/lila/violett som går in i kabelhärvan och det måste vara via denna som alla "system" matas. Så ser det också ut i alla kopplingsscheman jag sett. Mycket märkligt.
Mats
Mats
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Turbo 91 - ingen ström överhuvudtaget
Hade inte Emman exakt det problemet ? ..jag tror lösningen stod i hennes MR2 projekttråd, synd bara att det gamla forumet med den informationen i raderades pga korkade ledningsbeslut..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MR2 Turbo 91 - ingen ström överhuvudtaget
Jag har för mig att det går att köpa själva kabelsäkringen löst.
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 16:07:03
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Tyresö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Turbo 91 - ingen ström överhuvudtaget
Mysteriet är löst. Jag följde kabln från pluspolskon på batteriet och hittade en skarv inuti kabelhärvan men en grov vit och en lite tunnare vit/svart (trorjag det var) men ingen kabelsäkring. Däremot kunde jag konstatera att det var avbrott i kabeln från polskon till skarven.
Måste ha varit en tidigare ägare som tagit bort kabelsäkringen och ersatt den med en (alldeles för tunn) kabel. När jag bytte batteriet så måste jag vickat av de sista kardelerna i kabel och skapat avbrottet.
Åkte till Toyota i Rissne i akt och mening att köpa en ny kabelsäkring (den är antagligen ditsatt av ett skäl) vilket inte var så lätt. Men Karsten är en pärla och på fjärde sökordet (link) hittade vi något som vi tror är kabelsäkringen. Den är nu beställd och jag lovar återkomma med en slutrapport när jag fått den och förhoppningsvis monterat den.
Tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor, det hjälpte mig mycket i processen att hitta felet.
Mats
Måste ha varit en tidigare ägare som tagit bort kabelsäkringen och ersatt den med en (alldeles för tunn) kabel. När jag bytte batteriet så måste jag vickat av de sista kardelerna i kabel och skapat avbrottet.
Åkte till Toyota i Rissne i akt och mening att köpa en ny kabelsäkring (den är antagligen ditsatt av ett skäl) vilket inte var så lätt. Men Karsten är en pärla och på fjärde sökordet (link) hittade vi något som vi tror är kabelsäkringen. Den är nu beställd och jag lovar återkomma med en slutrapport när jag fått den och förhoppningsvis monterat den.
Tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor, det hjälpte mig mycket i processen att hitta felet.
Mats
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MR2 Turbo 91 - ingen ström överhuvudtaget
Skönt att du hittade på felet
Bra jobbat!

Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 16:07:03
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Tyresö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 Turbo 91 - ingen ström överhuvudtaget
Hej
Lovade komma tillbaka när fått kabelsäkringen vilket nu har skett. Eftersom det inte var helt lätt att hitta den i reservdelkatalogen så ger jag en liten beskrivning. Den har reservdelsnummer 82991-17010, är totalt 400 mm lång varav 200 mm är säkringsdelen och 200 mm är två vita kablar som ska anslutas in i kabelhärvan (se bild). De vita kablarna har en utvänding diameter (utanpå plasten) på knappt 8 respektive kanppt 4 mm.
Jag kan inte hitta någon naturlig punkt där de vita kablarna ska kopplas in i härvan givet den längd de har. Jag kommer troligtvis att kapa och löda ihop dom med de befintliga kablarna.
Hälsningar Mats
Lovade komma tillbaka när fått kabelsäkringen vilket nu har skett. Eftersom det inte var helt lätt att hitta den i reservdelkatalogen så ger jag en liten beskrivning. Den har reservdelsnummer 82991-17010, är totalt 400 mm lång varav 200 mm är säkringsdelen och 200 mm är två vita kablar som ska anslutas in i kabelhärvan (se bild). De vita kablarna har en utvänding diameter (utanpå plasten) på knappt 8 respektive kanppt 4 mm.
Jag kan inte hitta någon naturlig punkt där de vita kablarna ska kopplas in i härvan givet den längd de har. Jag kommer troligtvis att kapa och löda ihop dom med de befintliga kablarna.
Hälsningar Mats